Retrospektivo je odprla drama Kot voda za čokolado, zgodba o prepovedani ljubezni v času mehiške revolucije, ki jo je leta 1992 posnel Alfonso Arau. Foto: Slovenska kinoteka
Retrospektivo je odprla drama Kot voda za čokolado, zgodba o prepovedani ljubezni v času mehiške revolucije, ki jo je leta 1992 posnel Alfonso Arau. Foto: Slovenska kinoteka
Boter
Kultni mafijski film Boter, ki ga je po zgodbi Maria Puza posnel Francis Ford Coppola, bo ponazoril Giannettijeva pojasnila o snemanju.
Teci, Lola, teci
Gibanje o filmu bo mogoče proučevati v nemškem filmu Teci, Lola, teci, v katerem je dobršen delež pretekla Franka Potente. Foto: Slovenska kinoteka
Življenje je lepo
Italijanski režiser Roberto Benigni je v filmu Življenje je lepo na svojevrsten način posnel zgodbo o eni najlepših stvari, ki nas doletijo v življenju, srečni ljubezni, in eni od najtemnejših strani človekove zgodovine, holokavstu.

Ta se vrti okoli pregledne retrospektive filmov Knjige o filmih, v kateri se lahko obiskovalci bolj intenzivno poglobijo v najbolj prelomne izdelke sedme umetnosti. V mesecu marcu so začeli že drugo triado filmske retrospektive, tokrat po knjigi avtorja Louisa Giannettija Razumeti film. V okviru te bo posebna pozornost namenjena poglavjem snemanje, mizanscena, gibanje, zvok, igra, film in gledališče.
O snemanju
V Kinoteki bodo tako marca in aprila na ogled filmi, na katerih Giannetti pojasnjuje svoje besede. Poglavje o snemanju, kjer avtor navaja tri filmske sloge - realizem, klasicizem in formalizem, bodo obiskovalcem Kinoteke pomagali razumeti filmi Življenje je lepo, Mož z zvezde, Frankenstein, Čas nedolžnosti, Boter in Tri barve: Rdeča. Giannetti govori o današnjih hitrih filmih, ki so polni zvokov in besnenja, zato pa jim primanjkuje duha. Več kot vsebujejo pompa, manj umetnosti prinašajo, pravi.
'Postavljanje na oder'
Mizascena opozarja na povezavo filma z njegovim predhodnikom - gledališčem, postavljanjem na oder (mise en scene). Tako se po besedah Mitja Reichenberga, ki program obširneje predstavlja v marčevskem Kinotečniku, Giannetti razpiše o filmskem okvirju, kompoziciji in obliki slike, teritorialnem prostoru, distančnih vzorcih ter zaprti in odprti formi. V tem poglavju pridejo na vrsto filmi Diplomiranec, Rdeča puščava, Kot voda za čokolado, Luči velemesta in Jules in Jim.
Gibanje in montaža
Poglavje o gibanju bomo lažje razumeli, če si (mnogi še enkrat) ogledamo filme Divji deček, Teci, Lola, teci, Kurosawovega Telesnega stražarja, Toma Jonesa, muzikal Lasje in Viridiano. Montažo lahko bolje razumemo, če poleg ustrezajočega Giannettijevega teksta pogledamo še naslove Sever-severozahod, Lovec na jelene, Rojstvo naroda, Četrti mož, Točno opolnoči in Persona. Zvoku bomo prisluhnili v drami Kaos, paradoksalno nemem filmu Vesela vdova, poleg tega pa še Trainspottingu, Apokalpisi danes in Aleksandru Nevskem.

Program Kinoteke najdete tukaj.

Kaj se lahko naučimo o filmski igri?
Tisti element filma, za katerega se nam vsem bolj ali manj zdi, da se nanj kot gledalci gotovo vsaj malo spoznamo, je filmska igra. Giannetti pojasni najprej razumevanje odrske in filmske igre, ameriški zvezdniški sistem, sloge igre, igralske zasedbe in včasih dolgo iskanje igralcev, ki bi jih scenaristi najraje videli v vlogi 'svojih' likov. Kot študijske primere tega poglavja si bo mogoče ogledati filme Taksist, Lepotica dneva, Riba po imenu Vanda, Igra solz, Skrivnosti in laži, Nedolžni, Tatovi koles in Vrtoglavica. Poglavje film in gledališče pa prinaša Žeparja, Cabirijne noči, Amarcord, Brezglavega jezdeca, Govori z njo, Iztrebljevalca in Leoparda.
Marca se obeta še ...
Odprtje drugega dela retrospektive se je začelo s filmom Kot voda za čokolado, sicer pa se marca v Kinoteki obeta še Teden možganov (med 15. In 19. marcem), projekcije študentskih filmov AGRFT v okviru Meseca študentske kulture (22. In 29. marec), na otroških matinejah bo najmlajše gledalce zabaval Bacek Jon, vsak četrtek v marcu pa bo na programu projekcija filma Osebna prtljaga.