Tako je v postopku preiskave balonarske nesreče ugotovila Služba za preiskovanje nesreč ministrstva za infrastrukturo, je povedal vodja službe Roman Rovanšek in pojasnil vzrok začasne prepovedi vseh komercialnih poletov z baloni, ki jo je pred dvema dnevoma skladu s priporočilom preiskovalnega organa CAA objavila Javna agencija za civilno letalstvo.
Po njegovih besedah je prepoved komercialnega letenja toplozračnih balonov varnostni ukrep, zdaj pa lahko vsi, ki se s to dejavnostjo ukvarjajo, na pristojno agencijo vložijo vloge in pridobijo spričevalo. S pridobitvijo dovoljenja bodo izkazali, da so sposobni varno izvajati komercialno dejavnost prevoza potnikov, je razložil Rovanšek. Zakon o letalstvu namreč komercialno letenje toplozračnih balonov opredeljuje kot posebno dejavnost, za katero pa se prav tako uporabljajo členi, ki določajo postopke za pridobitev dovoljenja.
Noben minister ni predpisal zahtev za spričevala
Žiga Kotnik, direktor agencije za civilno letalstvo, je potrdil, da je pridobitev spričevala letalskega prevoznika obvezna tudi za komercialne ponudnike balonarskih poletov. Vendar je obenem pojasnil, da minister, pristojen za promet, ni predpisal natančnejših zahtev, zato se ta člen zakona ne more izvajati.
Kotnik je opozoril na 76. člen zakona o letalstvu, ki predvideva, da prosilec za spričevalo agenciji predloži dokaze, da je sposoben operativno in varno voditi predlagano dejavnost. Agencija ugotovi, da je prevoznik sposoben voditi dejavnost, če ima prosilec dovolj finančnih sredstev, znanja, strokovnosti, izkušenj, osebja, sredstev, opreme ter potrebni organizacijo in dokumentacijo, da lahko zagotavlja varno delovanje zrakoplovov, kamor spadajo tudi baloni.
A natančnejše zahteve, način in postopek pridobitve in podaljšanja veljavnosti spričevala letalskega prevoznika predpiše minister, še piše v zakonu. Odkar pa velja ta zakon, torej od leta 2001, ni noben minister še izdal teh natančnejših zahtev, prav tako pa tudi noben komercialni ponudnik balonarskih poletov od ustanovitve agencije oktobra 2010 ni zaprosil za izdajo spričevala, je pojasnil Kotnik. Tako so sicer vsi balonarji kršili zakon, a tudi če bi zaprosili za izdajo spričevala, ga agencija ne bi mogla izdati, saj pogoji niso bili predpisani, je pristavil.
Z balonarji se bodo sešli v torek
Z novim letom začne veljati uredba EU-ja o postopkih v letalstvu, od aprila pa velja uredba o licenciranju balonarskih pilotov. Zato bodo marca prihodnje leto spremenili zakonodajo s tega področja, je napovedal Kotnik. Kot je poudaril, bo bistvena novost kategorizacija balonov glede na velikost. Po drugi strani pa bosta tako kot v letalstvu potrebni operativna licenca in spričevalo letalskega prevoznika, ki bo postopke odrejal, zato so se z balonarji spomladi letos sešli in sklenili, da počakajo na njihovo uveljavitev.
Na agenciji pa so kljub temu zdaj pripravili osnutek varnostne direktive, ki opredeljuje pogoje za letenje. O tem bo Kotnik v torek spregovoril s komercialnimi ponudniki poletov z balonom, nato pa bodo videli, ali bodo s to direktivo prepričali preiskovalni organ, da se z njo dosega tako varnostno raven, da se lahko odpravi priporočilo o prepovedi komercialnih poletov.
Medtem pa v UKC-ju Ljubljana še vedno zdravijo 10 poškodovancev četrtkove balonarske nesreče. Od petih huje poškodovanih sta dva še v kritičnem stanju, pri drugih treh se zdravstveno stanje izboljšuje. Petim poškodovancem, ki se zdravijo na drugih kliničnih oddelkih, pa se zdravstveno stanje izboljšuje, tako da bo danes eden odpuščen iz bolnišnične oskrbe, so sporočili iz Univerzitetnega kliničnega centra Ljubljana.
Koprivc: Najlažje je prepovedati
Za komentar o prepovedi komercialnih poletov smo prosili tudi organizatorje poletov z baloni. V Abstelu nam je pilot Aleš Švagelj odvrnil, da je za oceno še prezgodaj, je pa dodal, da je organizacija poletov njegov edini vir prihodka. Emil Koprivc iz balonarskega kluba Europool pa meni, da je očitno najenostavneje stvari prepovedati in oditi na dopust, "potem pa se bo že uredilo".
"Če je v kakšnem klubu kaj za urediti, potem bi službe to lahko uredile. Za tiste klube, ki imamo urejene vse varnostne parametre in vso dokumentacijo, ni nobenega razloga za takšen ukrep. Razen če mislijo, da bodo čez noč našli kakšen ukrep za ukinitev človeškega faktorja, kar je v tej nesreči očitno bil vzrok.
Če bi delovali že po veljavnih pravilnikih in šli malce pogledat naokoli, kaj se dogaja, bi lahko marsikaj uredili brez te prepovedi. To je tako, kot da bi se v predoru zgodila nesreča, zdaj pa bomo prepovedali promet," je bil slikovit Koprivc.
Bodo kupci ostali na suhem?
Za ukrepanje je tudi po njegovih besedah še prezgodaj, saj jim podrobnosti prepovedi še niso znane, zato bodo počakali na dodatna pojasnila agencije. Nanjo smo vprašanja naslovili tudi mi, na odgovore pa še čakamo.
Za dodatna pojasnila, kaj lahko zdaj storijo kupci poletov z baloni, smo prosili tudi Mercator, Merkur in Petrol, ki so v svoji ponudbi imeli tudi kupone za tovrstne polete. V Mercatorju so pojasnili, da so vse kupone že umaknili iz prodaje, kupcem, ki jih ne bodo koristili, pa bodo denar vrnili.
"Družba Petrol je bila samo posrednik pri prodaji komercialnih poletov z baloni in ne njihov organizator. Zato se o vračilih kupnine za te polete še dogovarja z dobaviteljem storitve, enako kot to velja za npr. odpovedi koncertov, ko organizatorji vračajo denar ali organizirajo menjave vstopnic," so odgovorili.
Lajevec; Komu koristi prepoved?
Letalska zveza Slovenije pa si bo po besedah generalnega sekretarja Primoža Lajevca prizadevala, da bi tistim, ki izpolnjujejo vse zahtevane pogoje za opravljanje komercialnih letov z balonom, nemudoma spet dovolili letenje.
Več pojasnil pričakuje na sestanku, na katerem bodo med drugim predstavniki agencije in balonarske komisije. Po njegovem prepričanju prepoved nikomur ni v interesu, če so izpolnjene zakonsko prepisane zahteve. Gre za podjetja, ki od tega živijo, ki to delajo zelo dobro in za vrhunske pilote, ki se držijo vseh veljavnih pravil, je Lajevec poudaril v izjavi za STA.
Tudi agencija za civilno letalstvo po njegovih besedah vsaj deloma živi od balonarske industrije in če slednjo ukine, "s tem ukine sebe". V Sloveniji je po njegovih besedah registriranih okoli 50 balonov, od tega od 20 do 25 komercialnih. Polet stane okoli 100 evrov, vsakič lahko z njim poleti okoli osem oseb, je odgovoril na vprašanje izpada dohodka balonarjev zaradi prepovedi letenja.
Slednja lahko po besedah Lajevca velja nekaj dni ali tudi več kot leto. Zato si bodo na letalski zvezi prizadevali, da ponovnega dovoljenja za komercialne polete z baloni ne bodo odgovorni pogojevali denimo s spremembo zakonodaje ali drugimi dolgotrajnimi postopki. Če pa bo tako, si bodo prizadevali za kakšno začasno rešitev.
Zvečer maša za umrle
V tragični nesreči, ko je balon po ponesrečenem pristanku še zagorel, so umrli štirje ljudje, med njimi 11-letna deklica. V spomin nanje je Nadškofija Ljubljana zvečer darovala mašo v cerkvi svetega Mihaela na Barju. Maše, ki jo je za umrle in poškodovane v nesreči balona daroval ljubljanski pomožni škof Anton Jamnik, se je udeležilo okoli 400 ljudi. Škof se je v svoji pridigi zahvalil vsem, ki so kakor koli pomagali umrlim in poškodovanim ter njihovim svojcem. Poudaril je tudi velik pomen upanja, da je življenje močnejše od smrti.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje