Turizem je bila ena izmed dejavnosti, ki je bila znotraj gospodarstva v času pandemije prizadeta prva, najgloblje in bo tudi zadnja, ki bo okrevala. Znotraj sektorja so največje žrtve na področju industrije srečanj ter gostinstva. Kako naprej in kakšni ukrepi bodo sprejeti pred letošnjo glavno poletno turistično sezono glede na rahljanje ukrepov ter postopno odpiranje gostinskih in nastanitvenih dejavnosti? Svoje poglede na trenuten položaj in prihodnje dejavnosti so predstavniki turističnega gospodarstva podali na eni prvih novinarskih konferenc, ki je v času izzvenevanja pandemije potekala v živo na Gospodarski zbornici Slovenije.
Po podatkih Evropske potovalne komisije ETC je delež Evropejcev, ki nameravajo potovati v naslednjih šestih mesecih, trenutno na najvišji stopnji vseh raziskovanj in znaša 56 %. Največji interes se kaže za počitnikovanje ob morju in v naravi, v ospredju je varna in bolj sproščena potovalna izkušnja. Pri odločanju, kam na lepše, bo pomembno vlogo odigrala uspešnost destinacije pri spopadanju s pandemijo, fleksibilna politika odpovedi in pa strogi zdravstveni in varnostni protokoli na destinaciji. Svetovna turistična organizacija UNWTO napoveduje vidnejše okrevanje svetovnega turizma do leta 2024, pri čemer bo industrija srečanj okrevala med zadnjimi. Predvidoma septembra letos naj bi se do 30 % povečali mednarodni prihodi v primerjavi z lanskim letom, kljub temu pa je to za kar 67 % pod ravnjo iz leta 2019.
Tako na domačo kot na tujo revitalizacijo turizma bo vplivala splošna precepljenost prebivalstva, zdravstvena situacija in ustrezna promocija turistične ponudbe. Pandemija je namreč močno vplivala na spremembe v potovalnih navadah turistov. Temu primerno se bodo iskale s turisti manj obremenjene destinacije, ki so bližje doma, in butične nastanitve z bogato ponudbo aktivnosti v naravi. V ospredje stopajo individualna doživetja, pomembna bo letalska dostopnost in trajnostna usmerjenost ponudnikov. Glede na vse našteto ima Slovenija pomemben kapital, na katerem je naš turizem gradil pred pandemijo in to počne tudi med njo. Varovanje zdravja in dobrega počutja turistov in zaposlenih v turizmu bo tako še naprej primarno sporočilo, ki ga bomo kot država komunicirali na ključnih trgih slovenskega turizma in širše.
Previdni optimizem pred sezono
Pred slovenskim turizmom je še ena zahtevna turistična sezona. Čeprav so napovedi negotove, se med gosti čuti previdni optimizem. Slovenska turistična organizacija (STO) ocenjuje, da bo letošnje leto za domači turizem po optimističnem scenariju podobno kot lansko. Pričakuje se nekoliko manjše število domačih gostov, kar bi še vedno predstavljalo okoli 9 % več prihodov in 15,8 % več prenočitev domačih gostov kot leta 2019.
Lani smo zabeležili nadpovprečno rast števila domačih gostov (po podatkih Eurostata je Slovenija država z najvišjo rastjo domačih gostov v leto 2020), ki sicer radi potujejo na počitnice v tujino. Zato bo del Slovencev tja tudi odpotoval takoj, ko bodo razmere to omogočale. Del Slovencev pa se bo tudi zato, ker jih bo prepričala turistična ponudba Slovenije, odločil za počitnice v Sloveniji. Raziskava o oceni potenciala domačega gosta, ki jo je STO izvedel novembra 2020, je namreč pokazala potencial in naklonjenost domačega gosta za dopustovanje doma: v naslednjih 12 mesecih naj bi kar 83 % Slovencev, ki potujejo, nameravalo kot destinacijo za oddih izbrati Slovenijo.
Raziskava je tako pokazala, da se Slovenija za domačega gosta uvršča med top destinacije, prepoznavajo jo kot zeleno destinacijo za sprostitev v naravi, ki nudi bogato velneško in zdraviliško ponudbo. Mag. Maja Pak, direktorica Slovenske turistične organizacije: "Navdihujoč je tudi podatek, da je bilo v okviru nacionalnega certifikacijskega programa Zelena shema slovenskega turizma podeljenih že 163 znakov za trajnostni razvoj Slovenia Green. To je dokaz, da zeleno in varno v Sloveniji ni le obljuba, ampak dejstvo. Zato verjamemo, da bomo relativno hitro pridobili zaupanje gostov in jih prepričali z odlično raznoliko ponudbo."
Kljub pandemiji nove investicije v turizmu
Tudi letos bo STO nadaljeval vseslovensko motivacijsko kampanjo Zdaj je čas. Moja Slovenija, s katero se nagovarjajo domači obiskovalci k dopustovanju doma. Na osemnajstih tujih ključnih tržiščih bo potekala kampanja I feel Slovenia. My way. V naslednjih mesecih bo STO predstavljal slovenski turizem tudi v okviru velikih mednarodnih dogodkov, kot sta EXPO 2021 Dubaj in OI Peking 2022. V jeseni pa so načrtovani strokovni poslovni dogodki vse od Slovenske turistične borze SIW, ki bo potekala septembra v novem, hibridnem formatu. Načrtovana je izvedba turističnega panela v okviru Blejskega strateškega foruma, Dnevi slovenskega turizma, Evropski turistični forum in generalno srečanje Evropske potovalne komisije ETC.
Glede na povečano zanimanje za dejavnosti v naravi bodo imeli v prihodnje pomembno vlogo pri promociji in navdihovanju za obisk Slovenije tudi odmevni mednarodni športni dogodki (Giro d’Italia, UEFA ‒ Evropsko prvenstvo, Dirka po Sloveniji) ter sodelovanje s športnimi ambasadorji, kot so Primož Roglič, Tadej Pogačar, Luka Dončić in Ilka Štuhec.
Marko Lenarčič, direktor združenja Aktivna Slovenija, pa je na tiskovni konferenci omenil tudi nove investicije in posodobitve, ki so nastale ravno v času pandemije ‒ vse od novega kolesarskega glampinga v Ribnem, prenove Hotela Koroš, Hotela Šport Otočec, Hotela Soča, Term Vivat in novih bungalovov na Rogli. Med novostmi na kolesarskih in pohodniških poteh so Roglino kulinarično potepanje, Juliana Bike, novosti na Dravski kolesarski poti, nov mini bike park za otroke na Rogli, sedem novih navezovalnih kolesarskih poti na Pohorju, navezovalne poti na pohodniško pot Juliana. Večina nastanitev in agencij je nakupila nova e-kolesa. Med posebnosti ponudbe aktivnih doživetij so licencirani kakovostni vodniki v okviru posameznih produktov.
Nova sezona ‒ nov sveženj turističnih bonov
Tudi letos namerava država v podporo turizmu ter ublažitvi posledic pandemije izdati turistične bone. Simon Zajc, državni sekretar na Ministrstvu za gospodarski razvoj in tehnologijo, je potrdil neuradne informacije, da se pripravljajo na njihovo izdajo. Povedal je, da nameravajo razširiti uporabo bonov, ki tako ne bodo namenjeni zgolj pomoči gostinstvu in turizmu, ampak jih bo mogoče unovčiti tudi za kulturne in športne storitve. Novi boni naj bi se unovčili do konca leta, njihova vrednost naj bi bila manjša kot preteklo leto.
Lani smo ravno s pomočjo turističnih bonov in domačimi turisti zelo dobro nadomestili upad števila tujih turistov in na ta način vsaj deloma rešili turistično sezono. Za zdaj je bilo unovčenih približno 45 % turističnih bonov v skupni vrednosti nekaj več kot 130,1 milijona evrov, od tega največ na Obali in Krasu ter na Gorenjskem.
Turistična gimnazija in odliv turističnih delavcev
Ena večjih žrtev pandemije bodo poleg kongresnega turizma zaposleni v turizmu. Trenutno doživlja turizem velik odliv kadra in prav tako tudi velik osip vpisa v turističnih šolah. Že pred epidemijo je bila kriza v tej panogi, primanjkovalo je dobrega kadra, plačila zanj so bila prenizka, prav tako so predvsem zaposleni v strežbi uživali nizek družbeni ugled.
V prihodnje bo velik izziv, kako privabiti predvsem mlade nazaj v panogo, glede na to, da se že zdaj uvaža delovna sila iz tujine. Na tem področju bo treba urediti plačno politiko in uvesti boljši sistem nagrajevanj. Ob tem pa pristojni razmišljajo tudi o uvedbi novih študijskih programov, na tiskovni konferenci je bilo povedano tudi, da naj bi zaživela celo turistična gimnazija.
Evropska gastronomska regija in nov video
V podporo gastronomiji kot osrednji promocijski temi slovenskega turizma je bil na tiskovni konferenci predstavljen tudi novi promocijski gastronomski video, ki je v Madridu na mednarodnem turističnem sejmu FITUR 2021 osvojil prvo mesto. V njem gledalci spoznavajo značaj in življenje vseh šestih prejemnikov Michelinovih zvezdic (Hiša Franko, restavracija z dvema zvezdicama Michelin, ter Hiša Denk, restavracija Atelje, Vila Podvin, restavracija Dam in Gostilna pri Lojzetu, vsi s po eno Michelinovo zvezdico) in dobijo vpogled v njihovo sodelovanje in povezanost z lokalnimi proizvajalci, ki jim s sezonsko razpoložljivimi sestavinami pomagajo oblikovati vrhunske kulinarične kreacije visoke kakovosti.
Video je v letu, ko je Slovenija razglašena za Evropsko gastronomsko regijo, nastal v sodelovanju Slovenske turistične organizacije z mednarodno priznanim fotografom in režiserjem Cirilom Jazbecem, direktorjem fotografije Svenom Pepeonikom in stilistko za hrano Grušo Zorn.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje