Legendarna urednica ameriškega Voguea - na čelu te "modne biblije" je že več kot 20 let - je brez dvoma najvplivnejša in najbolj kontroverzna oseba modnega sveta. Filmski ustvarjalec R. J. Cutler (eden izmed producentov dokumentarca The War Room o ozadju predsedniške kampanje Billa Clintona) pa je prvič v zgodovini dobil priložnost vpogleda v nastajanje septembrske številke te revije, ki velja za najpomembnejšo in najobsežnejšo številko v letu.
Z dokumentarcem The September Issue gledalca popelje v ozadje sveta, za katerega se mu le zdi, da ga pozna. Sveta, v katerem je moda vera, Vogue pa Sveto pismo. Wintourjeva, ki se po navadi skriva za brezhibno urejeno paževsko pričesko in temnimi očali, je tokrat prvič odstrla zaveso in kamere spustila tja, kjer pred tem ni snemala nobena. Celo sončna očala je snela.
Ledena vzvišenost "ledene kraljice"
O Wintourjevi veliko pove opis Melisse Anderson, novinarke newyorškega Village Voicea: "Ko sem v začetku tisočletja kot svobodna novinarka delala za revijo, ki nastaja dve nadstropji pod Vogueom - to je bilo še v času pred Hudičevko v Pradi -, je bilo vsako bežno srečanje z Anno Wintour, ne glede na razdaljo, dovolj strašljivo, da sem za nekaj sekund otrpnila, če sem se znašla sama z njo v dvigalu, pa sem bila popolnoma prepotena in paralizirana. Ledena vzvišenost Wintourjeve lahko ustvari najbolj mazohistično strahospoštovanje, ki ga R. J. Cutler raziskuje (in postane tudi sam njegova žrtev) v dokumentarcu The September Issue."
Andersonova se sprašuje, zakaj je razvpito vzvišena in skrivnostna urednica privolila v sodelovanje. Mogoče zato, da bi Mirando Priestly, naslovno (anti)junakinjo Hudičevke v Pradi, za katero je bila navdih prav ona sama (istoimenski roman, po katerem je nato nastal film, je napisala nekdanja osebna pomočnica Wintourjeve Lauren Weisberger), upodobila bolje od Meryl Streep? Da bi utišala govorice, da naj bi jo zamenjala urednica francoskega Voguea Carine Roitfeld?
A očitno je to, da je dala blagoslov dokumentarcu, zagotovilo za ravnanje v rokavicah, saj v filmu do besede ne pride noben izmed njenih glasnih in številnih nasprotnikov. In čeprav je Wintourjeva vsekakor prikazana kot osorna, poniževalna in zahtevna, Cutler vključi pojasnilo (oz. nekakšno opravičilo) založnika revije Toma Floria: "Ne bi rekel, da je nedostopna. Je pa res, da ni dostopna za ljudi, za katere ji ni treba biti. Veliko dela ima - ni topla in prijazna oseba."
"To je res čudna industrija. Oprosti, mami."
Že v začetku filma Wintourjeva (njena paževska pričeska je kot vedno nadnaravno nepremična, a tokrat je brez sončnih očal) ponudi najboljši približek nasmeška, kar jih premore, in najboljšo mogočo obrambo svojemu delu, kar jih premore: "Ljudje se bojijo mode. Ker jih straši ali jih dela živčne, jo odklonijo. Nekaj je na modi, kar ljudi dela živčne."
Očitno tudi njeno ljubljeno hčer Bee, ki si bo raje izbrala kariero pravnice kot pa modne strokovnjakinje. Dekle na neki točki v filmu izjavi: "To je res čudna industrija. Oprosti, mami." Kot Wintourjeva v najbolj intimnem trenutku razkrije, pa so takšnega mnenja tudi njena brata in sestra z "resnejšimi" poklici: "Mislim, da jih moje delo zelo zabava."
Vsak avgust modni navdušenci po vsem svetu nestrpno čakajo na septembrsko številko Voguea. Tako je bilo tudi leta 2007, ko je izšla najobsežnejša do zdaj: revija z 840 stranmi je tehtala več kot dva kilograma, prebralo (ali bolje: prelistalo njene bleščeče strani) pa jo je kar 13 milijonov ljudi.
Omenjeni film, ki spremlja nastajanje te številke, nas popelje v zakulisje newyorškega tedna mode, v evropske modne prestolnice in v bleščeče prostore, kjer potekajo sestanki, na katerih uslužbenci (pa tudi zvezdniški oblikovalci, kot na primer Jean-Paul Gaultier) trepetajo pred budnim očesom Wintourjeve.
"Genialna" Grace Coddington
V središču filma je kompleksen odnos med Anno in kreativno direktorico Voguea Grace Coddington, ki s svojo neukročeno rdečo grivo in v udobnih sandalih predstavlja pravo nasprotje vedno strogo urejeni vodji v visokih petah. A kljub konfliktom se ti ženski, ki lastnoročno krojita svetovne modne smernice, odlično dopolnjujeta.
Coddingtonova, ki se je rodila v Walesu in v najstniških letih postala uspešna manekenka, nato pa se je po avtomobilski nesreči preselila v zakulisje modnih revij in fotografskih seans, velja za najbolj cenjeno stilistko na svetu, sodelovala pa je z najbolj priznanimi fotografi sveta, kot so Annie Leibovitz, Patrick Demarchelier, Helmut Newton, Mario Testino, Peter Lindbergh, Irving Penn ...
A tudi izjemno stilsko dovršene postavitve in kombinacije Coddingtonove morajo skozi neusmiljeno uredniško čistko Wintourjeve. Pa čeprav priznava, da je Grace "genialna".
"Kar gdč. Wintour reče, obvelja"
In česa bi si Wintourjeva, ženska, ki ima resnično vse, zaželela za darilo? "Boljši bekhend!" pravi slovita teniška navdušenka, ki je na teniško igrišče poslala tudi telesno ne najbolje pripravljenega Vogueovega urednika Andreja Leona Talleyja (zajetni gospod se tudi na igrišču seveda ni ločil od svoje Vuittonove prtljage in brisače). Kot pojasni Andre: "Gdč. Wintour je rekla, da moram shujšati. In kar gdč. Wintour reče, obvelja." Neusmiljena je tudi do trebušastega snemalca dokumentarca, ki ga pošlje v telovadnico.
Film pa lahko hkrati razumemo kot opomnik na to, kako drugačno je bilo obdobje pred dvema letoma, ko tudi modna industrija še ni slutila razmaha gospodarske krize. Letošnja septembrska številka Vogue je imela 256 strani manj kot tista pred dvema letoma, s porabo založniške hiše Conde Nast, pod katero spada tudi Vogue, pa se ukvarjajo finančni svetovalci.
"Včasih se zelo razjezim," pove Wintourjeva v trenutku izpovedi. "Ko se bom zavedla, da se preveč jezim, bom odšla." Morda pa to le ne bo samo njena odločitev?
Spodaj si oglejte napovednik za film The September Issue.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje