V Mariboru znova poteka mednarodni filmski festival stop animacije StopTrik. Festival bo letos raziskoval razmerje med art-house animacijsko kulturo in transhumanističnimi filozofijami, ob tem pa bo ponudil bogat spekter dogodkov, ki vključujejo 131 animiranih filmov. "Skupaj bomo raziskovali preplet prefinjene, avtorsko usmerjene, ročno izdelane animacije z avdiovizualnimi praksami, ki izzivajo konvencionalno razumevanje pojmov, kot so 'izviren', 'individualen' ali 'samosvoj'," napovedujejo organizatorji.
Osrednja tema letošnjega festivala je transhumanizem, multidisciplinarni pristop, ki raziskuje možnosti izboljšanja človeškega obstoja z naprednimi tehnologijami, kot so umetna inteligenca, biotehnologija in kibernetika. "Hitro razvijajoča se tehnologija prinaša nove dileme glede pojmov, kot sta izvirnost in avtorstvo, ter postavlja vprašanja o tem, kako z novimi umetniškimi orodji izražamo razumevanje soodvisnosti, pravičnosti in identitete. Stop animacija se lahko učinkovito odzove na te izzive, festival StopTrik pa nudi edinstven prostor, kjer ustvarjalci stop animacij raziskujejo svoja občutja, tesnobe in želje v času velikih sprememb ter s tem povezujejo umetnost z aktualnimi tehnološkimi transformacijami," poudarjajo organizatorji festivala.
Letos bo prikazanih 38 animacij v mednarodnem tekmovalnem programu, od tega izbor 25 najnovejših dosežkov ustvarjalcev animiranih filmov v sekciji Stop animacija in narejenih v tradicionalni tehniki stop animacije, 13 filmov v sekciji Borderlands pa prikazuje eksperimente s tehnikami stop animacije v kombinaciji z drugimi pristopi. Tekmovalni program dopolnjuje tudi program Stop animacija za otroke, ki bo predstavil 16 filmov v tehniki stop animacije.
Zunaj tekmovalnega programa bodo filmi predstavljeni še v programih Retrospektiva in Panorama. Retrospektivni program s podnaslovom Transmigracija Anime bo ponudil vpogled v realnost, kjer se človeštvo združuje s transformativnimi tehnologijami. "Na zaslonu bodo oživeli avtomati, kiborgi, prehodne identitete in utelešene želje, kar bo gledalce spodbudilo k soočenju z vprašanji, ki so pogosto nevtralizirana ali tabuizirana," napovedujejo. V programu Panorama pa bodo v sklopih Nova čudnost in Prostran pogled prikazali raznolikost tradicionalnih stop animacij skozi zanimive, duhovite in pogosto zelo kratke filme.
Michał Bobrowski, programski direktor, ki izbira filme za sekcije Stop animacija, Boderlands in Panorama, priznava, da se uradna selekcija StopTrik 2024 v primerjavi s preteklimi zdi manj temačna in pesimistična. To ne pomeni, da so avtorji izbranih del izgubili svoj kritični pogled na obravnavanje najresnejših izzivov sodobnega časa; še vedno se pogosto zatekajo k uporabi ironije in morbidnosti. V skladu z razvojem art-house animacijske scene v zadnjem desetletju so posebej izpostavljeni močni ženski glasovi. Ob tem je dodal, da si pred temami transhumanizma ne bi smeli zatiskati oči, saj tehnološki napredek močno prodira tudi v avdiovizualno kulturo. "Mislim, da smo na pragu velike transformacije avdiovizualne kulture, ki jo lahko primerjamo z uvedbo zvoka v poznih 20. letih prejšnjega stoletja. Uvajanje umetne inteligence v ustvarjanje avdiovizualnih del bo preoblikovalo celotno področje," je dejal.
Letošnji festival poteka v znamenju solidarnosti s Palestinci, zato bodo na festivalu po besedah direktorice Pekarne Magdalenske mreže Urške Breznik tudi programi, ki se navezujejo na palestinsko ustvarjanje in izkušnjo. "Poseben poudarek tako namenjamo palestinski animaciji in umetnikom, ki vrsto let delujejo v teh zahtevnih razmerah in naslavljamo, kako se te travme odražajo v njih in skozi njihova dela. Celoten segment bo podkrepljen s filmskimi projekcijami in okroglo mizo o položaju palestinske animacije, kjer se nam bodo pridružili palestinski režiser, Ahmad Saleh, vizualna umetnica Samira Badran in programska vodja festivala palestinskega kratkega filma Nazra, Patrizia Roletti."
Izobraževalni program letos zajema tri delavnice, ki jih dopolnjuje tudi filmskovzgojni program za otroke in mlade. Pred festivalom je v Lutkovnem gledališču Maribor potekala delavnica stop animacije za otroke z Asjo Trost, med festivalom pa bo v javnem prostoru strnjena, eksperimentalna delavnica za vse, ki se želijo spoznati s tehniko stop animacije s Piotrom Chmielewskim. Profesionalna delavnica Workshot 2.0, ki vključuje kritično pismenost, oblikovanje koncepta, pisanje scenarija in izdelavo stop animacije, bo v delu stop animacije vodila priznana mehiška animatorka Sofia Carrillo, ki je med drugim sodelovala z Guillermom del Torom pri nastanku njegove celovečerne stop animacije Pinocchio.
Festival dopolnjuje tudi razstava kolektiva Total Refusal, v goste pa prihaja režiser in civilni kozmonavt Dragan Živadinov. V okviru festivala bo občinstvo podelilo tudi nagrado festivala, ob njih pa bo glasovala tudi ločena študentska žirija v Mariboru in v Lodžu, ki skupaj z mentorico razpravlja o animacijah in izbira svoje zmagovalce. Animacije v tekmovalnem delu lahko dobijo tudi posebno omembo strokovnih gostov festivala.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje