Nizozemski preiskovalci so objavili težko pričakovano poročilo o padcu malezijskega letala na vzhodu Ukrajine, ko je julija umrlo vseh 298 potnikov in članov posadke.
Po njihovih ugotovitvah letalo med poletom ni imelo težav in zato ni strmoglavilo zaradi okvare ali ravnanja posadke, ampak poškodbe na razbitinah nakazujejo, da je letalo od zunaj z veliko hitrostjo prebilo več predmetov, zaradi česar je razpadlo v zraku.
Preiskovalci za omenjene predmete niso uporabili besede izstrelek. Njihova naloga tudi ni bila ugotavljanje odgovornosti, saj je tožilstvo v Haagu odprlo posebno kriminalistično preiskavo.
Iz črnih skrinjic pridobljeni podatki kažejo, da med samim poletom ni bilo nobenih tehničnih nepravilnosti in izrednega stanja v pilotski kabini.
Komunikacija s kontrolo letenja v Kijevu kaže, da pilota nista poslala nobenega klica v sili, prepis pogovorov med kontrolnim stolpom in pilotsko kabino pa kaže, da je nazadnje pilot potrdil smer, nato pa je kontrolni stolp v Kijevu izgubil kontakt z letalom, zato je zaprosil kontrolni stolp v ruskem Rostovu, naj poskuša stopiti v stik z letalom. "Rostov, ali vidite Malaysian?" vpraša kontrolni stolp v Kijevu, na kar Rostov odgovori: "Ne, videti je, da je tarča začela razpadati."
Medsebojne obtožbe o sestrelitvi
Gre za prvo predhodno poročilo. Temelji na virih, ki so bili dostopni preiskovalcem iz vrst nizozemskega preiskovalnega urada za varnost (OVV). Preiskava se bo v prihodnjih dneh nadaljevala, končno poročilo pa naj bi bilo pripravljeno v letu dni.
Boeing 777 malezijske letalske družbe Malaysia Airlines je bil 17. julija na poti iz Amsterdama v Kuala Lumpur, ko je strmoglavil v regiji Lugansk na vzhodu Ukrajine.
Letalo naj bi po trditvah Kijeva in nekaterih zahodnih držav s protiletalskim raketnim sistemom sestrelili proruski uporniki, medtem ko Rusi po drugi strani zatrjujejo, da ga je zadel izstrelek ukrajinskega vojaškega letala.
Po objavi poročila so se nemudoma pojavila prva ugibanja, kaj izsledki oz. manko le-teh pomeni. BBC-jev analitik Richard Westcott meni, da se "visokoenergijski predmeti" skladajo s teorijo, da je letalo zrušil raketni sistem BUK - njegove rakete namreč tarče ne zadanejo, ampak jih zgolj raznese ob tarči, to pa zasujejo s šrapnelom. BBC sicer navaja, da tudi, če je šlo za BUK, to ne pojasnjuje, ali so ga upravljali ruski uporniki ali ukrajinska vojska, da pa bi se s kombinacijo radarskih podatkov in dokazov s terena to dalo ugotoviti.
Pričevanja očividcev so si sicer nasprotujoča - tako so trije očividci za Panoramo povedali, da so na območju strmoglavljenja letala opazili ruske sile med upravljanjem sistema BUK, a so proruski uporniki zanikali, da bi imeli v lasti sistem BUK. Kremelj je sicer že pred časom dejal, da je raketo izstrelil ukrajinski lovec, kar pa bi se lahko skladalo z eno od točk v poročilu, ki navaja, da so pilotsko kabino zadeli izstrelki tudi "od zgoraj navzdol". Te točke sicer mediji v svojih analizah ne omenjajo prav pogosto - največkrat poročajo kar, da je šlo "najverjetneje za izstrelek s tal", kar se sicer iz poročila ne da razbrati.
Več prebivalcev mesta Torez, kamor je letalo strmoglavilo, je sicer za Guardian povedalo, da so prepričani, da je za strmoglavljenje kriv ukrajinski lovec, saj naj bi ga videli na nebu za časa dogodka, a da jim nihče ne verjame.
Razmere zavlekle preiskavo
Večina potnikov na letalu je bila Nizozemcev, zato so vodenje preiskave predali Nizozemski. Nizozemski preiskovalci so se pri svojem delu oprli na črni skrinjici, podatke kontrole letenja, satelitske posnetke in posnetke na prizorišču padca letala.
Skladno z mednarodnimi dogovori je predhodno poročilo sicer predvideno v 30 dneh po letalski nesreči, a razmere v Ukrajini - spopadi med uporniki in ukrajinskimi silami - so delo preiskovalcev zakasnile, saj so se avgusta vrnili v Haag, ne da bi obiskali prizorišče strmoglavljenja zaradi nepredvidljivih varnostnih razmer. Črni skrinjici so analizirali v Veliki Britaniji.
Malezijci nezadovoljni
Na poročilo se je odzval malezijski premier Najib Razak, ki je dejal, da se morajo mednarodni strokovnjaki vrniti na kraj strmoglavljenja letala. "Najpomembneje je, da preiskovalci dobijo celovit in neoviran dostop do kraja nesreče, da bi našli še preostale posmrtne ostanke žrtev, končali svoje preiskave in ugotovili resnico," je zahteval Razak.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje