Kako se subjektivna in objektivna odgovornost prepletata? Ali gre za instrument, ki je prestrog do ministra glede na to, da res težko odgovarja za čisto vsako dejanje zaposlenih na njegovem ministrstvu? Kdaj bi vendarle moral ponuditi svoj odstop? Ali je sploh mogoče opredeliti kriterije ravnanj, po katerih bi se ocenjevale moralna odgovornost ministra in morebitne sankcije? Ali je prevzemanje odgovornosti odvisno od demokratične tradicije držav?
O tem smo se pogovarjali z ustavnim pravnikom in zaslužnim profesorjem dr. Cirilom Ribičičem s Pravne fakultete v Ljubljani, skupaj z dopisniki pa smo se z vprašanji o spoštovanju politične odgovornosti ozrli tudi v Belgijo, Francijo in Nemčijo.
Nekaj primerov iz tujine
Michael Zammit Tabona, malteški veleposlanik na Finskem, je maja letos po ponesrečeni objavi na Facebooku, da je nemška kanclerka Angela Merkel "uresničila Hitlerjeve sanje po nadzoru nad Evropo", odstopil.
Prav tako maja je po štirih mesecih v kabinetu odstopila avstrijska ministrica za kulturo Ulrike Lunaček, za kar se je odločila po kritikah z več strani glede vladnega odziva na pandemijo novega koronavirusa, saj so ukrepi močno prizadeli umetniški sektor.
Potem ko sta pred dobrimi tremi meseci v nesreči šolskega vojaškega letala nedaleč od Zadra umrla vojaška pilota, je odstopil podpredsednik hrvaške vlade in minister za obrambo Damir Krstičević.
Evropski komisar za trgovino, Irec Phil Hogan, je nedavno zaradi kršenja ukrepov za omejitev širjenja novega koronavirusa odstopil s položaja. Hogana je "odnesla" večerja oziroma zabava v golfklubu na Irskem, na kateri se je zbralo več kot 80 ljudi.
Ti javni funkcionarji iz evropske politične soseščine so torej odstopili zaradi žaljivega govora, kršitev protikoronskih ukrepov in zaradi domnevne neuspešnosti pri delu. Prevzeli so objektivno, v dveh primerih tudi subjektivno odgovornost.
Trenutna slovenska realnost
Primerjava s slovensko politično realnostjo vabi k številnim pomislekom, premislekom in vprašanjem. Šest članov trenutne vladne koalicije – predsednik vlade, trije ministri in dva državna sekretarja – je v kazenskih ali predkazenskih postopkih. Minister med njimi je v postopku zaradi utemeljenih sumov oškodovanja javnih sredstev, pri čemer mu grozi do osem let zapora, ministrica pa, ker ne zmore dokazati, da je sama opravila delo za nekaj deset tisoč evrov, in ker je prejemala darila. Če pogledamo širše, v mestni hiši v prestolnici sedi župan, pri katerem je KPK ugotovil korupcijska tveganja za več kot 200.000 evrov transakcij. V kazenskem postopku je tudi prvak ene od opozicijskih strank. Ko govorimo o moralni odgovornosti, izpostavimo primer župana, ki s prodajo oljčnika za astronomsko vsoto vzbuja utemeljene sume korupcijskih ravnanj. Ali pa ministra za zdravje, pod katerim je bilo med epidemijo število umrlih v domovih za starostnike med najvišjimi v Evropi. Tu je tudi minister, ki je kršil protikoronski zakon in ki želi usmerjati delo policije, ali pa predsednik vlade, ki ne odpira kuvert, pritiska na novinarje in na sodstvo, ki ne zna pojasniti izvora 200.000 evrov premoženja in ki je odgovoren za delo svojih ministrov.
Zakaj se nosilci oblasti, župani, ministri in tudi nekateri drugi visoki javni funkcionarji tako krčevito oklepajo svojih položajev ne glede na kršenje etičnih standardov ali celo jasne indice kršenja zakonodaje? Gre le za osebni in politični oportunizem ali vendar za splošno sliko spoštovanja moralnih in etičnih norm?
Pravniki so si enotni, da to, kdaj naj bi visoki javni uslužbenec prevzel odgovornost za stanje v svojem resorju, ni enoznačno, ampak je večplastno. Nihče najbrž ne želi nefunkcionalne vlade, v kateri se ministri menjajo kot po tekočem traku. Hitro bi kandidatov za ministre tudi zmanjkalo. A so hkrati pričakovanja in želje javnosti po odgovornih ministrih, ki delajo v javno dobro in ki se zavejo svoje odgovornosti, ko je to potrebno, povsem legitimne in upravičene.
Subjektivne in objektivne odgovornosti ni lahko razmejiti
Minister je glede na obseg odgovornosti v zahtevnem položaju, pravi ustavni pravnik Ciril Ribičič: "Odgovoren je za stanje na področju, na katerem deluje ministrstvo. Obenem pa je kolektivno odgovoren tudi z drugimi člani vlade za vladno politiko. Za stanje na vseh področjih, s katerimi se mora ukvarjati vlada."
Ob tem objektivno odgovornost lahko dodobra razumemo le, če jo obravnavamo v razmerju do subjektivne odgovornosti. Subjektivne in objektivne odgovornosti pa ni tako lahko razmejiti, razloži sogovornik. "Če pogledamo kakšen primer, ki ni vzet iz Evrope, ampak iz Japonske. Ob veliki nesreči minister za promet odstopi. Seveda ne zato, ker bi mu bilo mogoče očitati kakšno subjektivno napako, ki je neposredno povzročila nesrečo, ampak zato, ker je objektivno odgovoren za stanje na tem področju. Tu bi lahko govorili seveda o objektivni odgovornosti, ki pa je povezana s subjektivno odgovornostjo v smislu, da mora minister storiti vse, da bi bilo stanje na področju njegovega delovanja čim boljše. In to boljše delovanje bi seveda lahko prispevalo k temu, da bi bilo nesreč manj oziroma da bi jih bilo mogoče preprečiti. Tako da tukaj ni tako zelo enostavno reči, kdaj je neki minister, ki je bil razrešen, razrešen zaradi svoje subjektivne ali objektivne odgovornosti. Zaradi subjektivne krivde ali brez krivde."
Komu so ministri odgovorni
Ministri v Sloveniji so imenovani v parlamentu in niso odgovorni samo predsedniku vlade, temveč tudi državnemu zboru, kar je drugače kot v večini drugih parlamentarnih sistemov, v katerih ministre imenuje šef države na predlog predsednika vlade. "Posledica tega je, da je za delovanje svojih ministrov odgovoren predsednik vlade. To je tudi pri nas tako ali pa bi moralo biti. Predsednik vlade je, prvič, predlagal nekoga za ministra, drugič, lahko mu daje smernice za njegovo delo in je torej odgovoren za to, če prihaja v posameznih resorjih do napak. Tu ne bo odgovoren samo minister. Vendar v našem sistemu se je uveljavilo – že tam, od časov, ko je bil predsednik Janez Drnovšek in do današnjih časov –, da se predsednik vlade zlahka odpove ministru in da kadar se nekaj zgodi, za to prevzame odgovornost praviloma minister. Predsednik vlade pa reče: bom predlagal novega, boljšega ministra, da se ne bodo enake napake ponavljale," pojasnjuje Ribičič.
Politična odgovornost je odvisna od razmerja sil in je stvar normalnega delovanja političnega sistema. Ko govorimo o etičnih standardih političnega delovanja pa to pravno ni regulirano. "Etična merila se včasih uporabljajo tudi takrat, ko se hočejo nekoga znebiti iz drugih razlogov. Zato je pomembno, da se pri teh etičnih merilih ne pretirava. Oziroma če se pretirava, se mora tisti, ki to dela, zavedati, da mora to veljati za vse, ne samo za tiste, ki jim ne ustrezajo iz nekih posebnih razlogov, ki niso pomembni za ta konkretni primer."
Je raven spoštovanja moralnega imperativa objektivne politične odgovornosti bolj spoštovana v demokracijah z daljšo tradicijo v primerjavi z deželami, kjer se demokratični standardi šele postopno oblikujejo in utrjujejo? Ciril Ribičič odgovarja: "Zelo natančno sem – tudi kot poslanec – spremljal prvo desetletje po osamosvojitvi. To desetletje se je končalo leta 2000, 2001. In že takrat smo imeli zelo veliko izkušenj. Skratka, dolžina tradicije, demokratičnega izročila ne pomeni veliko. Ker se v tej praksi lahko uveljavljajo višji ali nižji standardi. Prihaja tudi do nihanj delovanja, da je enkrat tega več, drugič pa je manj pozornosti namenjene sankcioniranju za nesprejemljive spodrsljaje, zlasti ministrov, a tudi poslancev. Tako da te stvari precej nihajo. Od države do države so kriteriji različni, toda to ni v neposredni povezavi z dolžino te tradicije. Imamo mlade demokracije, v katerih vse poteka zelo podobno kot v tradicionalnih, in imamo mlade demokracije, v katerih se dela na način, ki je bolj posnemanje nekih nesprejemljivih vzorcev iz preteklosti kot pa novih kriterijev. Še zlasti takrat, ko ne gre za direktne kršitve zakonodaje, temveč za kršitve moralnih standardov."
Če objektivna odgovornost ni pravno regulirana in gre le za moralni imperativ, ki je lahko žrtev časa in razmer ter etičnih standardov delovanja posamezne politične garniture, ali je potemtakem sploh mogoče opredeliti kriterije ravnanj, po katerih bi se ocenjevala odgovornost ministra in morebitne sankcije? "Če se strinjamo, da je vlada v državi odgovorna za stanje in minister odgovoren za stanje v svojem resorju, potem je tu že opredeljena objektivna odgovornost. Minister bi za to stanje moral poskrbeti na drugačen način. In kadar se nekaj zgodi, mora nekdo prevzeti odgovornost. Prvi, na katerega bomo pokazali, bo ravno minister zaradi njegove odgovornosti za stanje. To vsakemu ministru nalaga dolžnost, da svoj resor dobro pozna in da poskuša preventivno preprečiti škodljive posledice. Ker se ne bo mogel takrat, ko se bo nekaj zgodilo, izgovarjati, češ, saj nisem jaz kriv, da se je to zgodilo. Ker je pač premalo storil, da bi bila odgovornost za stanje učinkovitejša."
Pozna se, da so nekatere vladne stranke odpisale uspeh na volitvah
Če minister svoje odgovornosti ne prepozna, lahko poslanci v državnem zboru sprožijo interpelacijo posameznega ministra. Najučinkovitejša sankcija za napake in kršitve zakonodaje in etičnih meril je izguba volilnih glasov na naslednjih volitvah. "To je pri nas lahko problematično, ker se politične stranke zavedajo, da je spomin volivcev relativno kratkotrajen. In za napake, ki se dogajajo zlasti na začetku ali na sredini mandata, računajo, da se bo do volitev zgodilo še marsikaj drugega in da se bodo napake pozabile. Če te sankcije ni, pride do samovolje političnih strank in tudi do zaščite tistih, ki so očitno zagrešili takšne stvari, da ne bi smeli več opravljati politične funkcije."
Kar pa se v sedanji vladni koaliciji še posebej čuti, sklene Ribičič: "Iz posebnega razloga. V vladni koaliciji imamo zdaj opravka s strankami, ki ne računajo na pomembnejši uspeh na naslednjih volitvah. To bistveno spremeni situacijo ministrov v tistih strankah, ki se jim ni treba bati oziroma ki jim nič ne pomaga, če bodo delovali uspešno in učinkovito in če ne delajo napak."
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje