Detajl obraza Janeza Evangelista s slike Rogierja van der Weydna Snemanje s križa, ki ga omogoča program Google Earth. Na tem je odslej mogoče občudovati 14 slik iz muzeja Prado v Madridu. Foto: EPA
Detajl obraza Janeza Evangelista s slike Rogierja van der Weydna Snemanje s križa, ki ga omogoča program Google Earth. Na tem je odslej mogoče občudovati 14 slik iz muzeja Prado v Madridu. Foto: EPA
Rogier van der Weyden: Snemanje s križa
Takšen pa je pogled na celotno delo Rogierja van der Weydna. Foto: Google Earth
Las Meninas
Detajl infantinje na Velazquezovi sliki Las Meninas. Foto: Google Earth/Prado Madrid

Te meje s pomočjo novih tehnologih presegata madridski muzej Prado in Google Earth, ki sta predstavila nov projekt, s katerim sta povečala najmanjše podrobnosti 14 največjih mojstrovin muzeja. Pod povečavo so med drugim postavili domačo ljubljenko, Velazquezovo sliko Las Meninas, Goyjev Tretji maj 1808, Rubensove Tri gracije in Snemanje s križa Rogierja van der Weydna. Slike so fotografirali s tako visoko ločljivostjo, da so končno razvidni detajli, ki jih s prostim očesom le težko vidimo.

Po besedah direktorja španskega Googla Javierja Rodrigueza Zapatera, so slike 1.400-krat bolj jasne kot tiste, ki si jih turisti posnamejo z navadnim fotoaparatom z ločljivostjo 10 megapik. "Gre za edinstven pogled. V muzeju se ne moremo tako približati sliki. Če bi želeli takšen pogled, bi potrebovali tri metre visoko lestev," je po poročanju The Independent povedala predstavnica Googla Clara Ribera.

Detajl za detajlom 14 slik so ujeli v fotoaparat in nato približno 8.200 fotografij digitalno "zlepili" skupaj. Za Triptih z vrtom naslad, ki jo je Hieronymus Bosch naslikal leta 1510, so na primer za natančno zajetje vseh človekovih užitkov potrebovali 1.600 fotografij.

Izum, ki bo v veselje umetnostnim zgodovinarjem in drugim ljubiteljem umetnosti, omogoča dostopnost teh detajlov na računalnikih po vsem svetu. To bo omogočilo natančnejšo ali pa vsaj lažjo študijo posameznih detajlov, potez čopiča, kakovosti restavratorskega dale in še kaj. "Ni lepšega poklona velikim mojstrom, kot da naredimo njihovo umetnost univerzalno in jo dostopno velikemu številu ljudi," meni direktor Prada Miguel Zugaza. Priznava, da podoba ni nadomestek izkušnje ob gledanju pravega dela, a kljub temu omogočajo te reprodukcije neverjetne posnetke.

Po kakšnem ključu so v muzeju izbirali dela, ki so jih zaupali Googlovim strokovnjakom? Izbrali so slike, za katere menijo, da so obvezne točke vsakega ogleda muzejske zbirke. Poleg že omenjenih je mogoče v podrobnostih opazovati še dela predstavnika severne renesanse Albrechta Dürerja, predstavnika španskega manierizma El Greca, mojstra svetlobe in sence Rembrandta, pa tudi Tiepola, Ribera, Fra Angelica in Tiziana. Zugaza pa meni, da bi med "izbrane" lahko dodali vsaj še 1.000 del.

Če bo projekt dobro sprejet, ga namerava Google razširiti tudi na slike preostalih velikih galerij.

M. K.