Urbinska Venera je verjetno najbolj znana Tizianova upodobitev ženske lepote. Za Tizianove Venere velja, da niso antične ženske, ampak renesančne lepotice iz mesa in krvi, ženske, ki so živele v beneških palačah. Foto: Wikipedia
Urbinska Venera je verjetno najbolj znana Tizianova upodobitev ženske lepote. Za Tizianove Venere velja, da niso antične ženske, ampak renesančne lepotice iz mesa in krvi, ženske, ki so živele v beneških palačah. Foto: Wikipedia
Tizian
Tizianov avtoportret, ustvarjen okoli leta 1567, ki ga hranijo v Muzeju Prado v Madridu. Foto: Wikipedia

V zadnjem času se je na tak ali drugačen način vrnilo kar nekaj umetnin, med njimi se je na primer v dvorec Sanssouci vrnila Venera v krznu, ki jo je odnesla vojna vihra, ukradeni sliki Salvadorja Dalija in Tamare de Lempicke so vrnili kar kriminalci sami, slike J. M. W. Turnerja pa so se vrnile s severnoameriške turneje.

Ne povsem jasna zgodba nastanka slike
Znano je, da je umetnina leta 1538 prišla v Guidobaldovo last, vendar ni popolnoma gotovo, kakšno je ozadje njenega nastanka. Predpostavlja se, da bi lahko bila model za sliko Guidobaldova ljubica, vendar portretiranka in njene individualne poteze niso v prvem planu.

Nemara gre za alegorijo zakonske ljubezni - na to bi lahko namigovali poročni skrinji in psiček na postelji, ki velja za tradicionalen simbol zvestobe. Vendar ker se je Guidobaldo poročil štiri leta prej, kot je dobil sliko, je najbrž res ni naročil kot spremljavo k poroki, saj je imela njegova nevesta ob poroki komaj deset let.
Več lastnikov in gostovanj že v preteklosti
Urbinska Venera je bila skozi stoletja oboževana in je zamenjala več lastnikov, prav tako pa je bila v navdih številnim slikarjem. Direktor Gallerie nazionale delle Marche Peter Aufreiter je povedal, da je vrnitev dela v kraj, kjer je nastalo, pomembna gesta tako za tamkajšnje prebivalce kot tudi za vse obiskovalce tega dela Italije, ki radi uživajo v italijanski kulturni dediščini.

To sicer ne bo prvič, da bo slika razstavljena zunaj Galerije Uffizi. Do zdaj je med drugim gostovala že v madridskem Pradu, bruseljski Palači lepih umetnosti in beneški Doževi palači, poroča italijanska tiskovna agencija Ansa.

Napoved baroka z dramatiko in barvami
Tizian
, rojen v Pieve di Cadore leta 1480 ali 1485 (nekateri viri navajajo tudi druge letnice), je bil učenec Giovannija Bellinija, nanj je v prvem obdobju močno vplival tudi Giorgione. Bil je najpomembnejši predstavnik visokorenesančnega beneškega slikarstva in eden najboljših koloristov v evropskem slikarstvu.
Izvrševal je naročila mnogih evropskih vladarjev in mogočnikov. Z dramatiko in razkošnimi barvami je napovedal barok. Bil je tudi psihološko poglobljen realistični portretist. V zadnjem obdobju je razvil impresionistično tehniko slikanja z barvnimi lisami. Umrl je leta 1576 v Benetkah, kjer je živel od mladih let.

V urbinski Doževi palači bo slika na ogled od jeseni do konca leta, natančneje med 6. septembrom in 18. decembrom.