V Sloveniji je v izvršljivi fazi postopka 4.000 nelegalnih objektov, a pristojna inšpekcija na leto prejme sredstva za rušenje le 50-ih. Foto: MMC RTV SLO
V Sloveniji je v izvršljivi fazi postopka 4.000 nelegalnih objektov, a pristojna inšpekcija na leto prejme sredstva za rušenje le 50-ih. Foto: MMC RTV SLO

Najbolj kritičen podatek je, da je trenutno 4.000 izvršljivih inšpekcijskih postopkov, organ pa lahko glede na finančno stanje izvede le približno 50 prisilnih rušitev letno. Poudariti je treba, da je izvršitev seveda zadnji ukrep gradbenega inšpektorja, predtem pa zavezanci tudi sami porušijo nelegalen objekt. Takih je na letni ravni približno od 400 do 500 primerov. Pri tem so podana izjemna tveganja pri vodenju inšpekcijskih oziroma izvršilnih postopkov.

KPK v oceni stanja korupcije v Sloveniji

Na Inšpektoratu RS za promet, energetiko in prostor je trenutno zaposlenih 196 javnih uslužbencev, od tega 145 inšpektorjev, med katerimi je 73 gradbenih inšpektorjev. Iz navedenih številk je razvidno, da je nemogoče voditi vse inšpekcijske postopke na področju gradbene inšpekcije istočasno in v zakonsko predpisanih rokih, kakor tudi, da je fizično nemogoče zagotoviti ažurno obravnavo vseh prijav, ki jih inšpektorat prejme na področju gradbene inšpekcije.

IRSOP

To je, tudi po oceni KPK-ja najbolj kritičen podatek v poročilu stanja o korupciji v Sloveniji, v delu, ki se nanaša na inšpekcijske službe, saj je komisija v letu 2011 prejela več prijav s področja delovanja okoljske in gradbene inšpekcije. Prijave in postopki se nanašajo na sume korupcije, konflikt interesov in očitke o neučinkovitosti Inšpektorata RS za okolje in prostor (IRSOP) oziroma njegove notranje enote inšpekcije za prostor glede nadzora nad izvajanjem določil zakona o graditvi objektov.

Brez pisnih navodil za rušenje
Komisija med drugim opozarja, da IRSOP nima ustreznih (pisnih) navodil v povezavi z odstranjevanjem nezakonitih gradenj ali z vodenjem postopkov gradbene inšpekcije. Inšpektorat za promet, energetiko in prostor pri ministrstvu za infrastrukturo in prostor (MZIP IRSPEP) še vedno nima popolne evidence oziroma seznamov vseh izvršljivih spisov, prav tako ne obstajajo prioritete. "Sistem za identifikacijo prioritet v postopkih ni idealen oziroma zadovoljiv - se pravi tak, da bi onemogočal zlorabe oziroma omogočal enakopravno obravnavo," piše v oceni KPK-ja.

IRSOP: Reorganizirali smo se!
Zaradi reorganizacije dela na gradbeni inšpekcije je bil v mesecu maju 2012 opravljen popis vseh odprtih inšpekcijskih zadev, pa so se iz IRSOP-a za MMC odzvali na očitke KPK-ja. "Na dan 30. 6. 2012 je bilo v sistemu zavedenih 10.269 zadev v reševanju, med temi je bilo 4.893 zadev, v katerih je bila izdana inšpekcijska odločba. Pravnomočni sklep o dovolitvi izvršbe je bil izdan v 1.635 zadevah. Med temi zadevami so zadeve, kjer je potrebna odstranitev objekta, uskladitev gradnje z že izdanimi upravnimi dovoljenji, sanacija ali odstranitev nevarnih gradenj in odprava drugih nepravilnosti. V letu 2011 je na gradbeno inšpekcijo prispelo 3.851 prijav, do 1. 12. 2012 pa 4.079 prijav."

Fizično nemogoče postopke voditi v zakonskih rokih?
Poudarjajo tudi, da je nemogoče voditi vse inšpekcijske postopke na področju gradbene inšpekcije istočasno in v zakonsko predpisanih rokih ter da je fizično nemogoče zagotoviti ažurno obravnavo vseh prijav, ki jih inšpektorat prime na področju gradbene inšpekcije. Zato so določili prioritete za razvrščanje, inšpektorji pa pri postopkih upoštevajo predvsem javno korist in javni interes, zatrjujejo na IRSOP-u. Z notranjo ureditvijo razvrščanja prijav po pomembnosti želi inšpektorat zagotoviti učinkovito izvajanje nalog, ob tem pa varovati javni interes. Prav tako si prizadevajo delovati ne samo represivno, ampak tudi preventivno, dodajajo.

Pomanjkljiv nadzor nad delom inšpektorjev
Komisija ugotavlja, da tudi pri postopkih gradbene inšpekcije obstajajo visoka korupcijska tveganja, saj je brez preglednega, vnaprej določenega in transparentnega sistema identifikacije prioritet ter ob pomanjkljivem nadzoru nad delom inšpektorjev pri vodenju postopkov in odločanju omogočena arbitrarnost.

Brez seznama prioritet
Ta pa lahko vodi do neenakopravne obravnave inšpekcijskih zavezancev. Gre za tveganje, ki je identificirano v povezavi z odločitvami inšpektorjev o tem, katera prioritetna zadeva "izmed vseh prioritet" bo obravnavana prednostno in katera ne. V tem trenutku obstaja 4.000 izvršljivih primerov, v tej množici čakajočih zadev pa lahko pride do pristranskega obravnavanja, opozarja KPK.

Vzpostaviti transparenten sistem odločanja
KPK je zato pozval pristojna ministrstva in inšpekcijski svet, da čim prej vzpostavijo transparenten, preverljiv ter učinkovit notranji sistem odločanja v postopkih upravnih izvršb na področju urejanja okolja in prostora, posebej v primerih nedovoljenih gradenj. Resorna ministrstva pa naj poiščejo možne rezerve za usklajeno skupno delovanje in proaktiven pristop pri preprečevanju ter obvladovanju nedovoljenih gradenj.

KPK je tudi pozval k medinstitucionalno usklajenim programom in akcijskim načrtom za krepitev skupnega operativnega delovanja, ki bi gradbeni inšpekciji zagotovili dodatne pogoje, da lahko pri odpravi posledic z rušenjem nedovoljenih gradenj deluje zakonito, učinkovito in pregledno.

MMC je za odziv na poročilo komisije zaprosil tudi gradbeni inšpektorat, a na njegove odgovore še čakamo.

Najbolj kritičen podatek je, da je trenutno 4.000 izvršljivih inšpekcijskih postopkov, organ pa lahko glede na finančno stanje izvede le približno 50 prisilnih rušitev letno. Poudariti je treba, da je izvršitev seveda zadnji ukrep gradbenega inšpektorja, predtem pa zavezanci tudi sami porušijo nelegalen objekt. Takih je na letni ravni približno od 400 do 500 primerov. Pri tem so podana izjemna tveganja pri vodenju inšpekcijskih oziroma izvršilnih postopkov.

KPK v oceni stanja korupcije v Sloveniji

Na Inšpektoratu RS za promet, energetiko in prostor je trenutno zaposlenih 196 javnih uslužbencev, od tega 145 inšpektorjev, med katerimi je 73 gradbenih inšpektorjev. Iz navedenih številk je razvidno, da je nemogoče voditi vse inšpekcijske postopke na področju gradbene inšpekcije istočasno in v zakonsko predpisanih rokih, kakor tudi, da je fizično nemogoče zagotoviti ažurno obravnavo vseh prijav, ki jih inšpektorat prejme na področju gradbene inšpekcije.

IRSOP