Krizi v formuli ena ni videti konca. Vprašanje je, kako jo bodo vodilni možje rešili. Omejitev oziroma zmanjšanje stroškov je vsekakor korak v pravo smer, a pot do zdravih temeljev tega športa bo še zelo dolga. Foto: EPA
Krizi v formuli ena ni videti konca. Vprašanje je, kako jo bodo vodilni možje rešili. Omejitev oziroma zmanjšanje stroškov je vsekakor korak v pravo smer, a pot do zdravih temeljev tega športa bo še zelo dolga. Foto: EPA

Leta 2016 bomo dobili novega člana v formuli ena, zato si lahko v najslabšem primeru naslednje leto obetamo tekmovanje z devetimi ekipami, leto pozneje pa jih bo že deset. Nekega dne lahko objavimo tudi razpis za še eno ali več moštev. Ta skupaj s pokrovitelji spodbujamo k sodelovanju v formuli ena, zato je nujno, da se stroški v tem športu izdatno zmanjšajo.

Jean Todt
Ferrari
Scuderia Ferrari je najdražje moštvo v formuli ena, vredno je 1,1 milijarde evrov. Čeprav je šest sušnih sezon brez osvojenega konstruktorskega naslova, še vedno posluje z dobičkom. Za pozitivno bilanco se lahko zahvali predvsem bogatim pogodbam s pokrovitelji (nekaj več kot 160 milijonov evrov na leto dobi samo od pogodb s Shellom, Marlborom in Santanderjem), za nameček dobi po dogovoru z Berniejem Ecclestonom tudi pet odstotkov poslovnih prihodkov FIE, ki sicer v celoti znašajo okrog milijarde evrov. Samo lani naj bi imelo moštvo iz Maranella po ocenah Forbesa kar za 134 milijonov evrov večji prihodek kot katero koli drugo moštvo v kraljici motošporta. Foto: EPA
Bernie Ecclestone in Jean Todt
Vodja formule ena Bernie Ecclestone in predsednik Mednarodne avtomobilistične zveze (FIA) Jean Todt za zdaj ne najdeta prave poti iz krize v formuli ena. Medtem ko si lastniki formule ena (investicijski sklad CVC, investicijsko podjetje Waddell & Reed, skupina LBI, družina Ecclestone in drugi vlagatelji) izplačujejo visoke dividende, moštva - z izjemo največjih - skupaj s športom umirajo na obroke. Foto: EPA


Čeprav sta moštvi Marussia in Caterham napovedali svojo udeležbo v svetovnem prvenstvu formule ena za naslednjo sezono, so nastopi njunih dirkačev zaradi hudih finančnih težav ekip pod velikim vprašajem.

To pomeni, da utegne naslednjo sezono v kraljici motošporta nastopati zgolj devet moštev oziroma 18 dirkačev. Mednarodna avtomobilistična zveza (FIA) se lahko odloči o uvedbi tretjega dirkalnika pri določenih moštvih, a to mora tem sporočiti vsaj 60 dni vnaprej.
Čas, da se stroški izdatno zmanjšajo
Zadnji scenarij se zdi malo verjeten, saj predsednik FIE Jean Todt ni povsem naklonjen tej rešitvi. "Še vedno lahko tekmujemo z devetimi ekipami, to ni nobena katastrofa. V razredu MotoGP je že nastopalo zgolj 16 motociklistov, pa je bila dirka še vedno zelo zanimiva. Jasno, največ se dogaja v ospredju, ne zadaj," je poudaril Francoz, ki vlogo predsednika krovne avtomobilistične organizacije opravlja od 23. oktobra 2009. 68-letnik je za nameček prepričan, da se morebitni odhodi moštev v formuli ena ne bi poznali, saj se vedno najdejo nova. "To je del zgodovine tega športa. Imamo moštva, ki so del formule ena že dalj časa, moštva, ki jih podpirajo pokrovitelji - ta pa prihajajo in odhajajo - ter manjša moštva, ki so tudi del tega športa. Seveda nisem vesel, da sta se Marussia in Caterham znašla v težavah, z njima sočustvujem, a te stvari so se vedno dogajale," je dodal.
Sklenil je: "Leta 2016 bomo dobili novega člana v formuli ena, zato si lahko v najslabšem primeru naslednje leto obetamo tekmovanje z devetimi ekipami, leto pozneje pa jih bo že deset. Nekega dne lahko objavimo tudi razpis za še eno ali več moštev. Ta skupaj s pokrovitelji spodbujamo k sodelovanju v formuli ena, zato je nujno, da se stroški v tem športu izdatno zmanjšajo."
Moštva v povprečju s 23 milijoni evrov izgube
Ni skrivnost, da se je formula ena znašla v hudih težavah. Po podatkih investicijskega podjetja Moody's naj bi bila zadolžena za neverjetnih 3,34 milijarde evrov. Po izsledkih raziskave, ki jo je za Forbes opravil Chris Smith, je bilo moštvo v formuli ena v sezoni 2014 v povprečju vredno 402 milijona evrov, kar je kar 128 milijonov evrov več kot pred dvema letoma (274 milijonov evrov). Na vrhu seznama je Ferrari, katerega vrednost je ocenjena na 1,1 milijarde evrov. Red Bullu se je vrednost v zadnjih dveh letih zaradi vseh uspehov in visokih denarnih nagrad dvignila za kar 60 odstotkov, na 520 milijonov evrov. A naj vas te visoke cifre ne zavedejo, saj je le peščica ekip - Ferrari, McLaren in Williams - lani poslovala z dobičkom. V povprečju so imela moštva sicer slabih 23 milijonov evrov izgube (Red Bull 80 milijonov, Mercedes 77 milijonov evrov). Točnejše številke o letošnji sezoni bodo znane prihodnje leto.

Leta 2016 bomo dobili novega člana v formuli ena, zato si lahko v najslabšem primeru naslednje leto obetamo tekmovanje z devetimi ekipami, leto pozneje pa jih bo že deset. Nekega dne lahko objavimo tudi razpis za še eno ali več moštev. Ta skupaj s pokrovitelji spodbujamo k sodelovanju v formuli ena, zato je nujno, da se stroški v tem športu izdatno zmanjšajo.

Jean Todt