Predor Šentvid na avtocestnem odseku Šentvid-Koseze je najdražji predor v Sloveniji in z gradbenega vidika eden najzahtevnejših avtocestnih objektov v slovenskem avtocestnem omrežju. Foto: MMC RTV SLO
Predor Šentvid na avtocestnem odseku Šentvid-Koseze je najdražji predor v Sloveniji in z gradbenega vidika eden najzahtevnejših avtocestnih objektov v slovenskem avtocestnem omrežju. Foto: MMC RTV SLO
Tomislav Nemec
V Darsu so zapisali, da je nova uprava, ki je delo prevzela oktobra 2007 (na sliki predsednik uprave Tomislav Nemec) v razmerah, v katerih so projekt dobili, ravnali pravilno, zakonito in gospodarno. Foto: MMC RTV SLO
Darsu je Računsko sodišče izreklo negativno mnenje, ker je kršil predpise o javnem naročanju. S pogoji v objavi javnega razpisa je namreč omejil mogoče število ponudnikov in s tem kršil načelo zagotavljanja konkurence med ponudniki. Foto: MMC RTV SLO
Odprtje Šentvida
Še pred zapleti zaradi odpadanja protipožarne zaščite v stari galeriji predora pa je šentviški predor buril duhove zaradi zamud, podražitev, zapletov pri iskanju izvajalca elektrostrojnih del in pridobitve ustreznih dovoljenj. Foto: MMC RTV SLO
Patrick Vlačič
Kot je dejal Vlačič, morajo mesta v Darsovem nadzornem svetu zasedati ljudje, ki bodo kos izzivom. Foto: MMC RTV SLO
Negativna ocena Darsu

Računsko sodišče je o postopkih pri gradnji predora Šentvid namreč izreklo negativno mnenje ministrstvu za promet, ministrstvu za okolje in prostor ter Darsu. Patrick Vlačič je kmalu po tem napovedal, da bo takoj sprožil postopek za zamenjavo nadzornega sveta v Družbi za avtoceste RS-a.

Vlačič poudarja, da je Dars izjemno pomembno podjetje, ki upravlja z velikimi javnimi sredstvi, zato morajo položaje v njem zasedati kompetentni ljudje, ki bodo kos izzivom. Zanj je bila namreč 6,1 milijona evrov vredna poravnava Darsa z družbo SCT presedan, dodal pa je, da je samo Računsko sodišče to označilo kot nezakonito.

Dvestoodstotni dvig cene
"Dars je do leta 2006 zavračal spremembe in podražitve v taki obliki, potem so sklenili sporazum z izvajalcem, s katerim do lahko pristajali na vse in na ta način sami sebe postavljali v situacijo, ko niso več imeli izbire in je tako izvajalec dobil proste roke," je dogajanje komentiral minister za promet. Tu je še spomnil na dvig cene za 200 odstotkov. Cena je s predvidenih 41 narasla na 123 milijonov evrov.

Da se to ne bi več dogajalo, je Vlačič že napovedal sodelovanje z Računskim sodiščem in iskanje najustreznejše rešitve pri prihodnjem izvajanju programa avtocest.

"Največji del očitkov ne leti na sedanjo upravo"
Na vse dogajanje so se odzvali tudi v Darsu, kjer so v izjavi za javnost zapisali, da prevzemajo odgovornost za svoje odločitve. Vendarle izpostavljajo, da so ključne odločitve ob prevzemu projekta bile že sprejete. Prepričani so, da so v razmerah, v katerih so projekt dobili, ravnali pravilno, zakonito in gospodarno. Pri tem poudarjajo, da je največji del očitkov ni povezan z delom zdajšnje uprave Darsa, ki je na čelu Darsa od konca oktobra 2007.

Kot so razložili, je takrat že bil sklenjen sporazum, po katerem se je Dars odpovedal 31-odstotnemu popustu in bil zavezan, da bo nadaljnja dela dal istemu izvajalcu. Dodajajo, da je takrat tudi že sklenjen aneks, po katerem se bo o spornem delu odprtega zahtevka poskušal dogovoriti sporazumno. Opozarjajo, da je to ugotovilo tudi Računsko sodišče, kar potrjuje, da zdajšnja uprava pravzaprav ni imela možnosti, da bi ravnala drugače, kot je.

Zaradi priključka tri negativna mnenja
Ministrstvo za promet si je prislužilo negativno mnenje, ker investicijska dokumentacija za gradnjo predora Šentvid ni bila izdelana po predpisih, revizorji pa so ugotovili tudi pomanjkljivosti pri izvajanju nadzora nad Darsom.

Revizijsko poročilo Računskega sodišča najdete tukaj.

Prvotni načrt je predvideval dvopasovni predor, okolijsko ministrstvo pa je leta 2005 izdalo gradbeno dovoljenje, ki je omogočilo razširitev predora, čeprav veljavni državni lokacijski načrt polnega priključka predora na Celovško cesto ni omogočal. Sama razširitev predora v tripasovni projekt je povzročila podražitev gradnje s 70 na 108,5 milijona evrov.

Zaradi pomanjkljivega nadzora pa prometno ministrstvo ni ugotovilo, da je Dars začel gradnjo tripasovnega predora že pred izdajo sklepa ministra o odobritvi polnega priključka na Celovško cesto, ugotavlja revizija. Ker izdano gradbeno dovoljenje ni bilo v skladu z lokacijskim načrtom, je Računsko sodišče izreklo negativno mnenje tudi ministrstvu za okolje in prostor.

V medijih že krožijo imena odgovornih
Kaj je v svojih ugotovitvah zapisalo Računsko sodišče, uradno ostaja še skrivnost, a časopis Dnevnik je že pred dnevi poročal, da naj bi krivdo za dogajanje v Šentvidu nosili štirje ministri za promet Jakob Presečnik, Marko Pavliha, Janez Božič in Radovan Žerjav ter trije člani zdajšnje uprave Darsa Žan Jan Oplotnik, Boštjan Rigler in Aleš Hojs.

Računsko sodišče v predlogu poročila navaja tudi, da sta obe pristojni ministrstvi v zgodbi o Šentvidu ravnali v pomembnem neskladju s predpisi, ker sta dovolili, da sta gradnja in širitev projekta krepko prehitevali zakonodajo in dokumentacijo. To je po mnenju sodišča vodilo v podražitev projekta.

Velika odgovornost na plečih zadnjih treh vodstev Darsa
Najdaljši seznam kršitev naj bi revizorji očitali trem upravam Darsa - ekipa Rajka Siročiča naj bi tako s sklenitvijo sporazuma z SCT-jem povečala vrednost projekta za 8,3 milijona evra, čez eno leto pa SCT-ju z aneksom priznala 9,5 milijona evrov dodatnih stroškov za izkop zaradi zahtevnejše geološke zgradbe. Zdajšnji upravi Darsa pod vodstvom Tomislava Nemca med drugim očitajo sklenitev 6,1 milijona evrov vredne pogodbe o poravnavi z SCT-jem, pri čemer ni zagotovila, da bi znesek potrdil nadzorni inženir.

Računsko sodišče tudi o gradnji slovenskih avtocest
Računsko sodišče bo predstavilo dve revizijski poročili s področja avtocestne gradnje. Prvo se nanaša na pravilnost postopkov pri gradnji predora Šentvid, drugo pa na smotrnost izvajanja in financiranja programa gradnje avtocest v Sloveniji v letih od 2004 do 2007.

Namen revizije o programu gradnje avtocest je bil preveriti ustreznost financiranja ureditve odnosov med prometnim ministrstvom in Družbo za avtoceste pri načrtovanju, izvajanju in financiranju gradnje avtocest ter ugotoviti, koliko bo stala gradnja slovenskih avtocest.

A. S./S. Z.

Negativna ocena Darsu