Cetis je bil na javnem natečaju izbran za izdelovalca potnih listov v Sloveniji. Foto: RTV SLO
Cetis je bil na javnem natečaju izbran za izdelovalca potnih listov v Sloveniji. Foto: RTV SLO
Biometrični potni list
Kot prva izmed članic EU-ja je 1. novembrom 2005 biometrične potne liste začela izdajati Nemčija. Foto: Reuters
Biometrični potni list
Slovenija bo biometrične potne liste uvedla 28. avgusta letos. Foto: Reuters
Prstni odtis v biometričnem potnem listu po besedah Cetisovega strokovnjaka ne bo mogoče klonirati. Foto: EPA

Dejan Mauer je za MMC dejal, da je slovenski biometrični potni list izdelan v skladu z vsemi mednarodnimi zahtevami in še strožjimi zahtevami Evropske unije ter je primerljiv, v nekaterih elementih pa celo varnejši od večine izdanih biometričnih potnih listov. Z dodatnim zaščitnim elementom, čipom, nedvomno velja za najvarnejši potovalni in identifikacijski dokument.

Podatkov, zapisanih na čipu slovenskega biometričnega potnega lista, ni mogoče spreminjati, dodajati ali brisati. Mogoče jih je le prebrati, pa še to šele po predstavitvi kode, ki se generira na podlagi lasersko graviranih podatkov na podatkovni strani potnega lista, je pojasnil Mauer.

Nemški strokovnjak razkril pomanjkljivosti
Kot je znano, je nemški strokovnjak za računalniško varnost Lukas Grünwald razkril, da novi biometrični potni listi, ki jih uvajajo države članice Evropske unije, niso varni. Na konferenci Defcon v ZDA je pojasnil, kako se lahko podatki, shranjeni v potnih listih, kopirajo in prenašajo. Dejal je, da je samo v dveh tednih ugotovil, kako lahko klonira čip biometričnega potnega lista, pri čemer je uporabil standarde, ki so objavljeni na spletni strani Mednarodne organizacije za civilno letalstvo (ICAO). Grünwald je ob tem izrazil prepričanje, da osebnih podatkov imetnika listine ni mogoče brezhibno spremeniti.

Pojasnilo Cetisovega strokovnjaka
Cetisov strokovnjak Mauer je ob tem opozoril, da osebnih in biometričnih podatkov iz čipa potnega lista ni mogoče prebrati na daljavo. Kontrolno osebje mora potni list odpreti in prebrati strojno berljivi zapis (spodnji dve vrstici v potnem listu), na podlagi katerega se generira geslo za dostop do podatkov na čipu.

Podatki na potnem listu so zapisani v obliki datotek, ki so digitalno podpisane s strani države. Digitalni podpis zagotavlja nespremenljivost podatkov, kar pomeni, da nihče, razen države, ne more ustvariti teh datotek, četudi dobi v roke prazen in za pisanje pripravljen čip.

Kot je dejal Mauer, je bilo na omenjeni konferenci prikazano kopiranje osebnih podatkov in slike imetnika - to so podatki, ki na čipu niso kodirani in posebej varovani, saj predstavljajo le zapis podatkov na podatkovni strani potnega lista, ki je dostopna in vidna vsem organom preverjanja. Za shranjevanje prstnih odtisov je predvideno naprednejše varovanje, ki ga ne bo mogoče klonirati.

Potni list varnejši od prejšnjih različic
V vseh pogledih je nov potni list varnejši od prejšnjih različic, saj vključuje naprednejše zaščite v materialih, grafične zaščite in po novem tudi električne zaščite, je poudaril Mauer. Če na potni list gledamo celovito, lahko trdimo, da gre za neponaredljiv dokument. Zaradi privlačnosti evropskega prostora bomo nedvomno priča boljšim ali slabšim prenaredkom in ponaredkom, ki pa jih bo mogoče ob kontrolnem pregledu tudi identificirati, je pojasnil.

Dodal je: "V Sloveniji smo razvili rešitev biometričnega potnega lista, ki so jo preizkusili v naših laboratorijih ter na mednarodnih testih interoperabilnosti, kjer je bila slovenska rešitev zelo pozitivno ocenjena. Sicer pa je preverjanje v pristojnosti ministrstva za notranje zadeve, ki izdaja potne liste in predpisuje vse varnostne ukrepe ter jih izvaja."