Foto:
Foto:
Veno Pilon: V kavarni
Franc Ferjan naj bi na področju fotografskega portreta opravil podobno veliko delo kot Veno Pilon v likovni umetnosti.
Stara Ljubljana

Med slednjimi najdemo tudi Franca Ferjana (1885-1964), ki ga je ob nastopu 20. stoletja zasvojil konjiček naprednih izobražencev – fotografija. Čeprav samouk brez ambicij umetniške kariere, je zapustil obsežen fotografski opus, ki dokazuje njegovo obvladovanje "lovljenja prave svetlobe", o katerem se lahko prepričamo v Moderni galeriji, kjer so odprli razstavo Franc Ferjan – Fotograf zasebne in socialne resničnosti.

Znanstvenik ali umetnik?
Čeprav Franc Ferjan svojih fotografij nikoli ni nameraval razkazovati v javnosti, se je fotografiranja lotil skoraj z znanstvenim pristopom. Preučeval je predvsem svetlobo, s katero je znal izraziti portretirančevo razpoloženje in značaj. Izoblikoval je celo prepoznaven oseben izraz, na katerega je vplivalo njegovo zgledovanje po avtorjih realističnega slikarskega portreta. Ob preučevanju slikarskih portretov je Ferjan prišel do določenih spoznanj, ki jih je s pridom uporabil pri fotografiranju.

Zaradi skoraj znanstvenega pristopa k fotografski umetnosti – verjetno pa je k temu pripomogla tudi umetniška žilica – uvrščajo Franca Ferjana ob bok nekaterih najboljših slovenskih portretistov, ki so delovali v drugih medijih vizualne umetnosti. Ferjanova dela se tako lahko kosajo s prtreti njegovih sodobnikov Avgusta Bertholda, Frana Vesela, Vena Pilona in Mihe Maleša.

Nikoli ne pozabi na ženo!
Prevladujoče mesto med svojimi portretiranci je Franc Ferjan namenil svoji ženi. Ferjan je svoj najljubši lik upodobil v klasičnih kompozicijah portretne slike (doprsni in celopostavni portreti) ali pa je svoj model ujel pri opravljanju kakšnega opravila. Ferjan se je podal tudi na področje reportažne fotografije. V ljubljanskih eksterierih je v objektiv skušal ujeti zanimive naključne situacije, tako pa je ustvaril tudi vizualne dokumente družbenih, političnih in gospodarskih razmer nekega drugega obdobja.

Kot fotograf se je Franc Ferjan vedno umaknil v ozadje. Njegova dela niso ekspresija njegovih čustev, osredinjajo pa se na upodobljeni predmet. Ferjanove fotografije so stvarne preslikave njegovega bivanjskega okolja, realistične odsevi, in ne subjektivne predelave vtisov iz okolja.

Izumiteljski podvigi Franca Ferjana
Kustosinja razstave Lara Štrumej je pripravila izbor 84 fotografij, v spodnjih prostorih Moderne galerije pa so predstavljene tudi skice in načrti za izdelavo stereo fotografskega aparata in stereoskopa, ki ju je izdelal Ferjan. Napravi si je tudi mogoče ogledati. Razstavo spremlja tudi katalog. Oblikoval ga je Zmago Rus, življenjsko pot in ustvarjanje Franca Ferjana pa je popisala Lara Štrumej.