Ana svoje izdelke, ki so v manjši nakladi, izdeluje s pomočjo krajevnih obrtnikov na Hrvaškem. Foto: Mateja Vrčković, Sanjin Kaštelan, Ana Šolić
Ana svoje izdelke, ki so v manjši nakladi, izdeluje s pomočjo krajevnih obrtnikov na Hrvaškem. Foto: Mateja Vrčković, Sanjin Kaštelan, Ana Šolić
Za Cartoon Network je Ana oblikovala serijo izdelkov. Med njimi zamaške za steklenico Cow and Chichen ... Foto: Love Ana
... pa tudi posebno krtačko za česanje las ali brade Johnny Bravo, ki ima na drugi strani ogledalo. Foto: Love Ana
Med njenimi najbolj znanimi izdelki je nagrajena premična lučka Traveller Lamp. Foto: Love Ana
Niz keramičnih podstavkov Honeycomb je zadnji med njenimi izdelki. Foto: Love Ana
Stojalo za nakit VOIR je kljub vrtoglavi visoki ceni razprodan izdelek. sestavljen pa je iz ročnega stožčastega ogledala in stojala za nakit. Foto: Love Ana
false
Inspiracija za kolekcijo Voir je bil gozd in deroča reka. Leseni stožci so namenjeni shranjevanju prstanov, bakreno paličje za verižice, marmorni del pa za uhane. Foto: Love Ana
Trgovina Love Ana na Dežmanovi ulici je odprta dobro leto in pol. Foto: Love Ana
Šestkotne mizice so rezultat Aninega raziskovanja kovine, posodice za lončke pa so nepremočljive, saj so narejene iz polietilenskih vlaken. Foto: Love Ana
Poseben izziv za mlado oblikovalko je bilo tudi oblikovanje notranjega interierja butične pivovarne in pivnice Medvedgrad. Foto: Love Ana
Ana Tevšič
Ana svoja dela razstavlja tudi na Mesecu oblikovanja Ljubljana 2015. Foto: Mesec oblikoavnja

Najbolj prepoznan izdelek te hrvaške produktne oblikovalke je zagotovo ambientalna brezžična svetilka Traveller Lamp, ki jo lahko, tako kot popotnik svoj lahkotno prenatrpani kovček, nosimo s seboj. Preproste ideje, ki jim sledi forma geometrijskih stožcev, kvadrov, šestkotnikov in krogov, oblečena v kombinacijo marmorja, lesa in bakra, so tiste, ki dajejo pečat oblikovanju 29 let stare Puljčanke, ki živi in dela v Zagrebu.

Poleg sreče in tistega - biti na pravem mestu ob pravem času - je uspeh Aninega dela tlakovan s trnovo potjo družinske tragedije - izgubo očeta, ki jo je spodbujal na njeni poti - in neverjetnim zagonom do dela. Po končanem študiju v Zagrebu je svoje znanje izpopolnjevala v Londonu in Italiji ter razstavljala na sejmih v Milanu, Londonu, Berlinu, Tokiu, Torontu. Njena trgovina v Zagrebu je med drugim osvojila drugo mesto na International Design Awards in a Professional, v kategoriji notranjega oblikovanja. Številni njeni proizvodi so bili izbrani za Best Buy (dober nakup) in Best New Product (dober novi proizvod) v revijah, kot so Elle Decoration, IDFX in Damn.

Iskrivo dekle, ki ga navdušujejo ples, morje, hrana, štirinožna mešančka in ljubezen do (po novem soproga) Petra, svoje delo predstavlja kot lahkoten vetrič. Dela dvanajst ur na dan, spi šest. Pri vsakem lansiranju novega izdelka postane slabostno nervozna. "Strah je vedno prisoten, pa ne zato, ker ne bi verjela v svoje izdelke - ti so premišljeni in vem, zakaj sem jih oblikovala, v nekem trenutku preprosto misliš, da si malo nor, ker to počneš." Čeprav je s svojim delom prisotna v petih državah po Evropi (največ izdelkov proda po spletu), še vedno sama skrbi za njihovo promocijo, trženje, proizvodnjo, pa vse do zavijanja in razpošiljanja paketov. Vse to počne v svoji mali trgovinici v središču Zagreba na ulici Dežmanov prolaz, kjer smo jo obiskali na sončen petkov dan, in pri vodenju katere ji pomaga pripravnica Ana Šolić ter poslovni partner Dario Dević.



Ana, svoj večji uspeh v tujini ste doživeli, ko ste začeli sodelovati z ameriško televizijsko mrežo Cartoon Network. Kako je prišlo do tega sodelovanja?
Pravzaprav ne vem, kje so slišali zame, saj so bili oni tisti, ki so stopili z mano v stik. Domnevam, da me je na sejmu v Kopenhagnu videl iskalec mladih talentov in jim poslal moj kontakt.

Za to znano ameriško televizijsko mrežo, ki slovi po nekonvencionalnih risankah, oblikujete izdelke, na katerih so upodobljeni liki samovšečnega Johnnyja Brava, pa pogumnosrčnega bratovsko-sestrskega tandema Cow and Chicken ter hiperineligenčnega Dexterja (Dexter's Laboratory). To so zamaški za steklenice, kolebnice, obeski za verižice ...
... ravno zdaj bodo izšla svetila Dexterja in Dee Dee.
Cartoon Network je velika korporacija, ki bi lahko oblikovanje zaupala svojemu grafičnemu oblikovalcu in izdelke proizvajala na Kitajskem. Zakaj so se odločili, da bodo poiskali oblikovalko na Hrvaškem, ki bo za njih oblikovala posebne izdelke, ki so z njihovega vidika dražji, kot bi lahko bili?
Mislim, da imajo skupino oblikovalcev, ki za njih delajo posebne oblikovane proizvode. Jaz za njih ne oblikujem kosov masovne proizvodnje. To so omejene kolekcije, s katerimi vstopajo na trg, na katerem sem tudi sama. Ti izdelki niso namenjeni otrokom. Njihove risanke obožuje veliko odraslih ljudi in tako so dojeli, da obstaja trg, na katerega lahko vstopijo z drugačno vrsto proizvodov. In tu nastopimo mi, produktni oblikovalci.
In kje jih prodajajo?
Še eno leto jih prodajam jaz. Nato bomo naredili pregled, kateri izdelki so bili najboljši, in te bodo prodajali po izbranih trgovinah.

Zanimivo in pohvale vredno je, da ste ena redkih produktnih oblikovalk na Balkanu, ki ima pri 29 letih trgovino s svojimi proizvodi. Kako vam je to uspelo?

Razstavni prostor za stranke sem imela sprva kar doma. V nekem trenutku to ni bilo več ne kompatibilno ne profesionalno; da namreč prideš k nekomu domov in mu predstavljaš resne proizvode. In tu je nastala težava. Zato sem se na silo odločila poiskati poslovni prostor. Takrat so se mi stvari poklopile, saj je večina prostorov na Dežmanovi ulici v lasti občine, ki jih oddaja. Tu so bili zapuščeni prostori, ki niso bili v uporabi že več let in so bili v strašnem stanju. Prostor, v katerem imam danes trgovino, je majhen in mnogim ni bil zanimiv, zame pa je bil ravno pravšnji.

No, nekaj je, da stranke gledajo, drugo, da kupijo. Živite le od prodaje svojih izdelkov?

Da. Ampak predvsem od prodaje v tujini, kjer imam poslovne partnerje in distributerje. Od tega živim.
Prisotni ste v Veliki Britaniji, Franciji, Belgiji, na Portugalskem, v Nemčija, kmalu tudi v Avstraliji in ZDA?
Poslovni partnerji znamke Love Ana se širijo. V Avstraliji in ZDA bomo prisotni z januarjem naslednje leto. To bo za nas največja sprememba trga do zdaj.

Pri svojem delu veliko uporabljate les, marmor, baker. Vaš stil je minimalističen, svež, geometrijski - ga boste čez pet let, ko se bodo trendi obrnili, ohranili?

Zagotovo določenih kosov ne bom nehala izdelovati. Čeprav so narejeni iz materialov, kot je baker, ki je bil letos v notranjem interjerju zelo priljubljen, moji izdelki niso oblikovani smerniško, le za eno leto. Če bodo nove smernice, ki me bodo navdušile ali bodo imele name vpliv, bom morala še vedno delati v okviru svojih zmožnosti. Zelo rada bi delala s plastiko, ampak do tega nimam dostopa, saj na Hrvaškem nimamo tovarne, ki bi jo izdelovala. Nimam pa dovolj sredstev, ki bi jih vložila v kalupe.

Pomagali bi si lahko s 3D-tiskalnikom?

Bi, a ta je namenjen predvsem za izdelavo manjših dekorativnih proizvodov. Nekaj časa sem to tudi počela, ampak za prototipe, kakršne trenutno izdelujem, sem bolj navajena na les. Les je bolj topel, ljudje se nanj odzovejo drugače. Zelo me zanimajo kovine, po bakru se zdaj navdušujem nad mesingom. Pa kombinacijo s kamnom, granitom, marmorjem. Bolj me zanima to, kot tisto, kar je v trendu.
Svetilka Treveller Lamp je bila nagrajena z nagrado AZ People's Choice Awards for Design Excellence v Torontu. Kje ste dobili idejo ?
Idejo sem dobila neko poletje v Pulju. Ker z družino vedno sedimo na terasi, kjer uživaš s skodelico vina in gledaš v nebo, potem pa moramo vedno nekje prižigati svetilo ali sveče. Klasične težave, kot jih imamo vsi. Zato sem hotela oblikovati nekaj, kar bo delovalo v interjerju hkrati pa ga lahko v katerem koli trenutku odneseš ven.
Zakaj je bakreni del tako velik?
Spodaj so LED-žarnice, ki se odbijajo od bakrenega dela. Ko sedite, vam svetloba ne blešči v oči, saj jo odbija nazaj na mizo. Ker se zgornji del ne segreje, so to kot plus prepoznali Skandinavci, ki jo uporabljajo namesto nočne omarice. Svetilko postavijo poleg postelje, na zgornji bakreni pa odlagajo stvari.
Kateri je vaš najbolj prodajani kos?
Ravno ta svetilka.
Zakaj?
(Odgovori druga Ana) Ker imajo v Nemčiji dober življenjski standard in jim je Ikea postala dolgočasna. Ne želijo imeti tipske ureditve stanovanja, zato iščejo oblikovalske studie in kar tekmujejo med seboj, kdo bo kupil nekaj, česar drugi nima.

Iščejo neko eksotiko?

Da. Prodamo tudi veliko posodic za rože Paperpod.
Te so izdelane iz papirja, ki pa ne pušča vode?
Narejene so iz snovi, ki daje videz papirja, dejansko pa so iz polietilenskih vlaken. Ta se sicer uporabljajo za izolacijo na strehah. Kot material je močno vodovpojen, vendar pa vode ne prepušča. Zato lahko rožo notri tudi posadite.

In kje ste dobili idejo za to posodico?
Hm ... (tišina) ... dobro vprašanje (tišina). Ah, vem, kaj je bilo! Ker sem poleti nosila ene in iste keramične lončke za rože iz Zagreba v Pulj in sem jih vedno razbila med prenašanjem.

Veliko stvari ste torej oblikovali, da ste si olajšali življenje?

(Smeh) Pravzaprav imate prav.
Kdo so vaši kupci?
Na Hrvaškem so to predvsem mladi, ki imajo dobre službe in se selijo na svoje. Želijo si privoščiti en dober oblikovalski kos, ki ga bodo imeli za vsaj naslednjih deset let. Ali pa posamezniki, ki kupujejo darilo za poroko ali posebne priložnosti.
Kje izdelujete proizvode?
Na Hrvaškem. Sodelujemo z dvanajstimi obrtniki in vsak dela nekaj, eden dela luči iz aluminija, drugi iz bakra. Spet tretji izdeluje železne konstrukcije heksagonalne oblike. Krojačica šiva cvetlične lončke. Vsak nekaj.

Kolikokrat so vas že vprašali, kakšna je skrivnost vašega uspeha?
Velikokrat (smeh), a odgovor je vedno isti.
Red, delo in ...
... in disciplina. Drugega ni.

Fotografije: Sanjin Kaštelan in Ana Šolić

katja.stok@rtvslo.si