Film smo si ogledali ob dvajseti obletnici premiere, ki jo je doživel na Mednarodnem berlinskem festivalu, kjer je bil leta 2003 predvajan tudi v tekmovalnem delu.

Kozole je idejo za zgodbo dobil, ko je leta 2001 po naključju med poletnimi počitnicami v Medulinu srečal starega znanca Gerija, državnega prvaka v speedwayju iz Brežic.

Ta mu je povedal zgodbo o tihotapljenju beguncev, Kozole pa je podatke potem preverjal tudi z viri iz policije ter z resničnimi tihotapci. Scenarij je nastal zelo hitro, snemanje se je začelo že leta 2002, ko Slovenija še ni bila del EU in schengenskega območja.

Snemali so na 35 mm filmski trak, na avtentičnih lokacijah večinoma v Krškem, na slovensko-hrvaški in slovensko-italijanski meji, kar 42 noči in nekaj dni.

Snemanje je bilo fizično naporno, bili so neprespani, premraženi, v vlažnih nočeh je včasih odpovedala tudi tehnika (npr. monitorji). Vse vožnje beguncev so posneli na cesti, na težko prehodnem terenu in gozdnih poteh.

Pri snemanju so sodelovali so tudi begunci iz Azilnega doma. Zgodilo se je celo, da je ena skupina beguncev po koncu snemanja na meji z Italijo dejansko izginila.

»Ta film je prelomen v moji karieri. Prej sem delal filme, ki so bili bolj odprti za publiko. Tukaj pa sem postavil temelje za prihodnje filme, ki govorijo o stvareh, ki so me v življenju zanimale kot avtorja, ki je prišel v svoja leta in se počuti, da mora reagirati tudi na stvari, ki se dogajajo okoli nas in da je pomembno o teh stvareh govoriti. Film sicer ne more kaj dosti spremeniti, zdi se mi pa vseeno, da odpira določena vprašanja.«

Damjan Kozole

Celoten posnetek pogovora in filma si ogledate tukaj:

Filmski večer od blizu na daljavo: Rezervni deli (Damjan Kozole)

Letošnjo sezono cikla Filmski večer od blizu na daljavo smo odprli s filmom Rezervni deli (2003, 87 minut) režiserja in scenarista Damjana Kozoleta. Film je nastal v produkciji E-Motion Film (Danijel Hočevar), RTV Slovenija in s finančno podporo Filmskega sklada RS.

Krško, majhno industrijsko mesto blizu južne slovenske meje s Hrvaško. Ludvik (Peter Musevski), nekdanji državni prvak v spidveju, danes pa zagrenjen vdovec, vsako noč s kombijem prevaža nezakonite prebežnike od hrvaške do italijanske meje. Vodja mu pošlje za pomočnika mladega in neizkušenega Rudija (Aljoša Kovačič).

Na prvi vožnji postavi Ludvik pred Rudija nekaj preizkušenj; lepa Makedonka je samo ena od njihovih žrtev. Rudi ima moralne dileme. Po vrnitvi domov v Krško se ga zapijeta in Ludvik sprejme Rudija za svojega.

Hodita na dirke in skoraj vsako noč mimo jedrske elektrarne prevažata ilegalce z vseh koncev sveta. Rudi se hitro znebi moralnih pomislekov, postane trd in neizprosen.

Upanje na boljšo prihodnost, ki jo za prebežnike pooseblja Evropa, se prek slikanja klavrne eksistence njihovih "vodičev" velikokrat spremeni v človeške drame ...

V filmu med drugimi nastopajo tudi številna zveneča imena: Primož Petkovšek, Valter Dragan, Aleksandra Balmazović, Vladimir Vlaškalič ...

Film Rezervni deli je bil prikazan na več kot sedemdesetih festivalih, prejel je nagrado v Sarajevu, številne nagrade v tujini in vesno za najboljši film na Festivalu slovenskega filma v Celju, kjer je prejel sedem nagrad, med njimi tudi vesno za najboljšo moško vlogo (Peter Musevski). Rezervni deli so bili leta 2003 nominirani za berlinskega zlatega medveda, revija Sight & Sound pa ga je leta 2008 uvrstila med deset najpomembnejših filmov nove Evrope.

Film je bil tudi v selekciji za evropsko filmsko nagrado, prodan je bil v več kot 30 držav po vsem svetu, vključno z Veliko Britanijo in ZDA, kjer je izšel tudi na DVD-jih.

O režiserju

Damjan Kozole se je rodil leta 1964 v Brežicah. Njegovi filmi so prejeli številne nagrade in nominacije. Slovenka je bila prikazana na več kot sto festivalih in je najbolj prodajan slovenski film. Za Nočno življenje je prejel kristalni globus za najboljšo režijo na festivalu v Karlovih Varih 2016.

Je avtor (režiser in scenarist) celovečernih igranih filmov Usodni telefon (1987), Remington (1988), Stereotip (1997), Porno film (2000), Rezervni deli (2003), Delo osvobaja (2005), Za vedno (2008) in Slovenka (2009) ter dokumentarnih celovečercev Rojevanje Leara (1993) in Dolge počitnice (2012).

Damjan Kozole je član Evropske filmske akademije in dobitnik Župančičeve nagrade, ki jo mesto Ljubljana podeljuje za izjemne dosežke v umetnosti in kulturi. Na Festivalu slovenskega filma (2016) je poleg štirih nagrad za Nočno življenje prejel tudi nagrado za najboljši dokumentarec za film Meje.

Projekt Filmski večer od blizu na daljavo je nastal ob 15-letnici Društva slovenskih režiserjev. Namenjen je promociji slovenskega filma, nastaja pa v sodelovanju z našo hišo in s finančno podporo Slovenskega filmskega centra.

Prek RTV portala https://www.rtvslo.si/tv/filmi-in-serije predvajamo izbrane celovečerne filme iz bogate zakladnice slovenske filmske produkcije, filmi pa so pospremljeni s sprotnim komentiranjem vsakokratnih avtorjev in moderatorja.