Glavni razlog za obremenjenost zraka z drobnimi trdnimi delci je ogrevanje na trdna goriva. Foto: BoBo
Glavni razlog za obremenjenost zraka z drobnimi trdnimi delci je ogrevanje na trdna goriva. Foto: BoBo

Onesnažen je tako zrak v manjših krajih kot tudi v prestolnici, ki se na lestvici Evropske agencije za okolje po kakovosti zraka umešča šele na 310. mesto med 372 kraji. Pred kratkim je sicer začela veljati posodobljena evropska direktiva o kakovosti zunanjega zraka, ki bistveno znižuje dovoljene vrednosti trdih delcev. Nove ciljne vrednosti bo treba doseči do leta 2030.

Arso kakovost zraka spremlja predvsem v večjih krajih in tam letno ni zaznanih veliko odstopanj. Kljub temu se Ljubljana po merilih Evropske agencije za okolje uvršča med mesta s slabim zrakom, še slabša pa je situacija v manjših krajih, kjer so meritve le občasne, taka sta denimo Črnomelj in Črna na Koroškem. A dovoljeno letno povprečje delcev PM10 in PM2,5 se bo zdaj prepolovilo.

Tanja Koleša z agencije za okolje poudarja: "Pet let imamo časa, da naredimo ukrepe, načrte, ki bodo zmanjšali ravni delcev na tako vrednost, da bomo leta 2030 ustrezni. In tukaj je treba narediti korak naprej pri individualnih kuriščih."

Marsikatera občina pri nas bi lahko še sprejela odločitev o naložbi v daljinsko ogrevanje, ki ima boljše izkoristke, seveda pa se ustavi pri financiranju, pravi direktor komunalne zbornice Sebastijan Zupanc. Ni pa to rešitev v redko poseljenih krajih, kjer naj država še dalje finančno spodbuja zamenjavo zastarelih naprav. Tudi kazni za neustrezno kurjenje so nizke, od 60 do 100 evrov za fizične osebe in od 250 do 300 za pravne, kar je malo glede na mogoče posledice.

"Posledice so drastične, lahko vplivajo na zdravje, lahko prihaja do požarne ogroženosti, lahko pride do zastrupitev, ogrožanja življenj in definitivno bi morale biti kazni višje," meni Zupanc.

Izrečenih kazni je malo, peščica okoljskih inšpektorjev ima na skrbi 500 tisoč kurilnih naprav. A kljub temu so tu evidence o tem, kdaj je bila kakšna naprava oskrbovana.

"V Sloveniji je več kot milijon avtomobilov, vemo, da če avtomobil ni en mesec registriran, dobiš takoj pošto, da nimaš registriranega avtomobila in da moraš nekaj narediti. Zakaj ne bi bilo mogoče tukaj podobno narediti?" razmišlja Zupan.

Po drugi strani tudi trgovske hiše občasno še prodajajo neustrezne kurilne naprave, kar pa ima na skrbi tržni inšpektorat.