Mesec oblikovanja 2015, nagrada za brezčasno slovensko oblikovanje: serija svetil iz furnirja (1963) oblikovalcev Nives Kalin Vehovar in Franca Vehovarja Foto: MMC RTV SLO/Katja Štok
Mesec oblikovanja 2015, nagrada za brezčasno slovensko oblikovanje: serija svetil iz furnirja (1963) oblikovalcev Nives Kalin Vehovar in Franca Vehovarja Foto: MMC RTV SLO/Katja Štok
Svetilo DNA_XL LED COPPER CHANDELIER
Svetilo DNA_XL LED COPPER CHANDELIER Foto: Mesec oblikovanja
- KOLEKCIJA FAWN, Salih Teskeredžić, Bosna in Hercegovina
- ATA UPSIDE DOWN 2015, Ata Omerbašić, Bosna in Hercegovina,
- COLLECTION: 7 THREAD LUCKY THREAD, Igor Galaš, Hrvaška,
- FOLLY, Ron Arad, Velika Britanija,
- PRODUKTI AIR-CHARGE, Aircharge by Ergo, Velika Britanija,
- BMW i3, Nemčija,
- KOLEKCIJA PARKETA LISTONE GIORDANO BISCUIT, Patricia Urquiola, Italija
Večkrat nagrajena klop Folly iz polietilena (Ron Arad za Magis). Foto: Mesec oblikovanja
Solarni nadstrešek Paulonija hkrati zagotavlja vremensko zaščito in brezplačno polnjenje električnih vozil (Sebastijan Lubej, Slovenija). Foto: Mesec oblikovanja
Vaza Fly's Eye nizozemske oblikovalke Katarzyna Zareba. Foto: Mesec oblikovanja
Reinterpretacija klasičnega sekretarja Svoje skrivnosti nosim s seboj (Vera Fois, Slovenija). Foto: Mesec oblikovanja

V državi, ki je manično podhranjena z dogodki in publikacijami, namenjenimi oblikovanju (pa naj bo industrijsko, produktno ali modno) in tudi poslovnim priložnostim za oblikovalce, sta Mesec oblikovanja Ljubljana 2015 in pohištveni sejem Ambient Ljubljana za ljubitelje oblikovanja kot lakmusov papir.

In čeprav razstava Znamke in znamenja, ki bo na ogled vse do 20. novembra, predstavlja izbor izvirnih, inovativnih ter dobro oblikovanih izdelkov s področja produktnega in modnega oblikovanja, jih po videnem prebudi večinoma pri delih tujih oblikovalcih. Vedoč, česar so sposobni mladi slovenski oblikovalci, bi od njih pričakovali več. Več inovativnosti, več drznosti, več spogledovanja s 3D-tehnologijo (med letošnjimi nagrajenci Brands & Signs Design Awards (glej okvirček desno), ki ga na Mesecu oblikovanja Ljubljana letos prvič podeljujejo oblikovalcem na razstavi Znamke in znamenja, tudi ni nobenega Slovenca) in predvsem bolj izvirne razstavne prostore.

Sama razstava ponuja pregled del več kot 190 razstavljavcev iz več kot 30 držav. Letos je zasnovana v nekoliko manjšem obsegu, kar je - kako ironično, da to omenjamo v industrijskih prostorih nekdanje tiskarne Mladinska knjiga - za obiskovalca občutno.

Določeni razstavljavci preprosto ne pridejo do izraza predvsem zaradi pomanjkanja osvetlitve (in ponekod tudi prostora) ter nekonsistentnega ozadja, ki je sestavljen iz kartonastih škatel - v svetu, ko smo infuzično priklopljeni na prenosne telefone in objave na Facebooku in Instagramu, je to zapravljena priložnost. Prav tako določeni eksponati, predvsem svetila, niso bila delujoča. Pametna zunanja klop Smart Bench Kreal ni delovala, zato smo obiskovalci zaman postavljali svoje telefone na mesto, kjer je vinjeta označevala brezžično polnjenje.

Upoštevajoč okoliščine, kot celostno najbolj dovršen razstavni prostor z lahkoto pripnemo mladi hrvaški oblikovalki iz Pulja, ki živi in dela v Zagrebu, Ani Tevšić. V vazicah z zelenim kratko pristriženim cvetjem je predstavila stojalo za nakit Voir iz marmorne plošče, bakra in lesa, podstavke za mizo v obliki satovja Honeycomb in prenosno svetilko Traveller Lamp, ki je pred kratkim osvojila glavno nagrado po mnenju občinstva za odlično oblikovanje na AZ People's Choice Awards for Design Excellence.

Svojevrsten je tudi pogled na z nagrado Red Dot Award nagrajena svetila Chapiteau Ekaterine Elizarove. Ruska oblikovalka, ki jo je revija Elle Decoration razglasila za najboljšo oblikovalko leta 2015, je inspiracijo za svetila našla v fotografijah potujočega cirkusa, od koder tudi ime kolekcije. Zaradi posrečene kombinacije italijanskega pridiha prefinjenosti (kolekcijo je oblikovala za italijansko podjetje Bosa) in žanrskega cirkuškega veselja to omniprezentno svetilo pride do izraza tako kot samostojni objekt kot v skupinskem pejsažu.

Med razstavljenimi objekti je na ogled tudi večkrat nagrajena klop Folly britanskega oblikovalca Rona Arada (za Muuto, 2013) iz polietilena, pa kolekcija pohištva Fawn Collection bosanskega oblikovalca Saliha Teskeredžića (dve nagradi Red Dot Award 2015 in štiri nagrade Innovation Award). Zmožnosti 3D-tiska je v skledi Dunes raziskoval oblikovalec Alessandro Isola (2014), ki, kot pravi sam, rad premika meje. Pri nastanku sklede je bila navdih prosto tekoča organska oblika peščenih sipin. Dva rahlo konkavna dela ustvarjata podporne površine, ki so primerne za postrežbo hrane.

Tu je še modularna stenska vaza Pardis (Layla Mehdi Pour, Italija), katere oblika izhaja iz za perzijsko kulturo značilnega trikotnika, ki je najpogostejši motiv na perzijskih preprogah. Vaza je sicer na spletnih straneh, specializiranih za oblikovanje, doživela veliko pozornosti. Koncept nekonvencionalne vaze Fly's Eye si je zamislila tudi nizozemska oblikovalka Katarzyna Zareba, ki je navdih za perferirano skulpturo za cvetlice črpala v kupoli Fly's Eye, ki ga je leta 1965 oblikoval in patentiral ameriški neofuturistični arhitekt Buckminster Fuller, z namenom, da bi bila to prihodnost za gradnjo nizkocenovnih in premičnih hiš.

Nekoliko manj raznolikosti je med razstavljavci masivnega pohištva. Trend pastelnih barv je ujela slovenska oblikovalka Vanja Boc s kolekcijo različnih klubskih mizic Secret Garden, ki imajo čipkasto pleten rob iz obarvane žice. Hrvaško družinsko podjetje Obrt Kolar (Kolar Design Lab) je zgodbo obrnilo in barvno obarvalo kovinske nosilne dele strukture okroglih stolčkov Cavea z lesenim sediščem. Zanimiva je tudi reinterpretacija klasičnega sekreterja, ki si jo je zamislila Vera Fois (VAW, Slovenija) in je prikladen za majhne prostore, kot tudi večfukcionalna pametna pisalna miza Workstation Modular15 slovenskega oblikovalca Simona Bregarja.

Med zanimivejšimi slovenskimi oblikovalci izpostavimo še leseni nastavljivi stolček za otroke z motnjami v razvoju (Janez Zupan), kolekcijo prenovljenih luči 'od smeti do luči' (Sanja Vrbek), leseni umivalnik s kopalniško omarico (Jure Lipar, Tina Leittinger), solarne nadstreške Paulonija (Sebastijan Lubej, David Matoh) ter s 3D-tiskalnikom natisnjeno ptičjo hišico (Aklih).

Fotografije: Katja Štok, Anja Gea Sladič, Vesna Videnovič, Mesto oblikovanja

katja.stok@rtvslo.si

- KOLEKCIJA FAWN, Salih Teskeredžić, Bosna in Hercegovina
- ATA UPSIDE DOWN 2015, Ata Omerbašić, Bosna in Hercegovina,
- COLLECTION: 7 THREAD LUCKY THREAD, Igor Galaš, Hrvaška,
- FOLLY, Ron Arad, Velika Britanija,
- PRODUKTI AIR-CHARGE, Aircharge by Ergo, Velika Britanija,
- BMW i3, Nemčija,
- KOLEKCIJA PARKETA LISTONE GIORDANO BISCUIT, Patricia Urquiola, Italija