Po spletu naključij sočasno potekata festivala Trnfest in Urbano dejanje (UD).
Začelo se je z nenadnim naznanilom, da Trnfest tudi letos bo. Zanesenjaki in nastopajoči, ki so se znova odrekli honorarjem, so poskrbeli, da tradicija v Trnovem ni izumrla, še preden bi lahko znova zaživela. Podobno kot nastopajoči tudi organizacijska ekipa dela brez honorarjev, medtem ko so tehnična ekipa, natakarji in redarji plačani. "Tudi če bo festival zelo uspešen, bo šel dobiček spet v odplačevanje dolgov," je priznal koordinator Luka Korenčič.
A tako kot na 23 izvedbah festivala do zdaj je tudi letos vstop na festival brezplačen. "Če naši nastopajoči ne bi prišli, ne bi mogli ostati brezplačni. Če pa bi bili plačljivi, pa mislim, da ne bi bilo na koncu pozitivno za nas," je bil v dvomih Korenčič.
Na dvorišče KUD-a France Prešeren so znova postavili oder, ob njega žar za peko koruze (ki jo dobite za dva evra) in določili ceno piva za 2,5 evra. "Če bi se lahko začeli ukvarjati z organizacijo prej, bi lahko program še bolj dopolnili - tudi na brezplačni ravni. Toda ker ni časa in tudi ljudje ne morejo tri mesece brezplačno sodelovati pri pripravi festivala, ne gre, ker moramo vsi delati še drugje, saj KUD ne generira nobenih plač," je poudaril Korenčič.
Brezplačni tudi 24. Trnfest
Trnfest je brez vstopnine, ker je to festival za vse. Gre za filozofijo, ki jo v Trnovem gojijo od samega začetka. "Tudi za tiste, ki nimajo treh ali enega evra, in bi radi samo prišli pogledat kakšno predstavo ali koncert, lahko to storijo pri nas, tudi če ne bodo na koncu spili nobenega kozarčka in se bodo samo družili. Ostajamo brezplačni," je zagotovil Korenčič.
A kakšna je cena brezplačnosti za organizatorja? "Nikoli nismo razmišljali o vstopnini, mogoče o kakšnih prostovoljnih prispevkih, ki jih ljudje lahko dajo tako ali drugače," je odgovoril Korenčič. Ob tem je treba upoštevati, da je Trnfest pretekla leta podprla Mestna občina Ljubljana. "Podprl nas je tudi župan, včasih je kaj prispevalo tudi kaj ministrstvo za kulturo, da smo lahko plačali nastopajoče in najeli ozvočenje. Toda, če želiš postaviti festival na noge, potrebuješ 5.000 evrov samo za prve račune za osnovno infrastrukturo festivala," je priznal Korenčič. In tako so letos festival znova rešili "dobri ljudje, ki so založili za plačilo prvih računov".
Program Trnfesta tako letos ponuja predstave, razstave, razne popravljalnice, kakšne izmenjave oblek in seveda koncerte. "Mi smo vprašali svoje podpornike, prijatelje, ki so že prej nastopali, ali kdo želi nastopati pod znanimi pogoji, da honorarjev ni. Ampak imeli smo težavo, ker se jih je več priskočilo na pomoč. Za kakšen dan pa je bil dobrodošel samo tisti, ki je imel čas, da nastopi," je dejal Korenčič.
Etnovečer za izbrance v Trnovem
Letos so organizatorji napovedali imena slovenskih izvajalcev, kot so prekaljeni Dreamwalk, obetavni White Stain in veterani Kontrabant. Prav ikonam etnoglasbe, ki so lani praznovali 20. obletnico delovanja, smo se pridružili sinoči v Trnovem. Z repertoarjem, ki je segal vse od sedmega studijskega albuma Sladki bes do priredb, kot je Born To Be Wild, so zabavali nekaj sto obiskovalcev, ki so se zadrževali bolj ali manj v zadnjem delu prizorišča, medtem ko je bil prostor pod odrom rezerviran za igro otrok. Težave, ki so še predlani nastajale ob prehodu do točilnega pulta ali pa na balkon KUD-a, so ostale le spomin.
A Trnovo v času Trnfesta še naprej ne spi. Vsak dan program z didžejem še vedno traja do treh, štirih zjutraj - dokler imajo organizatorji dovoljenje za obratovanje oz. dokler so gostje. Predvsem pa festival rešuje tradicija.
"Ko malo sprašuješ po lokalih, natakarji napotijo goste na Trnfest, ker je tudi ponudba na Metelkovi zdaj manjša oz. je ni. Na to smo tudi računali. Že prej pa se je na Facebooku zgodila velika socialna pobuda pod naslovom Trnfest naj bo. In potem se je razširilo od ust do ust, da Trnfest znova bo. Vsak nastopajoči tudi pripomore k obisku, ko privabi svoje občinstvo, in to nam pomaga pri organizaciji tradicionalnega ljubljanskega festivala," je še priznal Korenčič.
Reševanje Trnfesta
Trnfest bo trajal do 26. avgusta, potem pa bo potekal še hčerinski festival Emonska promenada do 29. avgusta. "Zelo bi bil vesel, če bi lahko še organizirali 25. Trnfest, ampak kako in kaj, pa bo znano po tem festivalu. Trnfest je v resnih težavah in upniki že trkajo na vrata. Nekaj stvari bo treba razrešiti v naslednjih nekaj mesecih, potem pa bo znano, kaj bo s samo hišo in organizacijo," je o težavah še spregovoril Korenčič. Trnfest tako lahko ostane na isti lokaciji, a pod organizacijsko taktirko nekoga drugega.
Urbana zgodba v Tobačni
2,4 kilometra stran od Trnovega pa se dogaja popolnoma drugačna zgodba. Zgodba o uspešnem začetku. Zgodba o Urbanem dejanju. Še preden so s Trnfesta sporočili, da so znova v "igri", je takoj po festivalu Flow na družbenem omrežju Facebook začela rasti skupnost, s pomočjo katere se je festivalsko dogajanje vrnilo v Tobačno. V precej manjšem obsegu, kot je bil festival Flow, je v neposredni bližini kluba ZOO (ki je skupaj s studiem Lightbox tudi organizator dogodka), zrastel za nekaj metrov manjši oder kot v Trnovem, toda z glasbeno zasedbo, ki zdaj že tri večere zapored polni prizorišče.
"Kot koncertno prizorišče v Tobačni je Flow bil dejavnik. Osebno sem se ga zelo veselil. Takšne razsežnosti in miselnosti festivala še nismo imeli v Ljubljani in smo veseli, da se je zgodil. Konceptualno je festival res drugačen. In veseli me le to, da se razvija celotna scena. Moramo si prizadevati za to, da se festivali povezujejo, večajo. Morajo postati stalnica ponudbe v Ljubljani in dogajanja, ki je dostopno vsem," je za MMC dejal eden izmed organizatorjev Marko Šček.
Vrnitev urbanega po Flowu
Organizatorji so želeli narediti nekaj novega, drugačnega in osredotočenega na prebivalca Ljubljane. "Mi kot organizatorji smo si zadali en cilj: ponuditi moramo najnižjo vstopnico, ampak po tej ceni, da lahko še vedno plačamo vse akterje, ki so na našem festivalu. Delno smo morali za to poskrbeti sami – s svojimi organizacijskimi sposobnostmi in iskanjem pokroviteljev, ki so pripravljeni financirati našo vizijo. Delno pa smo si zadali minimalni festivalski zalogaj za obiskovalce – tri evre -, ki nam bo pomagal pokriti stroške," je dejal Šček.
Trije evri se prve tri večere niso izkazali za nobeno oviro. Tudi na račun realističnih pričakovanj organizatorjev, ki niso zasnovali prevelikega koncertnega prizorišča, se je v Tobačni trlo obiskovalcev. Po naših ocenah se je torkovega in srednega večera, ko je bil tam prisoten tudi MMC, udeležilo okoli 400 obiskovalcev vsak večer. A že pred začetkom koncertov je obiskovalec prišel na sejem ročno izdelanih izdelkov v malem (od lesenih očal, rabljenih oblačil, razstave starodobnikov v torek do skejterskega sejma včeraj). Za najbolj lačne je na voljo stojnica s ponudbo hamburgerji (cena se vrti okoli šestih evrov) in krompirčkom (za tri evre), za vse, ki iščejo drugačno osvežitev, pa so le nekaj korakov stran trije točilni pulti.
"Težko rečem, da smo se zgledovali po komer koli. Ne vem, ali sem že zasledil festival s takšnim konceptom. In tudi težko bi se zgledovali po komer koli, ker nismo še imeli te možnosti. Takšen program, kakšen je – intenziven -, je bil izziv za samo izvedbo. In mislim, da bomo zaradi tega naslednje leto ponudili še veliko več v tem prikupnem, butičnem ambientu, ki smo ga ustvarili tu," je priznal Šček.
Improvizacijsko usmerjena Gal in Severa
Če so organizatorji z bolj džezovsko usmerjenim programom v ponedeljek želeli zlomiti medgeneracijske ovire, sta za zavidljiv obisk v torek poskrbela Gal in Severa Gjurin. Čeprav UD polagajo vse svoje upe na svoj nov koncept, se kljub temu ne morejo izogniti eni izmed klasik obiskovanja koncertov pri nas - manjše udeležbe obiskovalcev pod odrom predskupin.
V torek je ta manj hvaležna naloga pripadla skupini 2B iz Vinice, ki je letos izdala svoj prvenec pod okriljem Gjurinove založbe. Bratje Mihelič so od časov, ko so prepričevali domačine na Glasu mladih, izoblikovali svoj zvok in v ospredje postavili avtorstvo ter glas Gašperja Miheliča. A kljub vsemu pustili v svojem repertoarju prostor za kultne skladbe, kot je Pastirče mlado.
"Proti toku in proti vetru človek gre vse dni; reka teče kot moja kri: nazaj," je začelo odmevati iz grl Gala in Severe Gjurin ob izvedbi skladbe Svila in lan. Preplet ustvarjanja obeh članov Gjurin je ohranjalo dinamiko, ki zaradi dveh glasov in improvizacijskih sposobnost včasih izostane na njunih samostojnih koncertih. To je bila tudi priložnost, da so obiskovalci spoznali Severo tudi v vlogi kitaristke pri skladbi Mlini in vetrovi. "Saj vedno več igram," je pripomnila v enem izmed nagovorov.
V slogu "jam sessiona" v dnevni sobi sta naletela na največji odziv z zadnjimi singli Severe, med katerimi sta Ali je še kaj prostora tam na jugu in Kakor da se ni nič zgodilo, izostale niso niti klasike še iz časov Olivije (Ledena z vložkom Domna Greclja na saksofonu in Kadar sva sama), ter izzivalno-realističnih skladb Gala z zadnjega albuma (kot sta Let nad oblaki in Plešem po muziki). Bratu in sestri Gjurin se je vmes pridružil tudi raper Zlatko, ki je še dodatno popestril torkov večer. Za konec pa je duo združil svoje moči z 2B.
"Stage diving" tudi na UD-ju
Vlogo osrednjega imena večera so sinoči prevzeli Elvis Jackson, ki to poletje nizajo festival za festivalom, a vseeno jim ne zmanjka obiskovalcev pod odrom. "To je urbana Ljubljana, to je to. Ljubljana je Urbano dejanje," je dejal v enem izmed nagovorov Buda, potem ko je bilo že za njim uvodno pozdravljanje slehernega obiskovalca v prvi vrsti in udarni začetek s skladbami, kot so Any Place To Go, Friends in Wake Me Up.
Intenziteto - tako v srčnem utripu obiskovalcev kot v jakosti zvoka, ki ga bodo morali organizatorji še precej izpopolniti - so tako člani Elvis Jackson zmanjševali z baladami, kot sta Window in I Believe in You. Manjkale pa niso klasike, kot so Market Sweats, In The Morning, Not Here To Pray, plavanje z napihljivim ležalnikom, čolnom in metanje toaletnega papirja. "Ta aplavz je za vse, ki so zdaj na kavču. J*** se jim za urbano kulturo," je vzkliknil v enem izmed nagovorov Buda. A hitro ga je dopolnih Slavc: "Kavč je zakon."
Še je prostor za izboljšave
Podobno kot v torek se je potrdilo, da Urbano dejanje še vedno potrebuje nekaj časa, da se predstavi ljudem kot festival, in ne kot prizorišče za večerne koncerte. Čeprav ponujajo program tudi v nočnih urah, je oba večera večina obiskovalcev krenila domov. "Mi nimamo potrebe, da se večamo, širimo, da delamo večji festival, ampak želimo organizirati na ravni, ki bo odgovarjala položaju in lokaciji. Kako bomo šli naprej, je odvisno od letošnjega festivala. Vizija je dolgoročna. Prihodnost pa bo prinesla dejstva in odgovore, ali je to uspešen festival ali ni," je dejal Šček.
Zavedajo se, da ima Ljubljana določeno število ljudi, ki jih lahko gosti na festivalu takšnih razsežnosti. A kot pravijo organizatorji, njihova filozofija ni, da vedo vse, ampak da se morajo še veliko naučiti.
Več utrinkov z dogajanja sinoči na Trnfestu ter v torek in sredo na UD si lahko pogledate spodaj.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje