Dirkališče v Sahirju bo ta konec tedna gostilo najboljše dirkače na svetu. Foto: EPA
Dirkališče v Sahirju bo ta konec tedna gostilo najboljše dirkače na svetu. Foto: EPA

Okrog dirkališča v Sahirju se lahko nagnete do 45 tisoč gledalcev, od teh jih je 10.500 na tribuni ob štartno-ciljni ravnini. Ena izmed glavnih značilnosti je 8-nadstropni stolp za VIP-goste. Po podatkih uradne spletne strani dirkališča med dirkaškim koncem tedna dela več kot 4700 ljudi, vključno s 1800 policijskimi in varnostnimi uslužbenci. Ob progi je nenehno 600 delavcev in 25 zdravnikov. Foto: Reuters
Okrog dirkališča v Sahirju se lahko nagnete do 45 tisoč gledalcev, od teh jih je 10.500 na tribuni ob štartno-ciljni ravnini. Ena izmed glavnih značilnosti je 8-nadstropni stolp za VIP-goste. Po podatkih uradne spletne strani dirkališča med dirkaškim koncem tedna dela več kot 4700 ljudi, vključno s 1800 policijskimi in varnostnimi uslužbenci. Ob progi je nenehno 600 delavcev in 25 zdravnikov. Foto: Reuters

Gre za prvo dirko kraljice motošporta na Srednjem vzhodu. Na samem začetku so se Bahrajnci za organizacijo dirke borili z drugimi državami v regiji, zlasti z Egiptom, Libanonom in Združenimi arabskimi emirati.

Dirkališče so na pobudo šejka Salmana bina Hamada Al Kalife in pod budnim očesom Patricka Brogana in arhitekta Hermanna Tilkeja sredi puščave začeli graditi leta 2002, že dve leti pozneje so na njem priredili prvo dirko formule ena.

Hitro so sicer naleteli na edinstvene težave. Ker dirkališče leži sredi puščave, so se pojavile bojazni o razpihanem pesku po stezi, ki utegne biti pri visokih hitrostih smrtno nevaren. Težavo so organizatorji odpravili z nanašanjem lepila okrog steze.

Do danes so dirkači formule ena odpeljali 17 dirk za VN Bahrajna, najuspešnejši dirkač je Lewis Hamilton, ki je bahrajnsko preizkušnjo dobil petkrat, na najvišjo stopničko je stopil tudi v zadnjih treh sezonah. Med konstruktorji si prvo mesto s po šestimi zmagami delita Ferrari in Mercedes.

Izgradnja dirkališča je bil nacionalni projekt

Gradnja dirkalne steze v Manami je bil bahrajnski nacionalni projekt, ki ga je začel tamkajšnji prestolonaslednik, šejk Hamad Al Halifa. Tako kot številne druge moderne je tudi to progo oblikoval nemški arhitekt Hermann Tilke. Površina proge je sestavljena iz drobnika 'greywacke', ki so ga v Bahrajn pripeljali iz angleške grofije Shropshire in je v karavani formule eden najbolj cenjenih materialov, saj omogoča zelo dober oprijem. Trasa, ki je dolga 5,412 km, je sestavljena iz štirih dolgih ravnin in številnih ostrih zavojev. Na progi so označena sicer tri DRS-območja: prvo po 3. zavoju, drugo po 9. in tretje po 15. zavoju.

Michael Schumacher je prvi zmagovalec dirke za VN Bahrajna na dirkališču v Sahirju. To je bila sicer njegova prva in edina zmaga na prizorišču. Foto: EPA
Michael Schumacher je prvi zmagovalec dirke za VN Bahrajna na dirkališču v Sahirju. To je bila sicer njegova prva in edina zmaga na prizorišču. Foto: EPA
Takole je leta 2006 Kimi Räikkönen končal kvalifikacije pred VN Bahrajna. Na nedeljski dirki je z zadnjega štartnega mesta nato stopil na najnižjo stopničko! Foto: EPA
Takole je leta 2006 Kimi Räikkönen končal kvalifikacije pred VN Bahrajna. Na nedeljski dirki je z zadnjega štartnega mesta nato stopil na najnižjo stopničko! Foto: EPA

Dominantnost Ferrarija na krstni dirki leta 2004
Krstno dirko za VN Bahrajna so organizirali 4. aprila 2004. Že dan prej so dirkači hitro spoznali, da bo dirkanje v Sahirju precej drugačno od ostalih preizkušenj na koledarju, saj se je temperatura asfalta že med kvalifikacijami dvignila krepko prek 60 stopinj Celzija. Težave so imeli predvsem dirkači z Bridgestonovimi gumami, tudi Michael Schumacher. Vseeno ga to ni oviralo na poti do 'pola', ki ga je v nedeljo z dominantno predstavo pretopil v 73. zmago v karieri. S tem je tudi nadaljeval perfekten štart v sezono, to je bila zanj tretja zaporedna zmaga, njegov zmagoviti niz je šele v Monte Carlu 23. maja z renaultom prekinil Italijan Jarno Trulli. Veliko Ferrarijevo slavje – to je bila za moštvo iz Maranella 170. zmaga v formuli ena – je z drugim mestom dopolnil Rubens Barrichello. Tretji je bil Britanec Jenson Button (BAR-Honda).

Räikkönen iz začelja kolone na oder za zmagovalce
Dve leti pozneje sta se za zmago v Bahrajnu udarila Schumacher in njegov najnovejši izzivalec, svetovni prvak Fernando Alonso. A pozornost širše motošportne javnosti je pritegnil predvsem podvig Finca Kimija Räikkönena (McLaren), ki je zaradi okvare vzmetenja v kvalifikacijah dirko začel z začelja kolone. S strategijo enega postanka in izjemnim dirkanjem je v nedeljo pridobil kar 19 mest in si za dobrih šest desetink sekunde zagotovil zadnje mesto na odru za zmagovalce pred Buttnom v hondi. To je bil največji skok na dirki po Italijanu Fabriziu Barbazzi, ki je dirko za VN San Marina leta 1993 v Imoli začel s 25. štartnega položaja, končal pa jo je na 6. mestu. To je bila tudi prva dirka v formuli ena bodočega svetovnega prvaka Nica Rosberga, ki je z williamsom v nedeljo odpeljal celo najhitrejši krog (1:32,406 v 42. krogu), s čimer je postal najmlajši dirkač v zgodovini formule ena z odpeljanim najhitrejšim krogom (20 let in 258 dni). Rekord je držal vse do VN Brazilije leta 2016, ko je letvico premaknil Max Verstappen (19 let in 44 dni).

Sanjski prvenec Alonsa pri Ferrariju
Pred začetkom sezone 2010 je Ferrari v Maranello pripeljal Alonsa in Španec je zaupanje Italijanov, tako kot njegov predhodnik Räikkönen, nemudoma poplačal z zmago na prvi dirki v slovitem rdečem dirkalniku. V Bahrajnu tistega leta je imel sicer tudi nekaj sreče, saj je Sebastianu Vettlu, ki je vodil večji del, v zaključku začel odpovedovati pogonski sklop, s čimer je izgubil možnosti za zmago in dirko končal na 4. mestu. Alonso je prevzel vodstvo in se odpeljal moštvenemu kolegu Felipeju Massi, ki se je vrnil po hudi poškodbi med dirkaškim koncem tedna v Budimpešti leta 2009. Nova dvojna zmaga za Ferrari in 22. Alonsova zmaga v karieri. To je bila sicer prva dirka z novim točkovnim sistemom 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1, prav tako tudi prva Mercedesova dirka po VN Italije 1955, ko sta dvojno zmago nemškemu kolektivu prinesla legendarni Argentinec Juan Manuel Fangio in Italijan Piero Taruffi.

Na dirki leta 2013 sta veliko pozornosti z medsebojnim bojem pritegnila McLarnova moštvena kolega Sergio Perez in Jenson Button. Foto: EPA
Na dirki leta 2013 sta veliko pozornosti z medsebojnim bojem pritegnila McLarnova moštvena kolega Sergio Perez in Jenson Button. Foto: EPA
6. aprila 2014 sta se za zmago v končnici bahrajnske dirke v napetem boju udarila mercedesa Lewis Hamilton in Nico Rosberg. Boj je dobil Britanec, ki je priznal, da je na dirki, zlasti med bojem z Nemcem, zelo užival. Tedaj sta bila dirkača Mercedesa še v dobrih odnosih, le-ta pa se je v naslednjih letih v luči boja za naslov svetovnega prvaka močno skrhal. Foto: EPA
6. aprila 2014 sta se za zmago v končnici bahrajnske dirke v napetem boju udarila mercedesa Lewis Hamilton in Nico Rosberg. Boj je dobil Britanec, ki je priznal, da je na dirki, zlasti med bojem z Nemcem, zelo užival. Tedaj sta bila dirkača Mercedesa še v dobrih odnosih, le-ta pa se je v naslednjih letih v luči boja za naslov svetovnega prvaka močno skrhal. Foto: EPA
Sorodna novica Začenja se težko pričakovana, 73. sezona formule ena, polna novosti

Peščeni boji med moštvenimi kolegi
V puščavi moštvenih dvobojev nikoli ni manjkalo, zagotovo pa izstopata dva. Leta 2013 sta se v Sahirju na stezi udarila McLarnova dirkača Sergio Perez in Button. Mehičan je v štartno-ciljno ravnini blokiral poskus prehitevanja Britanca, pozneje je celo s sprednjim krilcem trčil v zadnjo Buttnovo gumo, kar je svetovnega prvaka iz leta 2009 vrglo iz tira. "Trkanje z dirkalniki pri 300 km/h je dirkanje, ki vsekakor ni po mojem okusu," je povedal po dirki. Perez je dirko končal na 6. mestu, Button na 10. Še v hujši boj sta se leto dni pozneje spustila oba mercedesa, Rosberg in Hamilton. Po zaslugi varnostnega avtomobila je Nemec zapeljal za Britanca in začel se je hud boj za zmago. Čeprav je Hamiltona večkrat napadel, je dirkač iz Stevenagea zadržal vodstvo in dosegel 24. zmago v karieri.

Grosjean jo je dobro odnesel po goreči drami v Bahrajnu
Dirkalnik Romaina Grosjeana po trku z zaščitno ogrado v Bahrajnu leta 2020. Dobesedno ga je razklalo na polovico. Foto: AP
Dirkalnik Romaina Grosjeana po trku z zaščitno ogrado v Bahrajnu leta 2020. Dobesedno ga je razklalo na polovico. Foto: AP

Ognjena krogla, ob kateri je zastal dih
Dirko za VN Bahrajna 2020 si bodo ljubitelji formuli ena – žal – zapomnili po hudi nesreči Romaina Grosjeana. Ta se je v uvodnem krogu s haasom na repu kolone boril za čim boljši položaj, ko je prekrižal pot Daniilu Kvjatu (AlphaTauri). Prišlo je do stika, po katerem je Francoz izgubil nadzor nad dirkalnikom. S približno 225 km/h je trčil v kovinsko zaščitno ogrado. Trk je bil tako hud, da je po dirkalnik zletel skozi ogrado. Pri tem ga je razklalo na pol, zajeli so ga tudi ognjeni zublji. Grozljiva nesreča, ki ji v formuli ena, k sreči, že dolgo nismo bili priča. Ljubitelji tega športa so se bali najhujšega, a na veliko olajšanje so televizijske kamere v svet ponesle sliko, kako so dirkaču pomagali skočiti prek ograde, kjer so ga na hitro tudi pregledali. Po krajšem zdravniškem pregledu so ga prepeljali v bolnišnico na nadaljnje preiskave, njegove dirkaške kariere v elitnem razredu motošporta pa je bilo tako konec.

Sorodna novica Verstappen pretil do zadnjih metrov, a zmagal je vseeno Hamilton

Verstappen moral predati vodstvo Hamiltonu
Lani je ves dirkaški konec tedna v Bahrajnu najbolje kazalo Verstappnu. Bil je izjemno hiter, dobil je kvalifikacije, vodstvo je pred mercedesoma ubranil tudi z odličnim štartom, a Mercedes je vrnil udarec z drugačno taktiko. Hamilton je v bokse zapeljal v 14. krogu, Verstappen štiri kroge pozneje. Epilog je dirka dobila povsem pri koncu, ko je Nizozemec Britanca uspel prehiteti, a je to storil izven meja steze, tako da mu je moral vodilni položaj prepustiti. Do ciljne črte si ni privozil več priložnosti za napad, preizkušnjo je sklenil dobrih 7 desetink zadaj. Tretje mesto je osvojil Valtteri Bottas.

Lewis Hamilton Foto: Reuters
Lewis Hamilton Foto: Reuters

Hülkenberg namesto Vettla
Zaradi okužbe z novim koronavirusom bo na uvodni dirki sezone manjkal dirkač Aston Martina Sebastian Vettel. V dirkalniku ga bo zamenjal rojak Nico Hülkenberg. Vettel je sicer postal deveti dirkač formule ena, ki se je okužil z novim koronavirusom. Ali bo lahko nastopil na naslednji dirki v Džedi, še ni znano. Letos je pozitiven test oddal Daniel Ricciardo, ki je moral izpustiti zadnja zimska testiranja, a bo na dirki lahko nastopil.

Dirka v nedeljo ob 16.00
Dirkaški konec tedna v Sahirju se začenja s prvim prostim treningom v petek ob 13. uri, tri ure pozneje je na sporedu še drugi prosti trening. V soboto se bo ob 13. uri začel tretji prosti trening, kvalifikacije ob 16.00. Dirka za VN Bahrajna se bo začela 24 ur pozneje.


Zmagovalci vseh dirk za VN Bahrajna:

LetoDirkačMoštvoPrizorišče
2021Lewis HamiltonMercedesManama
2020Lewis HamiltonMercedes
2019Lewis HamiltonMercedes
2018Sebastian VettelFerrari
2017Sebastian VettelFerrari
2016Nico RosbergMercedes
2015Lewis HamiltonMercedes
2014Lewis HamiltonMercedes
2013Sebastian VettelRed Bull
2012Sebastian VettelRed Bull
2010Fernando AlonsoFerrari
2009Jenson ButtonBrawn
2008Felipe MassaFerrari
2007Felipe MassaFerrari
2006Fernando AlonsoRenault
2005Fernando AlonsoRenault
2004Michael SchumacherFerrari