Kako visoko premijo bodo morali porabniki po novem plačevati za več varnosti? Foto: Reuters
Kako visoko premijo bodo morali porabniki po novem plačevati za več varnosti? Foto: Reuters

V Merkurju so pojasnili, da garancija sicer predstavlja od enega do treh odstotkov vrednosti izdelka.

hladilnik
Trgovci ne razmišljajo o ukinitvi garancije, temveč celo o njenem podaljšanju.

Do 15. januarja bo v javni razpravi novi zakon o varstvu potrošnikov, ki med drugim predvideva tudi ukinitev obvezne garancije na tehnične izdelke, ki je v Sloveniji uveljavljena že 40 let. Leta 2004 sprejeti zakon, ki ga novi predlog spreminja, bi po novem izgubil pet členov.

Zakon v teh členih trgovcu ali proizvajalcu tehničnega blaga nalaga izdajo garancijskega lista, zagotavljanje servisne mreže, brezplačen servis med garancijo, servisiranje in vzdrževanje tudi po preteku garancije ter določanje minimalnega enoletnega roka garancijskega roka.

Poleg tega zakon predvideva tudi možnost, da kupec lahko uveljavlja garancijo pri prodajalcu, da vse stroške v času garancije, vključno s prevozom in prenosom izdelkov, nosi proizvajalec in da mora proizvajalec v 45 dneh od prejema zahtevka za brezplačno popravilo izdelek nadomestiti z novim.

Garancije ostajajo
Trgovce smo zato povprašali, ali bodo še ponujali garancijo na tehnične izdelke, ki jih prodajajo. V Merkurju, spletni trgovini mimovrste.si in Big Bangu so soglasno zatrdili, da garancije ne mislijo odpravljati. V Merkurju so pojasnili, da garancija sicer predstavlja od enega do treh odstotkov vrednosti izdelka, pri čemer velja, da večja kot je kakovost izdelka, bolj zanemarljiv je njen strošek. Institut garancije pa bodo ohranili kot način razlikovanja med kakovostnimi in manj kakovostnimi proizvajalci.

V mimovrste.si so prepričani, da nova zakonodaja ne bo poslabšala stanja na slovenskem trgu, temveč bo s trga umaknila nekonkurenčne izdelke, porabniki pa se bodo lahko odločali med izdelki z garancijo ali brez. Potrebna pa bosta nadzor in kakovostna obveščenost porabnikov, še dodajajo.

V vseh treh družbah cen za zdaj ne mislijo spreminjati, saj tudi ne bodo odpravljali garancije, prav tako pa ne mislijo odpuščati zaposlenih v servisnih oddelkih.

Tudi servisi brez skrbi
Večjega učinka nova zakonodaja ne bo imela tudi na poslovanje servisov, so prepričani v dveh servisih, ki smo ju povprašali, kaj pričakujejo ob morebitni uvedbi novega zakona. Ker gre za servisa iz mreže uradnih servisov priznanih znamk, se za posel ne bojijo. Priznane znamke že same dajejo garancije na svoje izdelke, zato njena ukinitev pri trgovcih ne bi imela večjega vpliva.

Po drugi strani pa se je enemu izmed naših sogovornikov zdela zelo nespametna poteza, da se odpravlja 45-dnevni servisni rok. A dodaja, da je popolnoma nelogična ureditev, da mora trgovec nositi breme garancije, saj oni blago zgolj prodajajo, zato naj bo za brezhibnost izdelkov odgovoren proizvajalec. Dela tudi ob ukinitvi obvezne garancije ne bi bilo manj, kvečjemu več, saj bodo morali porabniki popravljali stroje, ki nimajo garancije, za te pa so servisne ure dražje.

Ministrstvo miri duhove, ZPS ostro nasprotuje
V Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS) noveli zakona nasprotujejo, saj so prepričani, da bodo zakonske novosti odpravile že pridobljeno varstvo porabnikov in na široko odprle vrata nekakovostnim izdelkom.

Na ministrstvu za gospodarstvo so to zanikali in poudarjajo, da bodo porabniki po novem lahko uveljavljali pravico iz naslova stvarne napake in dvoletnega jamstva, ki ga daje zakonodaja. Iz tega naslova se lahko stvarna napaka uveljavlja s štirimi instituti, in sicer z odpravo napake, izplačilom v sorazmernem znesku s poškodbo, zamenjavo izdelka in odstopom od pogodbe.

To velja za izdelke z garancijo ali brez nje. Porabnik pa mora napako prijaviti dva meseca od dne, ko je bila ta opažena. V sedanji ureditvi garancija omogoča le popravilo ali zamenjavo izdelka. Ali bo šlo vse tako zlahka, kot so prepričani na ministrstvu, pa bo pokazal čas.

V Merkurju so pojasnili, da garancija sicer predstavlja od enega do treh odstotkov vrednosti izdelka.