Če želimo resnično zmanjšati pojavnost medvrstniškega nasilja, moramo razmišljati širše – ne le o tistih, ki nasilje doživljajo in izvajajo, ampak o vseh posameznikih v razredu. Pristop, ki spodbuja povezanost, empatijo in varno okolje, lahko dolgoročno ustvari kulturo, v kateri za nasilje preprosto ni prostora.

Fotografija je simbolična. Foto: BoBo
Fotografija je simbolična. Foto: BoBo

Šola je eno izmed okolij, kjer mladi preživijo največ časa, zato je poleg doma najpomembnejša sredina za učenje o odnosih in oblikovanje vedenja. Če se trudimo oblikovati razredno razpoloženje in šolsko kulturo, v kateri prevladujeta varnost in vključevanje, se bodo mladi manj verjetno zatekali k vedenju, ki bi bilo do drugih nasilno.

V branje priporočamo Priročnik za načrtovanje krepitve vključujoče razredne in šolske klime ter preprečevanja in odzivanja na medvrstniško nasilje v osnovni šoli.

Nedavno izdani priročnik opisuje najnovejša dognanja na znanstvenem področju in ponuja praktične ideje, kako v razredu izvajati preventivne dejavnosti, ki bodo tovrstno nasilje preprečevale.

Opozarja na pomembno vlogo učiteljiev in drugih zaposlenih na šolah ter predlaga načine, kako to priložnost za doseganje mladih čim bolje uporabiti. Avtorji priročnika poudarjajo, da preprečevanje medvrstniškega nasilja pomeni stalno, načrtovano in sistematično delo na področjih:

  • čustvenega opismenjevanja učencev,
  • učenja spoštljivejšega komuniciranja in reševanja sporov,
  • učenja vključujočega sobivanja tako pri vsakodnevnem delu v razredu kot med kratkimi dejavnostmi in delavnicami.

Najpomembnejše je, da učitelji te dejavnosti podprejo tako z ustreznim vstopanjem v podporne odnose z vsemi učenci kakor z lastnim zgledom vključujočega delovanja. Učitelj ima namreč s svojim vedenjem in vstopanjem v odnose do učencev in sodelavcev velik vpliv na vrstniške odnose v razredu. Empatičen in pristen učitelj, ki učenca brezpogojno sprejema in spoštuje tudi takrat, ko ne odobrava ali ne razume njegovega vedenja ter ga morda celo kaznuje, je učitelj, ki promovira spoštljive in vključujoče vrstniške odnose ter s svojim zgledom skrbi za preprečevanje medvrstniškega nasilja.

V nadaljevanju prilagamo priročnik v celoti in druge vire, ki lahko pomagajo pri preventivnem delovanju. Gradivo vključuje:

  • razlage mehanizmov preventivnega delovanja,
  • pogosta vprašanja in odgovore pri ustvarjanju spodbudnega in vključujočega okolja,
  • dobre prakse slovenskih šol,
  • napotke za praktične delavnice za različne razrede in vrste dejavnosti.
Gradiva, ki jih je na Zavodu RS za šolstvo zbrala in predlagala dr. Zora Rutar Ilc:
Urad za mladino priporoča tudi: