TMZ. Okrajšava za "30-miljsko območje", zgodovinsko losangeleško območje s središčem v križišču bulvarjev West Beverly in North La Cienega.
Ameriški tabloidni spletni portal, ki se je specializiral prav za razkrivanje najšokantnejših zvezdniških novic, običajno smrti in samomorov, pa tudi škandalov.
Oblasti (neprijetno) preseneča ne samo izjemna hitrost, s katero objavljajo tovrstne kočljive izredne novice, ampak tudi točnost podatkov. Povedano po domače: če je na TMZ-ju, je običajno res.
Novica, da je v nesreči helikopterja nad Calabasasom v Kaliforniji umrl 41-letni košarkarski zvezdnik, je bila na TMZ-ju objavljena že ob 11.24 po lokalnem času, torej le dobro uro po strmoglavljenju. Kar nekaj časa je trajalo, da so novico povzeli in/ali potrdili preostali, bolj etablirani mediji.
TMZ-jeva udarna novica je močno vznejevoljila tudi losangeleško policijo, ki je na tiskovni konferenci nakazala, da je hitrost portala prehitela tudi policiste, ki so skušali najprej obvestiti svojce žrtev.
"Izjemno nespoštljivo bi bilo, da izgubiš svoje najbližje, pa o tem izveš iz TMZ-ja. To je popolnoma neprimerno," je dejal šerif losangeleškega okrožja Alex Villanueva in s tem novinarjem pojasnil, zakaj še ne misli razkriti identitete žrtev helikopterja.
Ob TMZ se je prek Twitterja obregnil tudi njegov namestnik Tim Murakami.
"Žalosti me, da sem še zbiral vsa dejstva, ko je en medijski portal že poročal, da je Kobe umrl," je zapisal Murakami. "Razumem potrebo po ekskluzivah, a prosim, namenite nam vsaj toliko časa, da osebno obvestimo svojce žrtev. Zelo brezčutno je izvedeti tako novico od medijev. Srce se mi para."
Od Jacksona do Whitney, od Princea do Brittany
Bryantova smrt je bila zadnja v dolgi vrsti tragičnih zvezdniških smrti in samomorov, o katerih je prvi poročal TMZ, odkar je bila ta spletna stran, ki je v lasti Warnerja, starševske družbe CNN-a, leta 2005 ustanovljena.
Prvi so poročali o smrti Jacksona leta 2009, Houstonove leta 2012, Princea leta 2016 in Brittany Murphy leta 2009, prvi se tudi dokopljejo do posnetkov klicev v sili in posnetkov nadzornih kamer, ki v svojo lečo ujamejo tak ali drugačen zvezdniški eksces.
V javnost so tudi prvi posredovali novice o ločitvi Angeline Jolie in Brada Pitta, antisemitskem izpadu Mela Gibsona, fizičnem napadu Chrisa Browna na Rihanno, rasističnih izpadih lastnika ekipe Los Angeles Clippers Donalda Sterlinga in pedofilskih zločinih Stephena Collinsa, zglednega očeta iz serije Sedma nebesa.
In če so bile nekatere tovrstne objave celo dobrodošle, pa nikakor niso bile dobrodošle podrobnosti zvezdniških samomorov, kot je bil tisti pevca Linkin Park Chestra Benningtona ali didžeja Aviciija, zaradi katerih so si prislužili ostre obsodbe, tudi svojcev pokojnih. Tako je denimo Benningtonova vdova javnost pozvala, da je edini način, da se "ustavi umazani TMZ", da se ne klikne na njihove novice.
“Ko gre za znane ljudi, imajo dobro navezo z ljudmi, ki imajo dostop do teh podatkov," je za CNN povedal Matthew Belloni, eden izmed urednikov Hollywood Reporterja.
"Če TMZ poroča, da je v okrožju Los Angeles umrl zvezdnik, je to skoraj vedno točen podatek. Iz kakršnega koli razloga že, njihova točnost informacij, ko gre za Los Angeles, je zelo zelo dobra."
Dobra spletena mreža ovaduhov
Da se je TMZ razvil v tako dobro naoljeno senzacionalistično mašinerijo, se lahko zahvali, da je v vseh teh letih zlasti v mestu angelov spletel ogromno mrežo ovaduhov, ki vključujejo odvetnike slavnih, sodne organe, letališke organe, voznike limuzin in druge, je v reportaži iz leta 2016 poročala revija The New Yorker.
Poleg tega naj bi TMZ namige, v nasprotju z večino vodilnih medijev, dobro plačeval, včasih tudi po več tisoč dolarjev, kar so pri New Yorkerju označili za "neusmiljeni pristop do zvezdniških novic".
A ustanovitelj TMZ-ja Harvey Levin, nekdanji poročevalec, ki se je tudi dobro pravno podkoval, trdi, da nimajo skritih taktik, ampak da zgolj – opravljajo novinarsko delo. Leta 2014 so v intervjuju za Fox News Levina naravnost vprašali, kako se TMZ dokoplje do vseh teh zgodb.
"Tako smešno mi je, ko me ljudje to vprašajo. Smo novičarski portal. In kot novičarski medij je to tvoja naloga – lov na zgodbe. Zato me vedno zabava to vprašanje. Mar ni to naša naloga? Mislim, to nam nalaga naša služba, vendar."
Ob tem pa je še dodal, da ni nič narobe s plačevanjem virov za fotografije ali posnetke nadzornih kamer. "Video je še vedno video. Tako da – koga briga, če zanj plačaš?"
Prvi ‒ ponovno
Kljub pozitivni bilanci TMZ-ja pri svojih ekskluzivah pa etablirani mediji še vedno neradi citirajo ta portal, dokler novice ne potrdijo neodvisno.
Belloni pravi, da ko je videl na TMZ-ju novico o Bryantovi smrti, si je mislil, da je verjetno res. "Kljub temu pa tovrstne TMZ-jeve zgodbe vedno preverimo in jih ne vzamemo kar samoumevno za točne. Si pa vedno, ko tam preberem o smrti kakega zvezdnika v Los Angelesu mislim, da skoraj zagotovo drži."
Podobno meni Sharon Waxman, ustanoviteljica in predsednica portala The Wrap. "Ko poročajo o nečem takem, pomislim, da verjetno novica drži, da pa je lahko prezgodnja ali nepopolna. Morda je nekdo doživel infarkt, a ni umrl. Da imajo večino zgodbe, a ne celotne," je povedala Waxmanova v pogovoru za Washington Post leta 2016.
Članek, ki se je nanašal na poročanje o smrti Princea, je nosil naslov: "TMZ je bil prvi – znova. Bo zgolj njegova beseda kadar koli dovolj za tradicionalne medije?"
Avtor omenja "paradoks TMZ-ja", kot temu pravi – da ekskluzive, čeprav je skoraj vedno popolnoma točen pri njih, postanejo novica šele, ko o njih poroča še najmanj en "kredibilnejši" (beri: etabliran) vir.
"Harvey Levin, prosim, nehaj"
Isti časnik je TMZ in Levina bolj napadel leta 2009. Avtorica članka Liz Kelly je takrat zapisala: "Vem, da je to, kot da bi pljuval v veter, a moram reči: Harvey Levin, prosim, nehaj."
Javnost in včasih celo stroka sta zelo razdeljeni, ko gre za vprašanje, ali je TMZ navaden rumeni mrhovinar ali dejansko včasih opravlja čisto pravo raziskovalno novinarsko delo, ko razkriva rasizem, seksizem, fizične napade in spolne napade oseb, ki jo sicer odnesejo z marsičim.
Portal do zdaj ni bil deležen večjih tožb, tisti strokovni članki, ki postavljajo pod vprašaj etičnost tega medija, pa bolj kot kaj drugega problematizirajo zgolj TMZ-jevo prakso plačevanja za informacije, saj ta profesionalni odnos med medijem in virom spremeni v poslovnega.
A kot je za Sundial leta 2014 prostodušno povedal Evan Rosenblum, odgovoren za TMZ Sports: "Naša politika je, da absolutno plačujemo za posnetke – kot vsi ostali. Razlika je, da smo mi iskreni glede tega."
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje