Cene hrane so še vedno pod evropskim povprečjem, prav tako tudi dobičkonosnost trgovine z živili, pravijo v Trgovinski zbornici Slovenije. Foto: MMC RTV SLO
Cene hrane so še vedno pod evropskim povprečjem, prav tako tudi dobičkonosnost trgovine z živili, pravijo v Trgovinski zbornici Slovenije. Foto: MMC RTV SLO

Dobičkonosnost trgovine na drobno z živili in celotne živilske industrije v Sloveniji je pod povprečjem EU-ja, saj so bile cene proizvodov pred letom 2000 globoko pod evropskimi, pozneje so se zaradi podražitev cen surovin zviševale hitreje kot v državah EU-ja, a so kljub temu še vedno pod povprečjem.

Na podlagi analize cen v oskrbovalni verigi prehrambenih proizvodov ter mednarodne primerjave tržnih deležev in donosnosti trgovcev na drobno za obdobje med letoma 2002 in 2007 je trgovinska zbornica sklenila, da je na področju prehrambene industrije še vedno čas za strateške premike oz. sistemske rešitve, v katere pa se mora vključiti tudi država.

Lahova: Gibanje cen primerljivo z državami EU-ja
Kot je dejala izvršna direktorica trgovinske zbornice Mariča Lah, je iz analize razvidno, da je gibanje cen na ravni prireje mleka in mesa v Sloveniji primerljivo z evropskimi gibanji, povečanje cen surovin pa je bilo s podobno dinamiko vključeno v proizvodne cene kot v drugih primerjanih državah.

Dobičkonosnost slovenske trgovine na drobno z živili med letoma 2002 in 2007 se ni pomembneje spremenila, temveč se je v zadnjem obdobju celo poslabšala in ostala celo pod dosežki večjega dela slovenske živilskopredelovalne industrije, še pojasnjuje Lahova.

Lahova še opozarja, da je slovenska trgovina ob uvedbi evra prisluhnila pozivu države in zavračala vsa povečanja cen proizvajalcev, s čimer je zasledovala slovenski makro cilj, da se cene v obdobju uvedbe skupne evropske valute ne bodo spreminjale in kvarile državnega scenarija. "Tako stanje se je vleklo še po uvedbi evra, kar pomeni, da je bila trgovina slabo leto dni blokirana. Sedaj se to pozna," je dejala.

Analiza zajema tudi tržne deleže trgovcev, pri katerih je v primerjavi z analizo, ki je zajemala podatke za leto 2006, opaziti premike. Medtem ko med tremi večjimi trgovci ni opaziti večjih premikov (za en odstotek se je na podlagi podatkovne baze Planet Retail povečal le tržni
delež Mercatorja, ki znaša 35,1 odstotka, Spar ostaja pri 15,1 odstotka, Tuš pa pri 11,6-odstotnem deležu), pa povečanje tržnega deleža beležita oba diskontna trgovca, Lidl in Hofer.