59. mednarodni fotografski natečaj, ki velja za največji tovrstni natečaj na svetu, je letos močno zaznamovalo dokumentiranje prebežniške krize. Žirija je za najboljšo fotografijo leta v skupnem izboru imenovala delo fotografa Warrena Richardsona, posneto 28. avgusta lani. Na fotografiji, ki je zmagala med več kot 80 tisoč prijavljenimi deli, je begunec, ki prečka mejo med Srbijo in Madžarsko in skozi luknjo v žični ograji podaja dojenčka.
Richardsonova fotografija, ki je zmagala tudi v sekciji Dogodki v novicah (Spot News), je prva črno-bela zmagovalna fotografija po letu 2009, ko je zmagala slika, s katero je Anthony Suau dokumentiral posledice sesutja nepremičninskega trga v ZDA.
Še celo fotograf sam pravi, da je "pogoltnil cmok", ko je svojo fotografijo prvič videl na računalniškem zaslonu: "Poznate tisti trenutek, ko v kinodvorani zatemnijo luči in se v trenutku na platnu pojavi podoba? No, doma sem sedel pri ugasnjeni luči, saj po navadi delam, ko moja družina že spi. Kar naenkrat se pojavi ta fotografija in občutek je bil enak. Samo rahlo sem jo posvetlil in povečal kontraste, da se je prizor izluščil iz teme. V grlu sem dobil nekakšen cmok in srčni utrip se mi je pospešil."
Lani je Richardson šest mesecev preživel v Evropi, od koder je poročal o begunski krizi. Zmagovalna fotografija je nastala v noči, ko so begunci iz srbske vasi Horgoš potovali v Röszke na Madžarskem.
"V sadovnjaku se je skrivalo približno dvesto Sircev, ki so iskali pot čez mejo," se spominja Richardson. "Držal sem se jih kake štiri ure; s policijo so se zapletli v igro mačke in miši; nanje so kričali, da bodo aretirani, če prestopijo na Madžarsko."
Skrivni prehod v mesečini
"Vedel sem, kaj skušajo narediti, in ko so bili tiho, sem moral biti tiho tudi jaz. Moral sem upoštevati njihova pravila, ker jim nisem hotel škodovati." Fotografija je nastala v trenutku, ko je "čez jarek tik pod ograjo skakala sklenjena veriga ljudi". "Vse je potekalo zelo hitro, zato sem moral dobesedno nastaviti aparat v določeni oddaljenosti in upati, da bom dobil solidno fotografijo, ker je bilo tako temno. Tiste noči je bila polna luna, zato je svetloba na fotografiji v bistvu mesečina."
"Močna vizualna predstavitev begunske situacije"
Predsednik žirije Francis Kohn je prepričan, da je zmagovalna fotografija tako učinkovita ravno "zaradi svoje preprostosti in simbolike bodeče žice". "Zdelo se nam je, da je v njej vse potrebno za močno vizualno predstavitev tega, kar se dogaja z begunci. Po mojem mnenju je to zelo klasična fotografija in brezčasna. Upodablja konkretno situacijo, ampak na klasičen način v najboljšem pomenu besede."
Zgodbe, ki so jih spremljali leta
V kategoriji Na dolgi rok, ki nagrajuje fotografe, ki se z isto temo ukvarjajo vsaj tri leta zapored, je žirija izbrala Mary Calvert in njeno dokumentacijo primerov spolnih napadov v ameriški vojski. Na drugo mesto se je uvrstila Nancy Borowick, ki je dokumentirala boj svojih staršev z neozdravljivim rakom, tretje mesto pa je za dokumentacijo severnokorejske družbe dobil David Guttenfelder.
Z letošnjo izdajo se je tekmovanje izvilo tudi iz sence afere, ki ga je bremenila lani: v prejšnji izdaji je bilo približno 20 odstotkov fotografij, ki so se prebile v finale, diskvalificiranih zaradi prevelike obdelave v poprodukciji, en fotograf pa je z opisom svoje fotografije zavedel žirijo. Polemika je v tistem obdobju omajala ugled organizacije, a posledično so postavili nove smernice in vpeljali sodobnejše postopke ocenjevanja.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje