Pilot balona lahko postane vsak, ki opravi zahtevane teoretične in praktične preizkuse na klubski in državni ravni. Foto: EPA
Pilot balona lahko postane vsak, ki opravi zahtevane teoretične in praktične preizkuse na klubski in državni ravni. Foto: EPA

Vedno pravim, da se polet balona začne že v ponedeljek, saj je treba organizirati plovilo, organizirati ekipo in spremljati vreme, kar je najpomembnejše. Tedenske napovedi so okvirne, dan ali dva pred poletom vreme znova preverjaš, nato ga preveriš še večer pred poletom. Če je vreme dovolj enoznačno, potem ga zjutraj, na dan poleta, načeloma ni treba posebej preverjati, če pa je vremenska situacija mejna, pa balonarji "hodimo" od teleteksta do Arsa in preverjamo še drugje, da smo vsaj približno prepričani, ali je letenje izvedljivo ali ne in ga, če je treba, tudi zadnji trenutek odpovemo.

Branko Ambrožič, Balonarski klub Ptuj
Baloni
Vreme v Sloveniji je primerno za letenje z baloni, je prepričan Branko Ambrožič. Foto: BoBo
Zakaj je izkušen pilot kljub vsemu poletel?
Balonarji opozarjajo na polete z velikimi baloni
Kako se je zgodila nesreča balona

Tako je za MMC povedal Branko Ambrožič, učitelj in vodja šole letenja ter predsednik balonarskega kluba na Ptuju.

Teorija-izpit-pregled-praksa-izpit ... in še enkrat
Pot do pilota balona se začne s klubskim teoretičnim usposabljanjem (spoznavanje plovila, opreme, navigacije, vremenskih razmer, ravnanja v nepredvidljivih situacijah). Predavanjem sledi klubsko preverjanje teoretičnega znanja, temu zdravniški pregled za pilota plovila in nato praktično usposabljanje, je za MMC povedal Ambrožič. Po od 10 do 16 urah praktičnega treninga, dolžina je odvisna od programa in obvladovanja praktičnega dela, kandidata za pilota prijavijo državni komisiji, kjer prav tako opravlja teoretični in praktični preizkus. "Po uspešno opravljenih preizkusih znanja lahko kandidat zaprosi za licenco pilota prostoletečega balona," je pojasnil.

Izobrazba pri pridobivanju licence ni pomembna, saj lahko pilot balona postane vsak, ki opravi zahtevane preizkuse.

Pravila na "balonarski strani" le ohlapno definirana
Na vprašanje, kdaj lahko pilot z licenco začne prevažati druge ljudi, tudi v komercialne namene, je Ambrožič dejal, da za zdaj v Sloveniji ni posebnih omejitev, čeprav kaže, da bo tudi to področje z nastankom agencije za civilno letalstvo, posebej pa zaradi pritiskov o usklajenosti z evropskim redom evropske agencije za varnost, v prihodnosti natančneje urejeno. Predpisi namreč za zdaj niso enaki in slovensko dovoljenje/licenca nista enakovredna tisti, ki jo pridobi pilot v nekaterih drugih evropskih državah.

Splošna regulativa sicer pravi, da pilot npr. športnega letala, dokler nima za seboj vsaj 100 ur letenja, ne sme "prevažati" tretjih oseb in da torej tudi pilot balona z manj opravljenimi urami prakse ne bi smel jemati drugih ljudi v košaro. A "na balonarski strani" to ni posebej definirano, je dejal Ambrožič.

Je torej 100 ur letenja nek minimum? "Ne bom rekel, da se striktno držimo tega, ampak jaz sem šel skozi takšen proces. Res pa je, da je to bilo pred 20 leti," je dejal Ambrožič. V praksi je to težje kontrolirati, saj se dogaja, da ljudje po 30 ali 40 urah letenja na polete že jemljejo prijatelje ali kolege iz kluba. Sposobnosti ljudi so različne, nekdo je tudi v neugodnih pogojih avtonomen po 30 urah, drugi po 60 ali 70 urah, zato je dobro, da manj izkušeni piloti še nekaj časa letijo v spremstvu nekoga, ki ima več izkušenj, je prepričan.

Edina "komanda" je ventil za izpuščanje plina
Edina "komanda", ki jo ima pilot balona na topli zrak, je "ogenj" oziroma ventil za izpuščanje toplega zraka. S tem tudi izbira gibanje balona navzgor ali navzdol, pa tudi hitrost, saj vetrovi na različnih višinah ne pihajo enakomerno. Enoznačnega pravila ni, pomembne so izkušnje.

"Ena od težav je npr. ko ti "štrik" vetra iztisne določeno količino toplega zraka iz balona. S tem izgubiš dvižno moč, ki je ne moreš nadomestiti tako hitro kot bi jo npr. v avtomobilu s pritiskom na stopalko na plin, ampak to traja dlje časa. Včasih je na žalost tako, da se tla bližajo hitreje, kot pa lahko balon spraviš nazaj v zrak," je dejal Ambrožič.

Manjši balon je lažje hitreje obvladati
Na vprašanje, ali je balon z manjšo košaro lažje upravljati od balona z veliko košaro, je Ambrožič dejal, da je zaradi velikosti balona čas, ki je potreben, da pilot v takšni situaciji priskrbi potrebno količino izgubljene toplote, daljši kot pri manjših balonih. Na upravljanje balona vpliva tudi morebitna nenadna izguba teže, saj bi lahko balon, "če bi iz košare nekontrolirano skočil človek, težek okoli 80 kilogramov, pridobil tudi 100 metrov višine". "V trenutku balon pridobi višek dvižne moči in se, če je prej padal, začne dvigati, kar pomeni, da se pilot znajde v situaciji, na katero ne more takoj vplivati," je dodal.

Vreme v Sloveniji je primerno za balonarje
Smo pod Alpami, zato je razvoj vremena specifičen, a tudi velik balon ob upoštevanju vseh omejitev ne bi smel imeti težav pri letenju, je na vprašanje, ali so značilnosti razvoja vremenskih razmer nad Slovenijo manj primerne za letenje z baloni. "Morda pa je Slovenija celo bolj primerna za balonarstvo kot katera druga država," je prepričan Ambrožič.

Vedno pravim, da se polet balona začne že v ponedeljek, saj je treba organizirati plovilo, organizirati ekipo in spremljati vreme, kar je najpomembnejše. Tedenske napovedi so okvirne, dan ali dva pred poletom vreme znova preverjaš, nato ga preveriš še večer pred poletom. Če je vreme dovolj enoznačno, potem ga zjutraj, na dan poleta, načeloma ni treba posebej preverjati, če pa je vremenska situacija mejna, pa balonarji "hodimo" od teleteksta do Arsa in preverjamo še drugje, da smo vsaj približno prepričani, ali je letenje izvedljivo ali ne in ga, če je treba, tudi zadnji trenutek odpovemo.

Branko Ambrožič, Balonarski klub Ptuj
Zakaj je izkušen pilot kljub vsemu poletel?
Balonarji opozarjajo na polete z velikimi baloni
Kako se je zgodila nesreča balona