Takih, kakršna je bila Roseanne - glasna, groba , prizemljena in večino časa bankrotirana - ne delajo več. Dobesedno. Foto: EPA
Takih, kakršna je bila Roseanne - glasna, groba , prizemljena in večino časa bankrotirana - ne delajo več. Dobesedno. Foto: EPA
Globalna gospodarska kriza pomeni, da bodo v naslednjem letu snemali manj serij. In prve naj bi po nekaterih napovedih šle 'luksuzne'. No, 'Gospodinjam' ukinitev kljub vsemu najbrž še ne grozi. Foto: Reuters
CSI Miami
Televizijskim detektivom, kriminalistom in forenzikom se zaenkrat še ni treba bati za svoje službe.
Big Brother
Resničnostni šovi pa so po nekaterih napovedih v zatonu. Foto: EPA

Ameriški scenaristi ocenjujejo, da bi v gospodarsko neprijaznih časih ljudje na malih zaslonih raje kot bogataše v glavnih vlogah videli delavski razred. Če je v sedemdestih je cela Amerika gledala serijo All in the Family, v osemdesetih s(m)o imeli Roseanne in v devetdesetih družino Bundy (Married... with Children), pa je za novo tisočletje značilna poplava nadaljevank o "lepih in bogatih" - tu so že omenjene Razočarane gospodinje, v zadnjem času pa tudi The Starter Wife, Lipstick Jungle, Cashmere Mafia, Dirty Sexy Money in cela vrsta drugih.

"Mislim, da bodo serije, ki prikazujejo življenje na veliki nogi, v prihodnosti le še izgubljale gledalce. Ljudje vedno hočejo viditi junakem, s katerimi se lahko poistovetijo," pravi Suzan Olson Davis, scenaristka pri policijski seriji Saving Grace. Sama trenutno piše scenarij za še nenaslovljeno serijo o "nižjem srednjem razredu".

Umor: Težava, ki jo rešiš v eni uri
Po drugi strani naj bi, če gre verjeti strokovnjakom, priljubljenost le še rasla kriminalnim serijam tipa CSI: Crime Scene Investigation. Zgodovina se namreč ponavlja: v tridesetih letih dvajsetega stoletja, ko je šlo ljudem prav tako za nohte, je bila neverjetno popularna radijska oddaja o skrivnostnem maščevalcu The Shadow. "V obdobju, ko jih pestijo težave, ljudje radi vidijo nekoga, ki rešuje probleme," je teorija Paula Kagana, ki se ukvarja z raziskavo medijev. "Zato so detektivske, policijske, forenzične in podobne nadaljevanke tak priljubljene. Veš, da bodo na koncu vsakega dela ugotovili, kdo je kriv."

Hollywood se počasi približuje "sezoni pilotov", času, ko je treba izbrati in kupiti serije, ki bodo na sporedu v televizijskem letu 2009/2010. Vse večji razkorak med sivo resničnostjo propadajočih podjetij in odpuščanja ljudi na eni ter televizijskim vesoljem Beverly Hillsa 90210 na drugi strani bo treba nekako premostiti, napovedujejo scenaristi. "Trenutno je večina glavnih junakov na televiziji bogatih in bele polti. Naše desetletje nima svoje Roseanne Barr ali Archieja Bunkerja," opozarja John Greene, izvršni producent serije Law & Order: SVU.

Ljudje hočejo junake, ki so jim podobni ... ne pa "življenjskih" situacij
Statistika podpira teorijo: že od začetka te televizijske sezone (torej septembra) bleščečim, visokoproračunskim kvizom in tekmovanjem gledanost strmo pada: Dancing With the Stars ima devet, Deal or No Deal pa 30 odstotkov manj občinstva kot lani. Tudi raznim Surviverjem in drugim resničnostnim šovom se slabo piše: v časih gospodarske krize nihče noče gledati peščice posameznikov, ki se "zares" spopada z naravnimi elementi ali drug z drugim. Raje imajo popolnoma izmišljene scenarije.

Po najboljšem možnem scenariju bo posledica teh sprememb rojstvo cenejših nadaljevank, pri katerih bo večja teža kot na lokacijah in posebnih učinkih na scenariju. Toda brez strahu: eskapizma na televiziji najbrž ne bo nikoli zmanjkalo.

A. J.