Pred nekaj tedni je moralo Qantasovo letalo predčasno pristati, potem ko je v trupu nastala ogromna luknja. Foto: EPA
Pred nekaj tedni je moralo Qantasovo letalo predčasno pristati, potem ko je v trupu nastala ogromna luknja. Foto: EPA
Spanair, ki je imel že pred nesrečo poslovne težave, je v vse večjih škripcih. Foto: EPA
Letalske družbe močno občutijo gibanje svetovnega gospodarstva. Naraščajoče cene nafte so zanje velik udarec. Foto: EPA

V zadnjih mesecih smo poročali o stavkah v številnih letalskih družbah zaradi nezadovoljstva delavcev s plačami in delovnimi razmerami, ob tem pa so skrb zbujajoče tudi številne podražitve goriva. Letalska družba Spanair, sicer druga največja v Španiji, v katere lasti je bilo letalo MD82, se otepa številnih obtožb in očitajočih besed glede nesreče.

Poslovne težave pripomogle k nesreči?
Dejstvo je, da je skandinavski SAS, v čigar lasti je Spanair, junija skušal prodati špansko podjetje, ki se otepa velikih izgub, a neuspešno. K slabim rezultatom Spanairja so najbolj pripomogle naraščajoče cene goriva in upočasnitev rasti španskega gospodarstva. Povrh tega je Spanair dobil hud udarec tudi z odprtjem hitre železniške povezave med Madridom in Barcelono. Letalska povezava med obema največjima španskima mestoma je namreč glavni vir Spanairjevih dohodkov.

Podjetje je pretekli mesec predstavilo načrt, ki med drugim predvideva zmanjšanje približno 3.500 zaposlenih za eno tretjino in posledično zmanjšanje števila letal za četrtino. Teden dni pred nesrečo so nekateri zaposleni začeli pripravljati protest proti napovedanim ukrepom. Je mogoče, da so bili zaradi tega zanemarjeni nekateri varnostni ukrepi, ki bi lahko nesrečo preprečili? To je zdaj vprašanje, ki ga zastavljajo mnogi.

So letala MD-80 varna?
Plaz obtožb se je usul tudi na letala MD-80 in njegove različice, MD 82 je namreč ena izmed njih, češ da niso varna. Kot piše britanski Guardian, pa so omenjena letala med najbolj razširjenimi po svetu in tudi najbolj varnimi. Do leta 1999, ko se je izdelovalec letal McDonnell Douglas pridružil Boeingu in so končali proizvodnjo omenjenih letal, je bilo izdelanih skoraj 1.200 letal tega tipa. Na krov sprejmejo do 172 potnikov, po pravilih pa morajo biti na njih 2 pilota in 4 člani posadke. Spanair ima skupaj 65 letal, od tega je 36 letal omenjenega tipa.

Spletna stran AirDisaster.com letala MD-80 sicer ocenjuje kot druga najbolj varna letala na nebu, zraven pa našteva njegove največje nesreče: prva nesreča je bila na Korziki, ko je v nesreči letala Inex-adrie MD-81 na gori San Pietro umrlo vseh 180 potnikov in članov posadke. Takrat je preiskava pokazala napako pilota. Po 27 letih so letos vendarle odstranili ostanke slovenskega letala, o čemer smo podrobno poročali. Drugi večji nesreči: leta 2001 je v nesreči na milanskem letališču umrlo vseh 118 ljudi na krovu MD-87 v lasti Scandinavian Airlines, štiri leta pozneje pa je po napaki motorja letala MD-82 v gorah blizu kolumbijsko-venezuelske meje umrlo 160 ljudi.

Nekaj časa na udaru nizkocenovni letalski prevozniki
Marca in aprila letos je ameriška letalska družba American Airlines odpovedala na tisoče letov, potem ko se se pojavili pomisleki o varnosti hidravličnega sistema v letalih MD-80. Nobeno od letal - pregled vsakega je trajal nekaj ur - ni bilo označeno kot varnostno neustrezno. Omenjena letalska družba ima sicer največ letal omenjenega tipa: med 655 letali jih je kar 300. Spanair, sicer član letalskega združenja Star Alliance, ki velja za najboljše združenje na svetu, je sporočil, da je le manjše število potnikov po nesreči odpovedalo let z njim, v podjetju pa so zdaj osredinjeni predvsem na pomoč družinam žrtev.

Zaradi več nesreč (med njimi je bila nesreča na Puketu na Tajskem, ko je umrlo 90 ljudi) so bili lani na udaru številnih napadov predvsem nizkocenovni letalski prevozniki. Evropska unija je tako v začetku lanskega leta 51 indonezijskim letalskim družbam prepovedala polete na evropska letališča. Medtem ko se v Evropi nizkocenovni prevozniki lahko pohvalijo z zelo nizkim odstotkom nesreč, pa slika v Aziji ni takšna.

K. T.