Museo del Novecento (Muzej 20. stoletja) je zbirko opisal kot "eno najpomembnejših donacij v zgodovini (milanskih) muzejev". A se milanska občina, ki vodi muzej, zdaj bojuje proti zahtevku za razveljavitev donatorsko pogodbo in vrnitev teh 600 del moderne umetnosti. Zahtevek je prišel od edinega dediča nekdanjega lastnika zbirke na prvem zaslišanju v sojenju, ki se je januarja začelo na sodišču v Brescii. Medtem ko dedič trdi, da občina ni izpolnila pogodbene obveznosti in da je izvorna pogodba o donaciji oblikovno pomanjkljiva, občina trdi, da so tožnikove utemeljitve "nedopustne in neutemeljene", piše The Art Newspaper.
Velika imena umetnosti 60. in 70 let preteklega stoletja
V času svojega življenja je Mario Bertolini, zobozdravnik in navdušen zbiratelj iz Brena v Lombardiji, pridobil stvaritve številnih umetnikov, ki so ustvarjali v 60. in 70. letih preteklega stoletja. V zbirki so med drugim dela Gente che cammina Maria Schifana (1964), znamenita jedkana fotografija La Scala Milano Richarda Hamiltona (1968) in dela Andyja Warhola, Georga Baselitza, zakoncev Christa in Jeanne-Claud ter Anselma Kieferja. Bertolini je leta 2014 celotno zbirko podaril občini, pri čemer sta se obe strani strinjali, da bo okoli 15 odstotkov umetnin ostalo v donatorjevem domu za osebno uživanje. Bertolinijeva dela so zdaj temelj muzejske zbirke italijanske umetnosti 20. stoletja, ki jo tvori okoli 4000 del.
Muzej je na posebni razstavi, ki je bila na ogled od maja do novembra 2015, na ogled postavil 120 Bertolinijevih del. Kot je bilo predvideno v pogodbi o donaciji, je Bertolini za razstavo posodil manjše število del, ki so ostala v njegovi lasti, pod pogojem, da bodo ta pozneje tudi vrnjena. A se je še pred dogovorom o vnovični vrnitvi del Bertolini odpovedal njihovemu lastništvu in je maja 2016 tista, ki so bila še zmeraj v njegovem domu, prenesel v lastništvo muzeja. Po poslabšanju zdravstvenega stanja je bil Bertolini oktobra 2017 postavljen pod skrbništvo in tri leta pozneje umrl.
Tožnik naveden zgolj kot E. B.
V sredini januarja letos je milanski župan Giuseppe Sala podpisal poročilo občine, v katerem so opisane podrobnosti prve sodne obravnave. Glede na ta dokument Bertolinijev dedič, ki je naveden zgolj z začetnicama E. B., trdi, da občina ni spoštovala dogovora, da mora biti del zbirke rezerviran za Bertolinijevo uživanje. Nadalje trdi še, da občina pri podpisu listin ni upoštevala pravilnih postopkov, kar po njegovem pomeni, da je pogodba neveljavna.
A na občini trdijo, da so bile listine podpisane "pravilno in v skladu z običajno upravno prakso" in da je Bertoloni imel dostop do dela zbirke, saj so številna dela ostala na ogled v njegovem domu, preden se je odpovedal posesti. Tožena stranka izpodbija tudi očitno insinuacijo dediča, da je bil darovalec ob podpisu sporazuma duševno neuravnovešen, pri čemer je trdil, da se je zdravje darovalca po sklenitvi sporazuma poslabšalo.
Zasebne donacije kot hrbtenica muzejske zbirke
Naslednja sodna obravnava je načrtovana še v tem mescu, vendar dokončna sodba ni pričakovana še "mesece ali leta", je za The Art Newspaper povedala Stefania Pagano, odvetnica, ki zastopa milansko občino. Predstavnik občinskega oddelka za kulturo pa je povedal, da zasebne donacije, kot so tiste, ki so jim jih namenili Riccardo Jucker, Gian Ferrari in Bertolini, tvorijo hrbtenico zbirke tega muzeja.
V Museu Novecento bo od oktobra na ogled zbirka Mattioli, ki je v zasebni lasti in bo muzeju posojena brezplačno, z možnostjo petletnega podaljšanja. Kot napoveduje vodstvo, naj bi ta milanski muzej zaradi te zbirke postal najpomembnejše središče futuristične umetnosti na svetu.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje