Tokratni Hamlet se ukvarja predvsem z odnosom med krščanstvom in islamskim svetom. Foto: Cankarjev dom
Tokratni Hamlet se ukvarja predvsem z odnosom med krščanstvom in islamskim svetom. Foto: Cankarjev dom
Jablanovec se loteva predvsem lenobe umetnikov. Foto: Robert Balen
Boris Ostan
Boris Ostan bo brez besed pripovedoval o predmenstrualnem sindromu. Foto: RTV SLO
Pupilija, papa Pupilo pa pupilčki
Predstava vključuje tudi intervju z glavnimi junaki prve postavitve. Foto: Maska
Edith Piaf
Lara P. Jankovič se v muzikalu posveča pariškemu slavčku.

Na njem se bo med 16. in 26. septembrom zvrstilo 12 predstav, izmed njih bo pet domačih in sedem tujih. Gledališčnike, ki se bodo letos ukvarjali z miti in kulti in bodo obiskovalcem ponudili tudi sedem premier, bodo gostili Slovensko mladinsko gledališče, Ljubljanski grad, Mestno gledališče ljubljansko, Stara elektrarna, Mediapark in Cankarjev dom. Prav v Cankarjevem domu je bila na ogled prva predstava. Hamleta Williama Shakespearja je režiral srbski režiser Haris Pašović, ki je k sodelovanju pritegnil osem držav.

"Festival velikih predstav majhnih producentov"
Direktor festivala Ex Ponto Damir Domitrovič Kos, ki je tudi predsednik društva B-51, ki festival organizira, je letošnjo manifestacijo opisal kot festival velikih predstav malih producentov, saj je opozoril na to, da so skoraj vse predstave nastale v manjših gledaliških ustanovah. Izmed slovenskih so to avtorji projekta Via Negativa, gledališče Senzorium, Plesni teater Ljubljana, Kulturno društvo Integrali, Maska, zavod Muzeum in Slovensko mladinsko gledališče.

Od sedmih grehov je letos največja lenoba
Prvi izmed slovenskih gledališčnikov se bodo predstavili igralci, ki že pet let nastopajo v projektu Via Negativa, do njegovega konca pa jim manjkajo še dve leti. Avtor koncepta in režiser Bojan Jablanovec se je v njem lotil teme, ki jo je v svet (popularne) umetnosti pred 11 leti pripeljal režiser David Fincher. Sedem smrtnih grehov zanima tudi Jablanovca, ki se letos loteva lenobe, predvsem lenobe umetnikov, ki se odraža skozi upor, izgovore in druge načine samoobrambe, predvsem pa obravnava med seboj nasprotujoča si razumevanja ustvarjalnosti, kot so zapisali pri Ex Pontu. Obiskovalci se lahko 17. 9. nadejajo tudi opernih arij iz oper Giuseppa Verdija Rigoletto, Nabucco, Trubadur, Ples v maskah, Traviata v izvedbi solistov in zbora SNG Opere in baleta Ljubljana, ki jih je režiser prav tako vključil v predstavo.

Častiti smrt in ponovno rojstvo
Barbara Pia Jenič je igralce v gledališču Senzorium spodbudila k raziskovanju možnosti, ki jih ponuja senzorialni teater. Njen cilj je bil ustvariti "elevzinski misterij za sodobni čas", za to pa se dotika tudi čaščenja smrti in ponovnega rojstva. Da bi obiskovalci zares simbolično občutili smrt in ponovno rojstvo ter se soočili z notranjo resnico, so ustvarjalci predstave uporabili tudi filozofske iztočnice iz starokitajske Knjige premen.

Sindrom, ki ne da miru
Z Nekakšnim sindromom so se ukvarjali člani Plesnega teatra Ljubljana, ki po zgodbi Mojce Kumerdej raziskujejo, kako na odnos med moškim in žensko vpliva predmenstrualni sindrom. Z njim so se ukvarjali Sinja Ožbolt, Jana Menger in Boris Ostan, za prenos svojih dognanj pa ne uporabijo niti ene same samcate besede.

Predstava, ki je zakuhala škandal
Emil Hrvatin pa se je lotil predstave Pupilija, papa Pupilo pa pupilčki, s katero je režiser Dušan Jovanovič leta 1969 na noge spodbudil bolj konzervativni del slovenskih kritikov, ki so zaradi domnevne nemoralnosti predstave zakuhali pravi škandal. Predstava, ki je nastala v produkciji Maske in Ex Ponta, pa se ukvarja z umetniškimi kvalitetami izvirnega projekta, ki so ostale večinoma spregledane. Da ne bi bilo tako tudi tokrat, je režiser v predstavo vključil tudi intervjuje, ki jih je posnel z glavnimi junaki prve izvedbe.

Jankovičevo navdušuje pariški slavček
Veliko manj igralcev kot v Hrvatinovi predstavi bo na odru Mestnega gledališča ljubljanskega, kjer bo v muzikalu Kot jaz nastopila le Lara P. Jankovič, ki ji je pri razvijanju predstave režijske napotke delil Zijah A. Sokolović. Pariškega slavčka bodo obiskovalci spoznali prek vzponov in padcev, pomešanih z intimnimi izpovedmi oboževalke in nekaterimi pesmimi te zvezde francoskega šansona.

Kitov trebuh tudi v Ljubljani
Če je šla Jankovičeva po navdih za svojo predstavo v Pariz, pa je Matjaža Pograjca navdušil kolumbijski avtor Fabio Rubiano Orjuela, čigar zadnja drama Kitov trebuh bo na 13. Ex Pontu pri nas premierno uprizorjena, medtem ko je bila svetovna premiera predstave, ki je nastala v soprodukciji Slovenskega mladinskega gledališča in Gledališča Petra (Teatro Petra) iz Bogote, na 10. Iberoameriškem gledališkem festivalu v Bogoti.