Premierni projekciji je v Kinodvorovi Kavarni sledil Večer filma in knjige: pogovor o načelih delovanja globalnega kapitalizma in njegovih učinkih na vsakdan slehernika, ki ga je moderiral Marcel Štefančič, jr. Pogovarjal se je z Jožetom Mencingerjem, Matjažem Gantarjem in Gregorjem Golobičem.
Film Doktrina šoka - tako kot istoimenska študija - problematizira porast 'kapitalizma katastrofe', ekonomske teorije Miltona Friedmana oziroma t. i. Chicago Boys, ki je promovirala prosti trg za vsako ceno, po potrebi tudi z izdatno vojaško asistenco Cie in ZDA. Slednje so od konca druge svetovne vojne naprej po vsem svetu širile svoj vpliv in iskale vire zaslužka; če ne po demokratični poti, pa (največkrat) z represijo. Friedmanove ideje neoliberalnega kapitalizma so se širile od Čila (1973) in Argentine (1976), prek Anglije (1982), Bolivije (1985), Kitajske in Poljske (1989) do Rusije (1991) in vzhodne Azije sredi devetdesetih ter Afganistana in Iraka po letu 2001. Vse so temeljile na skupni predpostavki: idejo prostega trga in neuravnanega kapitalizma je najlažje udejanjiti v stanju šoka – npr. v času vojne, vojaškega udara, naravne katastrofe, ko se navadni ljudje ukvarjajo z lastnim preživetjem ter se nimajo časa posvečati manipulacijam ekonomistov in politike.
Ko prideš k sebi, je že prepozno ...
Oziroma z besedami Marcela Štefančiča jr.: "Katastrofa je priložnost, ki jo ‘čikaški fantje’, navadno opasani z Mednarodnim denarnim skladom, Svetovno banko in Ameriko, vedno izkoristijo. Ne, nobene katastrofe ne zamudijo. In vse se vedno odvrti po scenariju, ki je postal zaščitni znak in izbrano orodje sodobnega ‘kapitalizma katastrofe’. Ko se ljudje po katastrofi prebudijo, ko torej pridejo k sebi, je že prepozno – to ni več svet, v katerem so zaspali. Medtem ko so bili v šoku, so jih ‘reformirali’."
Novinarka in pisateljica Naomi Klein (1970) je Doktrino šoka s podnaslovom Razmah uničevalnega kapitalizma izdala leta 2007. Tudi ta knjiga, podobno kot pred tem v 28 jezikov prevedena kritika globalizma No logo, se je hitro uvrstila med mednarodne uspešnice. Priznani ameriški ekonomist in kritik Chalmers Johnson je Doktrino šoka označil kot že dolgo potrebno analizo padca naravnost nazaj v fevdalizem pod pretvezo družbene znanosti in "svobode".
V slabih petnajstih letih si je Michaelu Winterbottomu (24-urni žurerji, Dobrodošli v Sarajevu, Temno srce, 9 orgazmov) uspelo priboriti status enega najbolj drznih, tudi politično angažiranih sodobnih režiserjev. Pri snemanju filmov z izrazitim političnim predznakom sodeluje z Matom Whitecrossom, s katerim sta skupaj podpisala že Pot v Guantanamo.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje