Zaradi razmer, ki v državi vladajo zaradi virusa covida-19, bo letos prvič po dvajsetih letih od uvedbe odpadlo nacionalno preverjanje znanja (NPZ), so sporočili z ministrstva in dodali, da se je pri odločitvi ministrica "oprla na enotno oceno stroke (Zavoda RS za šolstvo, Državni izpitni center (RIC), ravnatelji ...), ki meni, da NPZ letos lahko izpustimo".
Izpitne pole bodo na voljo kot dodatno gradivo
"Vse izpitne pole, ki so že pripravljene, bodo na Državnem izpitnem centru vseeno dostopne v elektronski obliki. Učenci in učitelji jih bodo lahko uporabili kot dodatno gradivo pri utrjevanju znanja ali zaključevanja šolskega leta, če bodo želeli," je ob tem še dodala Simona Kustec.
Odzivi: Smiselna odločitev
Predsednik Združenja ravnateljev osnovnih in glasbenih šol Slovenije Gregor Pečan je za STA povedal, da uradno še niso seznanjeni s tem, da letos NPZ-ja ne bo, a pričakujejo, da bo to danes. "Vsi nestrpni čakamo, da končno ta okrožnica ugleda luč sveta. Absolutno se strinjam, da NPZ-ji odpadejo, kajti v teh okoliščinah je nemogoče zagotoviti verodostojne preizkuse," je prepričan. Da bi se NPZ izvedel samo zato, da bi se izvedel, je po njegovi oceni zelo nesmiselno, zato je hvaležen, da je prevladala "zdrava pamet". Pečan računa, da se bo vse uredilo v najboljšo korist učencev in tudi staršev, ki so zdaj zelo obremenjeni.
Predsednik Zveze aktivov svetov staršev Slovenije Anton Meden je pojasnil, da v zvezi z odpovedjo NPZ-jev še niso razpravljali, osebno pa meni, da je v teh okoliščinah to smiselna odločitev. Dobro se mu zdi, da bodo že pripravljene naloge na voljo za utrjevanje oziroma preverjanje učne snovi. Glede na to, da se NPZ-ji pri devetošolcih upoštevajo kot dodatno merilo za vpis v srednje šole, tega letos pač ne bo, je dejal. Sam sicer ne ve, koliko je primerov, ko se odloča po tem merilu za vpis, a dopušča možnost, da pristojni organ v nadaljevanju sprejme nadomestni kriterij.
"Ocenjevanje v takšnih razmerah bi bilo krivično in diskriminatorno"
Oglasili so se tudi v Zvezi prijateljev mladine Moste-Polje, kjer ministrico pozivajo, naj maturo in ocenjevanje opustijo, saj učenci nimajo enakih možnosti za učenje (nekateri nimajo opreme, nekaterim starši stežka razložijo snov, vsi učitelji nimajo enakega pristopa), zato "ocenjevanje znanja in poklicnih veščin v tem trenutku ne more biti objektivno, saj so učenci, dijaki in vajenci postavljeni v tako absurdno različne situacije, da je nemogoče reči, da bi bilo pridobljeno znanje odvisno od učenca ali dijaka samega".
"Takšno ocenjevanje je lahko izrazito krivično in diskriminatorno. Preveč je dejavnikov, ki so trenutno veliko močnejši od njihovega resničnega dometa sposobnosti. Neustrezno izvedeno ocenjevanje, vključno z vsem oblikami zaključnega ocenjevanja, bi učencem in dijakom iz ranljivejših okolij odvzelo dostojanstvo, možnost, da se dokažejo, močno bi okrnilo njihove možnosti tako za nadaljevanje izobraževanja kot tudi za zaposlovanje," pravijo v ZPM Moste-Polje in dodajajo, da tudi mednarodne mature ne bo, pa se bodo vsi, ki so program obiskovali, kljub temu vpisali na fakultete, tudi slovenske. "Če bodo drugačen vpis brez mature zmogle izvesti največje svetovne univerze, jo bodo nedvomno tudi slovenske," so še poudarili.
S krovne organizacije Zveze prijateljev mladine Slovenije so ob tem sporočili, da s pozivom niso seznanjeni. "Naše mnenje je, naj o tako kompetentni in kompleksni odločitvi, kot je nadaljevanje šolanja, opravljanje mature ipd., odloča stroka in pristojne institucije," so zapisali na zvezi, ki združuje 110 društev in zvez po Sloveniji.
Navodila učiteljem glede ocenjevanja
Zavod za šolstvo je sicer pripravil tudi navodila učiteljem glede ocenjevanja in zaključevanja ocen. Med drugim na zavodu učiteljem svetujejo, naj bo presoja pri ocenjevanju odvisna od dejanskih možnosti za doseganje učnih ciljev učencev, v času izobraževanja na daljavo pa naj učitelji ocenjujejo znanje, ki je bilo ustrezno obravnavano ter utrjeno z različnimi oblikami in metodami.
Učencem prvih in drugih razredov naj učitelj oceni napredek pri doseganju standardov znanja, pri čemer naj se upošteva, da so cilji in standardi v učnih načrtih praviloma postavljeni na ravni triletja in bo mogoče izpad nadomestiti v drugem oz. tretjem razredu. Pri ocenjevanju učencev od tretjega razreda naprej, kjer poteka številčno ocenjevanje znanja, naj učitelji upoštevajo, katere učne cilje, ki jih predvideva učni načrt, bodo lahko učenci dosegli v času izobraževanja na daljavo, med drugim predlagajo na zavodu.
Učitelji naj se izogibajo pisnim preizkusom
Pri ocenjevanju znanja je po mnenju zavoda za šolstvo smiselno, da učitelji pri ocenjevanju uporabijo tiste načine, s katerimi so se učenci že seznanili v okviru dejavnosti preverjanja znanj, izogibajo pa naj se ocenjevanju znanja s pisnimi preizkusi znanja. Učencem morajo učitelji zagotoviti možnost, da izdelek oz. dokaz o naučenem na podlagi povratnih informacij lahko tudi izboljšajo.
Glede zaključevanja ocen pa na zavodu učiteljem priporočajo, da pri določanju zaključne ocene izhajajo iz ocen, pridobljenih do 16. marca letos, ob tem pa naj upoštevajo tudi izkazani napredek učenca v obdobju izobraževanja na daljavo in ocene, ki jih je pridobil v času tovrstnega izobraževanja.
Morda tudi sankcije za neupravičeno odsotnost?
V pogovoru za Dnevnikov Objektiv, v katerem je razkrila, da NPZ-ja letos ne bo, je Kustečeva dejala tudi, da bodo tisti, ki v šoli na daljavo neupravičeno manjkajo, morda tudi sankcionirani. Učitelji bodo morali pred kakršnim koli ukrepom zanje upoštevati osebne okoliščine in morebitne stiske družin, je opozorila.
Nekateri datumi obeh matur spremenjeni
Ministrstvo je sicer v četrtek srednjim šolam poslalo nov koledar za letošnje šolsko leto, v katerem so spremenjeni nekateri datumi obeh matur. Koledar opravljanja posameznih izpitov na obeh maturah je skoraj nespremenjen, edina večja sprememba je, da bodo dijaki esej iz materinščine pisali 1. junija, in ne 5. maja.
Ustne izpite pri maturi naj bi začeli 15. junija, pri čemer sta kot rezerva določena 6. in 13. junij za primer, če šola vseh ustnih izpitov ne bi mogla izpeljati po 15. juniju. Nespremenjeno ostaja tudi, da bodo dijaki zaključnih letnikov pouk končali 22. maja, dijaki drugih letnikov pa 24. junija.
Na Državnem izpitnem centru zaradi preprečevanja širjenja novega koronavirusa pripravljajo posebna navodila za izvedbo obeh matur.
Obvestilo uredništva:
Zaradi številnih komentarjev in zagotavljanja čim višjih standardov razprave pod članki o novem koronavirusu smo se odločili, da komentiranje na portalu rtvslo.si omogočimo pod omejenim številom novic. Svoje mnenje o dogajanju v povezavi z novim koronavirusom lahko ob spoštovanju forumskih pravil MMC RTV SLO izrazite v komentarjih tukaj.