Tokrat ni bilo prvič, da so se oskarji odvijali pred kuliso vojne: samo tri dni pred podelitvijo oskarjev leta 2003 se je začela ameriška invazija na Irak. Takrat smo bili priča izrazito politično angažiranemu večeru. Številne omembe dogajanja v Iraku pred dobrimi 20 leti so v precejšnjem kontrastu z letošnjo podelitvijo, na kateri konflikta med Izraelom in Hamasom ni omenil nihče.
Ob tem je treba omeniti, da se je pred gledališčem Dolby popoldne zbralo okrog tisoč protestnikov s transparenti tipa "Brez nagrad za genocid" in "Stojimo s Palestino". Številni zvezdniki so sicer nosili rdeče priponke, simbol podpore premirju v Gazi, a le en govor večera – zahvala Jonathana Glazerja – se je posredno dotaknil nehumanosti vojne. (Nekaj nagrajencev je na primer omenilo tudi včerajšnji materinski dan v Veliki Britaniji.)
Industrija poravnala svoj dolg do Christopherja Nolana
Napetost pred vrhuncem večera se je stopnjevala ne samo dobre tri ure in pol, pač pa kar celo letošnjo sezono nagrad. Christopher Nolan, eden največjih režiserjev svoje generacije, je po šestih nominacijah v karieri končno osvojil prva dva oskarja v karieri – za režijo in kot producent biografske drame Oppenheimer, triurne zgodovinske lekcije o rojstvu atomske bombe, ki se je nepričakovano izkazala za uspešnico z milijardnim zaslužkom v kinematografih.
"Filmi so stari komaj dobrih sto let. Predstavljajte si, da bi bilo slikarstvo ali glasba staro pičlih sto let! Ne vem, v katero smer se bo filmska umetnost razvijala, a ogromno mi pomeni, da mislite, da sem njen pomemben del," je svoj zahvalni govor ob prvem prihodu na oder zaključil Britanec.
V družinski domeni
Le nekaj minut pozneje je njegova ekipa večer kronala še z oskarjem za najboljši film – če je temna stran poletnega fenomena Barbenheimer proti Barbie izgubila v prodaji vstopnic, pa so po številu nagrad nesporno zmagali.
"Oh, če bi le lahko Christopher Nolan zdajle poslal SMS svoji družini in ji sporočil dobro novico," se je na to temo pošalil Jimmy Kimmel – zakonca Nolan sta bila namreč dva od producentov filma. "Lahko bi zanikala, ampak zelo dolgo sem sanjala o tem trenutku," je priznala Emma Thomas Nolan. Svojega umetniškega in ustvarjalnega partnerja je opisala kot "unikatnega in briljantnega", on pa se je njej poklonil kot "producentki njunih filmov in otrok".
Cillian Murphy, ki je upodobil velikega fizika, je pričakovano zmagal v kategoriji najboljšega igralca. Bil je tudi edini, ki se je dotaknil same teme filma: "Posneli smo film o možaku, ki je izumil atomsko bombo – v dobrem in slabem zdaj vsi živimo v Oppenheimerjevem svetu. Zato bi nagrado rad posvetil vsem mirovnikom," je povedal v svojem govoru. Murphy je prvi Irec z oskarjem za najboljšo glavno vlogo v zgodovini.
Oskar za portret ženske emancipacije
Morda edina kategorija letošnje podelitve, ki je dopuščala nekaj prostora za ugibanje, je bila kategorija najboljše igralke: na koncu je oskar pripadel Emmi Stone, ki je tako pred 35. rojstnim dnevom že dvakratna oskarjevka. (Druga favoritinja je bila Lily Gladstone iz Morilcev svetne lune.) Nagrado je Emmi Stone prinesla vloga ekscentrične, neustrašne Belle Baxter v Nesrečnih bitjih Yorgosa Lanthimosa; vlogo je opisala kot "darilo". "Tukaj ne gre zame, ampak za ekipo, ki je združila moči in ustvarila nekaj, kar je večje od vsote svojih delov."
Podelitev oskarjev se je letos – v želji po višji gledanosti – začela eno uro prej, kot že zadnjih 22 let pa jo je tudi letos gostila dvorana Dolby v Hollywoodu. Izbira voditelja je bila varna in zanesljiva: podelitev je že četrtič povezoval Jimmy Kimmel, ki praviloma stavi na nežaljive šale in iskreno navdušenost nad nominiranimi filmi; tudi letos je ubral enako strategijo, kar pa je pustilo rahlo medel vtis.
Da'Vine Joy Randolph: Nagrada (tudi) za najbolj doživet govor
Oskarja za najboljšo igralko v stranski vlogi je, prav tako po vseh pričakovanjih, prejela Da'Vine Joy Randolph za pretresljivo vlogo žalujoče matere v drami Bartonova akademija. V svojem doživetem govoru se je zahvalila mami, ki jo je usmerila s pevske na igralsko pot. "Tako dolgo sem si želela biti drugačna, zdaj pa razumem, da sem morala biti samo zvesta sebi. Hvala, da me vidite."
Najboljši igralec v stranski vlogi je postal Robert Downey Jr. – to je prvi oskar v Downeyjevi karieri. "Rad bi se zahvalil svojemu groznemu otroštvu in Akademiji – v tem vrstnem redu," so bile uvodne besede njegovega duhovitega govora. "Tole vlogo sem potreboval bolj, kot je ona potrebovala mene, in zaradi nje sem boljši človek." Vse skupaj je začinil z zahvalo odvetniku, ki mu je "pol kariere poskušal priskrbeti kritje zavarovalnice." (Dolga leta je zaradi odvisnosti veljal za enfant terribla Hollywooda.)
Nizozemsko-švedski mojster Hoyte van Hoytema je priboril še enega oskarja za ekipo Oppenheimerja: dobil je oskarja za fotografijo. Mladim kolegom je v šali položil na srce, naj skušajo "uporabljati kul, nov medij – celuloidni trak". 38-letni švedski zvezdnik Ludwig Göransson je bil nagrajen za izvirno glasbeno podlago Oppenheimerja, Jennifer Lame pa za njegovo montažo. "Ogromno si tvegal, ko si me zaposlil, ampak mi nikoli nisi dajal takega občutka," se je zahvalila režiserju. Lame je prva ženska lavreatka v tej kategoriji po letu 2015.
Oppenheimerjevih sedem oskarjev ne podira nobenega zgodovinskega rekorda
Rekord največ podeljenih oskarjev za en film ostaja 11: toliko so jih nabrali Ben Hur, Titanik in Gospodar prstanov: Kraljeva vrnitev. Je pa zato Oppenheimer prvi film po letu 1960 (Ben Hur), ki je pobral oskarje v kategorijah glavnega igralca, stranskega igralca in najboljšega filma. Je tudi najdonosnejši zmagovalec po Kraljevi vrnitvi.
Oskar za najboljši izvirni scenarij je odpotoval v Francijo: za sodno dramo Anatomija padca sta ga prejela zakonca Justine Triet in Arthur Harari. Triet, ki je film tudi režirala, je omenila kontrast med glamuroznim večerom nagrad in kaotičnim obdobjem pandemičnega lockdowna, v katerem je film nastajal.
Ni vse v blockbusterjih
V kategoriji prirejenega scenarija je Oppenheimer kljub nominaciji ostal praznih rok: nagrado je prejel Cord Jefferson za scenarij drame American Fiction (po predlogi dela Erasure Percivala Everetta). Industrijo je pozval, naj skuša dati priložnost več različnim ustvarjalcem: "Kaj pa, če bi namesto enega 200-milijonskega filma posneli deset 20-milijonskih filmov?"
Svarilo pred razčlovečenjem
Najboljši mednarodni film je postala nekonvencionalna drama o holokavstu Interesno območje – to je prvi mednarodni oskar za Veliko Britanijo, posnet v nemščini in poljščini. "Tukaj stojiva kot posameznika, ki zavračata to, da sta se judovska identiteta in holokavst ugrabila v imenu okupacije, ki je pripeljala do konflikta za toliko nedolžnih ljudi – pa naj bodo to žrtve 7. oktobra v Izraelu ali pa še vedno trajajočega napada na Gazo," je v svojem in producentovem imenu izjavil Glazer.
"Film smo posneli tako, da bi nam nastavil zrcalo v sedanjosti, ne v preteklosti – film hoče pokazati, kam razčlovečenje vodi v najhujši obliki," je še poudaril. Ob tem se je navezal tudi na položaj na Bližnjem vzhodu, kjer so "ljudje na obeh straneh žrtve tega razčlovečenja".
"V tem filmu je vse, kar ljudje počnemo drug drugemu," opozarja. "Druge vidimo kot manjvredne, kot drugačne od sebe. Nekako to, korak za korakom, vodi do grozodejstev. Gre za ukoreninjeno nasilje v nas – in za to, da moramo preseči to stanje." Njegove besede je del avditorija pozdravil s stoječimi ovacijami.
Interesno območje je pozneje prejelo tudi oskarja v kategoriji najboljšega zvoka.
Prvi oskar v ukrajinski zgodovini
Najboljši dokumentarec je postal že z bafto nagrajeni 20 Days in Mariupol, ki je popisal prve tri tedne ruske agresije na Ukrajino in življenje civilistov v Mariupolju.
"To je prvi oskar v ukrajinski zgodovini," je na odru povedal režiser Mstislav Černov. "To mi je v čast. Ampak najbrž sem prvi režiser, ki na tem odru pravi: Želim si, da ne bi nikoli posnel tega filma – v zameno za to, da Rusija ne bi napadla Ukrajine, da ne bi umorila več deset tisoč mojih rojakov, da ne bi zasedla naših mest – a ne morem spremeniti zgodovine. Lahko pa poskrbimo, da bo zgodovinska resnica pravilno zapisana. Kajti film ustvarja spomine, spomini pa ustvarjajo zgodovino."
Najboljši kratkometražni dokumentarec je postal The Last Repair Shop: pripoved o tem, da je Los Angeles eno zadnjih mest, ki učencem nudi brezplačna popravila glasbil.
Med animacijami slavili protivojni zgodbi; Mijazaki prehitel Spider-Mana
Oba oskarja za animirane filme sta prejela filma s protivojnim sporočilom. Oskarja za najboljši animirani celovečerec je prejel velikan japonske kinematografije Hajao Mijazaki, in sicer za avtobiografsko zgodbo Deček in čaplja, pripoved o dečku, ki med drugo svetovno vojno odrašča brez matere. Mijazaki se podelitve ni udeležil; za favorita je pred podelitvijo sicer veljalo Potovanje skozi Spider-svet.
Najboljši kratkometražni animirani film je postal War Is Over!, ki ga je navdahnila glasba Johna Lennona in Yoko Ono; tematizira prvo svetovno vojno. Če Dečka in čaplje na odru ni zastopal nihče, pa ekipa filma War Is Over protivojnega sporočila ni vključila v svoj zahvalni govor.
Godzilla je oskarjevski film!
Najnovejši film o Godzilli, Godzila minus ena, je zdaj tudi uradno z oskarjem ovenčan film: japonski režiser Takaši Jamazaki je prejel oskarja za najboljše vizualne učinke. Letos je prvič po 70 letih (in Stanleyju Kubricku z Odisejo v vesolju), da je režiser filma dobil tudi oskarja za njegove posebne učinke.
Neprekosljiva estetika Nesrečnih bitij: sijajna kostumografija, fantastične kulise
Najboljši mojstri ličenja in oblikovanja pričesk je postala ekipa filma Nesrečna bitja, čeprav pred podelitvijo na stavnicah ni vodila. Tik zatem je alegorična satira Yorgosa Lanthimosa prejela še dva oskarja, za scenografijo in kostumografijo.
Barbie ne (popolnoma) spregledana
Billie Eilish je že drugega oskarja v karieri dobila za What Was I Made For?, balado iz komedije Barbie. "Včeraj sem imela nočno moro o tem," je zajecljala na odru, vidno presenečena. Njen ustvarjalni partner je njen brat, Finneas. To je bil tudi edini oskar za Barbie, ki je bila sicer nominirana v devetih kategorijah.
Wes Anderson naposled oskarjevec
Po osmih nominacijah je prvega oskarja v svoji karieri naposled prejel ameriški režiser Wes Anderson – in sicer za igrani kratki film The Wonderful Story of Henry Sugar, filmsko upodobitev zgodbe Roalda Dahla. Podelitve se Anderson ni udeležil. "Wesa ni tukaj, ker doma gradi dioramo iz rebrastega žameta," se je iz umetnikove estetike pošalil Kimmel.
Medel uvodni govor
Slovesnost se je, kot smo omenili, začela s skečem in uvodnim nagovorom Jimmyja Kimmla, ki je izrekel dobrodošlico "vsem krasnim človeškim igralcem", kar je bila prva od omemb lanske stavkovne drame v Hollywoodu, ki se je vrtela tudi okrog rabe umetne inteligence. "Iz stavke smo se naučili, da je to pretenciozno, snobovsko mesto nepotističnih potomcev v svojem bistvu sindikalistično mesto," je poudaril Kimmel, ki je dvorano dvignil v stoječe ovacije za tehnične delavce v Hollywoodu, ki jih je stavka najbolj prizadela.
"Kakšen dosežek je narediti feministično ikono iz plastične lutke, ki je nihče niti ni maral več," se je Kimmel poklonil filmu Barbie. "Mnogi mislijo, da bi Greta Gerwig morala biti nominirana za režijo. Kaj ploskate, vi ste tisti, ki niste glasovali zanjo! Margot in Ryan, tudi če nocoj ne zmagata, vedita, da sta zmagala nekje drugje – na genetski loteriji."
Kamera je med drugim podarila tudi bližnji posnetek Messija, psa iz Anatomije padca. Kimmel: "Igralca nisem videl s takim zanosom jesti bruhanja že vse od Gerarda Depardieuja."
Kimmel se je obregnil tudi ob (preveliko) povprečno dolžino letošnjih filmov. "Ko sem šel gledat Morilce cvetne lune, sem si dal preusmeriti pošto v kino. Film je tako dolg, da bi se v tem času lahko odpeljali v Oklahomo in sami rešili umore."
Po mlačnem uvodnem govoru je Kimmel pozneje srečo poskusil še s "skečem o nagcu": z Johnom Ceno sta hotela, kot sta povedala, poustvariti antologijski trenutek iz oskarjevske zgodovine (golega vsiljivca na podelitvi leta 1974), a je Ceno v zadnjem hipu premagala trema in je na oder prišel s kartonom na strateškem mestu (in podelil oskarja za kostumografijo: "Oblačila so zelo, zelo pomembna.")
Goslingova rožnata "kenergija" poskrbela za viralni trenutek?
V živo smo lahko podoživeli vseh pet pesmi, nominiranih za najboljšo izvirno pesem: Jon Batiste je izvajal It Never Went Away iz filma American Symphony; Becky G je odpela The Fire Inside iz filma Flamin’ Hot; Scott George in Osage Singers so uprizorili Wahzhazhe (A Song for My People) iz Morilcev cvetne lune; Billie Eilish in Finneas O’Connell sta odigrala balado What Was I Made For? iz filma Barbie; prav tako iz Barbie je komični singel I'm Just Ken v izvedbi Marka Ronsona in Ryana Goslinga. Njuna točka je bila poklon Marilyn Monroe in njeni kultni izvedbi pesmi Diamonds Are a Girl's Best Friend (1953). Kitarski solo je prispeval Slash (Guns n' Roses).
Navalni v segmentu In memoriam
V tradicionalnem segmentu In memoriam se je Akademija poklonila spominu na filmske ustvarjalce, ki so odšli v zadnjem letu – med drugim so to Tom Wilkinson, Tina Turner, Matthew Perry in Glenda Jackson; vključili so tudi odlomek pokojnega Alekseja Navalnega iz dokumentarca Navalni. "Edini pogoj za prevlado zla je, da dobri ljudje ne naredijo ničesar," izjavi v tem odlomku.
Kar nekaj filmov z letošnjega seznama nominirancev je ostalo praznih rok, vključno z Morilci cvetne lune, Preteklimi življenji, Maestrom, Druščino snega in dramo Nyad.
Opomin na Palestino: Zaradi protestnikov se je začel z zamudo
Ko so se že popoldne po rdeči preprogi začeli sprehajati zvezdniki, se je v bližini dvorane Dolby zbralo okrog tisoč propalestinskih protestnikov, ki so ustavljali promet in skandirali protivojna sporočila. "Medtem ko gledate, padajo bombe," je bilo mogoče prebrati na enem od transparentov. "Le lučaj stran se odvijajo oskarji, medtem pa morijo, pobijajo, bombardirajo ljudi," je za tiskovno agencijo Reuters komentirala protestnica Zinab Nassrou.
Losangeleška policija je že pred nedeljskim večerom napovedala, da bo okrepila svojo že tako veliko prisotnost na prireditvi; dodatno zavarovani so bili tudi vhodi v dvorano, saj so protestniki pozivali k prekinitvi slovesnosti. Zaradi nemirov se je sama podelitev začela s približno desetminutno zamudo.
Več udeležencev podelitve, tudi denimo ustvarjalni duo Billie Eilish in Finneas O’Connell ter Mark Ruffalo, je na rdeči preprogi nosilo priponke v podporo prebivalcem Gaze.
Po letu nekonvencionalnega filma se vračamo pod okrilje studijskih velikanov
Na lanski podelitvi oskarjev je bila za najboljši film okronana komična drama Vse povsod naenkrat v režiji in po scenariju Daniela Kwana in Daniela Scheinerta, ki sta oskarja odnesla tudi za najboljši izvirni scenarij. Film je slavil v sedmih kategorijah, ob omenjenih še za najboljšo režijo in v treh igralskih kategorijah.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje