Paul Morrissey je po bitki s pljučnico umrl v bolnišnici v New Yorku, je za The New York Times potrdil njegov arhivar.

Paul Morrissey (1938–2024). Foto: Wikipedia
Paul Morrissey (1938–2024). Foto: Wikipedia

Režiser Warholovih "superzvezd"
Paul Morrissey je bil fascinantna osebnost: vse življenje zagrizen konservativec, ki pa je postal ključna figura v studiu Factory Andyja Warhola. Snemal je nizkoproračunske filme o zasvojencih in prostitutih ter podobnih odrinjencih na družbeno obrobje. Pred njegovo kamero se je zvrstil pisan nabor manekenk, stalnic družabne scene, umetnikov, kraljic preobleke in transspolnih igralcev, ki so postali znani kot Warholove "superzvezde".

Med njegovimi najbolj znanimi deli je bil celovečerec Trash (1970), film o heroinskem zasvojencu in njegovem dekletu; v njem sta nastopila Joe Dallesandro in Holly Woodlawn. V filmu Flesh (1968) je bil Dallesandro prostitut na ulicah New Yorka, Women in Revolt (1971) pa je bila satira na temo feminističnega gibanja, v kateri sta nastopila Warholov ljubljenca Jackie Curtis in Candy Darling.

Morrissey je z Warholom sodeloval tudi pri kultnih underground filmih, kot sta bila Chelsea Girls (1966), pod katerega je bil podpisan kot sorežiser, in Lonesome Cowboys (1968), ki ga je napisal. V letih 1966 in 1967 je bil menedžer skupine Velvet Underground & Nico, z Warholom pa je sodeloval pri filmu The Velvet Underground and Nico: A Symphony of Sound.

V tem obdobju je Morrisey tudi konceptualno sodeloval pri zasnovi Warholovih multimedijskih dogodkov z Velvet Undergroundom, ki jih je prav Morrissey krstil za "happeninge" Exploding Plastic Inevitable.

Umetniške poti Paula Morrisseyja in Andyja Warhola so se razšle leta 1974. Morrissey je pozneje sicer javno kritiziral svojega nekdanjega sodelavca in priznal, da mu je zameril, ker naj bi si Warhol za njune skupne projekte pripisal preveč zaslug. Leta 2012 je v intervjuju za filmsko revijo Bright Lights izjavil, da "Warhol v vsem svojem življenju ni naredil niti ene same stvari. Nekako je odtaval skozi življenje kot zombi in to se mu je dolgoročno obrestovalo."

Andy Warhol in Morrissey na snemanju filma Lonesome Cowboys leta 1968. Foto: Wikipedia
Andy Warhol in Morrissey na snemanju filma Lonesome Cowboys leta 1968. Foto: Wikipedia
Sorodna novica Udo Kier o vampirjih, komičnih nacistih in umetnosti ne-igranja

Iz vojske v Tovarno
Paul Morrissey se je rodil leta 1938 na Manhattnu v katoliški družini; obiskoval je katoliško srednjo šolo in univerzo, nato pa vstopil v vojsko. Leta 1960 je v četrti East Village odprl underground kinodvorano, v kateri je predvajal svoje lastne filme in zgodnja dela Briana De Palme.

Leta 1965 mu je usoda na pot pripeljala Andyja Warhola, ki ga je najel za vodenje odnosov z javnostjo in filmskega oddelka v njegovi Tovarni. Morriseyju gredo zasluge za to, da je v delo kolektiva vnesel narativno strukturo in pripovedni slog cinéma véritéja, čeprav je vedno trdil, da so "prave zvezde" vedno igralci. "Z Andyjem se trudiva filma sploh ne režirati," je pojasnil za The New York Times leta 1972. "Obema se zdi, da bi igralci morali biti tiste prave zvezde filma." Trdil je, da bo denimo Holly Woodlawn znana še dolgo po tem, ko bo Pablo Picasso že pozabljen.

Morrisseyjeva zadnja projekta za Warhola sta bila filma, ki sta bila posneta za širše občinstvo – Flesh for Frankenstein (1973) in Blood for Dracula (1974) –, a ju je večina kritikov odpisala kot kičast šund.

Veliki Udo Kier, ki je nastopil v obeh, je pred leti v intervjuju za MMC pojasnil, kako je sodelovanje z Morrisseyjem pomenilo odskočno desko za njegovo kariero. "V Münchnu sem prišel na tiskovno konferenco, na kateri je Morrissey predstavljal film Heat. Novinarji so ga spraševali o njegovem naslednjem projektu, Frankensteinu, in o tem, kdo ga bo igral. Iztegnil je prst kot Bog na Michelangelovi freski in pokazal name: Gospod Kier. Ozračje v sobi se je v hipu spremenilo. In tako sem zaslovel: v enem samem hipu."

Ko je bilo njuno sodelovanje pri koncu, je Morrissey še naprej ustvarjal filme, denimo parodijo Sherlocka Holmesa The Hound of the Baskervilles (1978) z Dudleyjem Moorom in Petrom Cookom v glavnih vlogah. Njegov film Forty Deuce (1982), v katerem je Kevin Bacon igral spolnega delavca, so predvajali na festivalu v Cannesu. Njegov zadnji celovečerec je bil News From Nowhere iz leta 2010.