Dirka v Spa-Francorchampsu je vselej nekaj posebnega. Foto: EPA
Dirka v Spa-Francorchampsu je vselej nekaj posebnega. Foto: EPA
Proga. Foto: Reuters
Proga. Foto: Reuters

Gre za eno najstarejših dirk v svetu motošporta, prvič so v Ardenih na dirkališču pri Stavelotu z dirkalniki dirkali leta 1925, ko je z alfo romeom slavil Italijan Antonio Ascari.

Že tri leta predtem so na dirkališču, ki je bilo speljano po javnih cestah med vasicami Francorchamps, Malmedy in Stavelot (med 2. svetovno vojno prizorišča hudih bojev in nacističnih vojnih zločinov), dirkali z motorji.

Od leta 1950 do danes je dirka formule ena za VN Belgije redno na koledarju, le šest sezon (1957, 1959, 1969, 1971, 2003 in 2006) dirkalniki elitnega razreda motošporta niso hrumeli v Belgiji.

Alberto 'Ciccio' Ascari leta 1952 v svojem ferrariju 500, s katerim je v tisti sezoni dobil šest od osmih dirk. Ascari, velik ljubljenec italijanskih ljubiteljev motošporta, se je 26. maja 1955 smrtno ponesrečil na Autodromu v Monzi. Foto: AP
Alberto 'Ciccio' Ascari leta 1952 v svojem ferrariju 500, s katerim je v tisti sezoni dobil šest od osmih dirk. Ascari, velik ljubljenec italijanskih ljubiteljev motošporta, se je 26. maja 1955 smrtno ponesrečil na Autodromu v Monzi. Foto: AP

Ascarijeva mojstrovina v dežju
Belgijske dirke slovijo po nepredvidljivosti, še posebej je nepredvidljivo vreme, Ardeni nemalokrat poskrbijo za obilno deževje, ki kroji razplete dirk. Ena izmed slovitih dirk za VN Belgije se je zgodila 22. junija 1952. Med dirko – trajala je več kot tri ure – je nenehno deževalo, za pravo mojstrovino pa je poskrbel Alberto Ascari, ki je ves čas ohranjal enakomeren tempo in jeklene živce. Medtem ko so drugi dirkači delali napake in odstopali, je Ascari silovito drvel proti cilju in zmagal s prednostjo slabih dveh minut pred moštvenim kolegom Giuseppejem Farino. Tretjeuvrščeni Robert Manzon (Gordini) je za slovitim 'Cicciem' zaostal za kar štiri minute in pol.

Dirko za VN Belgije je med enim najbolj tragičnih dirkaških koncev tedna v formuli ena dobil Avstralec Jack Brabham (na fotografiji). Avstralci so morali na novo zmago na belgijskih tleh počakati vse do leta 2014, ko si je tekmece v Spa-Francorchampsu podredil Daniel Ricciardo z red bullom. Foto: AP
Dirko za VN Belgije je med enim najbolj tragičnih dirkaških koncev tedna v formuli ena dobil Avstralec Jack Brabham (na fotografiji). Avstralci so morali na novo zmago na belgijskih tleh počakati vse do leta 2014, ko si je tekmece v Spa-Francorchampsu podredil Daniel Ricciardo z red bullom. Foto: AP

Črn konec tedna leta 1960
Dirkališče Spa-Francorchamps je eno najbolj priljubljenih med dirkači formule ena. Njegova zgodovina je pestra. Trasa, dolga nekaj več kot 14 km, je bila izjemno hitra in nevarna, terjala je številne nesreče, nekatere so imele tudi smrtne izide. Najbolj črn konec tedna se je zgodil leta 1960, ko sta na nedeljski dirki 19. junija umrla dva dirkača. V 20. krogu je Britanca Chrisa Bristowa ob trku v zaščitno ogrado katapultiralo iz dirkalnika, pristal je v bodečih žicah, ki so mu zadale smrtni udarec. Že pet krogov pozneje se je smrtno ponesrečil še rojak Alan Stacey, potem ko mu je ob visoki hitrosti v glavo priletela ptica. Stacey je izgubil nadzor nad dirkalnikom in zletel s steze, njegov lotus pa so na koncu zajeli še ognjeni zublji. 26-letniku iz Broomfielda ni bilo pomoči. To je bil zadnji dirkaški konec tedna z dvema smrtnima žrtvama pred VN-jem San Marina 1994 (Ratzenberger, Senna).

Ste vedeli?

Michael Schumacher je edini dirkač v zgodovini, ki je naslov svetovnega prvaka v formuli ena osvojil v Spa-Francorchampsu na VN-ju Belgije. To mu je uspelo 29. avgusta 2004, ko je z drugim mestom osvojil dovolj točk, da si je tudi teoretično še sedmič zagotovil naslov. Dirko je tedaj dobil Kimi Räikkönen (McLaren), tretji je bil Schumacherjev moštveni kolega pri Ferrariju Rubens Barrichello. Pred slednjim, ki je v SP-ju zasedal drugo mesto, je imel štiri dirke pred koncem sezone 40 točk naskoka (zmaga je takrat prinesla 10 točk, v primeru enakega števila točk je o naslovu prvaka odločalo število zmag, ki je bilo tedaj 12:0 v Nemčevo korist).

Villeneuvov ferrari 126C2 po hudi nesreči v Zolderju 8. maja 1982. Zdravnik je do negibnega Kanadčana ob progi prihitel 35 sekund po trku, a so bile poškodbe prehude za preživetje. Pri življenju ga je zdravniško osebje v bolnišnici  v Leuvnu obdržalo toliko časa, da se je od njega poslovila žena. Foto: AP
Villeneuvov ferrari 126C2 po hudi nesreči v Zolderju 8. maja 1982. Zdravnik je do negibnega Kanadčana ob progi prihitel 35 sekund po trku, a so bile poškodbe prehude za preživetje. Pri življenju ga je zdravniško osebje v bolnišnici v Leuvnu obdržalo toliko časa, da se je od njega poslovila žena. Foto: AP

Slovo legendarnega Villeneuva v Zolderju
Zaradi številnih hudih nesreč in vse večje zaskrbljenosti nad varnostjo so dirkališče Spa-Francorchamps po letu 1970 črtali s koledarja formule ena, VN Belgije pa preselili v Nivelles in Zolder, kjer se je 12 let pozneje med kvalifikacijami smrtno ponesrečil legendarni Kanadčan Gilles Villeneuve, oče poznejšega svetovnega prvaka Jacquesa Villeneuva (1997). Ta je pri 225 km/h po trku zletel s steze, več kot 100 m je njegov ferrari 126C2 letel po zraku, ob pristanku je razpadel, dirkača brez čelade, pa je vrglo v zaščitno ograjo pri zavoju Terlamenbocht. Zaradi hudih poškodb vratu je bil klinično mrtev, pri življenju so ga v bolnišnici v Leuvnu obdržali toliko časa, da se je prišla od njega poslovit žena, umrl je ob 21.12 tistega večera.

Ayrton Senna je drugič v karieri formule ena na najvišjo stopničko stopil prav v Spa-Francorchampsu, kjer je 15. septembra 1985 belgijsko dirko končal pred Mansellom in Prostom. To je bila njegova prva od petih zmag za VN Belgije, slavil je še med letoma 1988 in 1991. Več zmag ima le Michael Schumacher (1992, 1995, 1996, 1997, 2001 in 2002). Foto: AP
Ayrton Senna je drugič v karieri formule ena na najvišjo stopničko stopil prav v Spa-Francorchampsu, kjer je 15. septembra 1985 belgijsko dirko končal pred Mansellom in Prostom. To je bila njegova prva od petih zmag za VN Belgije, slavil je še med letoma 1988 in 1991. Več zmag ima le Michael Schumacher (1992, 1995, 1996, 1997, 2001 in 2002). Foto: AP
Alain Prost in Ayrton Senna (tik za njim) med boji na stezi leta 1985. V naslednjih letih se je njuno rivalstvo razplamtelo, vrhunec pa je doseglo leta 1990 na dirki za VN Japonske v Suzuki. Foto: AP
Alain Prost in Ayrton Senna (tik za njim) med boji na stezi leta 1985. V naslednjih letih se je njuno rivalstvo razplamtelo, vrhunec pa je doseglo leta 1990 na dirki za VN Japonske v Suzuki. Foto: AP

Senna in njegove vragolije v dežju
Progo v Spa-Francorchampsu so v tem času precej spremenili, prepolovili so njeno razdaljo, izdatno so dvignili tudi varnostne standarde, VN Belgije od leta 1985 izključno poteka le še na tem dirkališču. Prav tistega leta je na veliko sceno stopil Ayrton Senna, ki je še enkrat dokazal, da mu v deževnih razmerah ni para. Kvalifikacije je končal na drugem mestu za Francozom Alainom Prostom, ki je moral že po nekaj zavojih priznati premoč. Brazilec je nato z izjemnim občutkom na razmočeni progi le še večal prednost, vodil je tako rekoč od starta do cilja, dirko je končal slabe pol minute pred Britancem Niglom Mansllom (Williams) in 55 sekund pred tretjeuvrščenim Prostom (McLaren). To je bila njegova druga zmaga v karieri in prva od petih v Spa-Francorchampsu.

Oder za zmagovalca po kaotični dirki za VN Belgije 1998 v Spa-Francorchampsu. Zmagovalec Damon Hill (v sredini), Ralf Schumacher (levo) in Jean Alesi (desno). Foto: AP
Oder za zmagovalca po kaotični dirki za VN Belgije 1998 v Spa-Francorchampsu. Zmagovalec Damon Hill (v sredini), Ralf Schumacher (levo) in Jean Alesi (desno). Foto: AP

Eddie Jordan dočakal vrhunec leta 1998
Leta 1998 so ljubitelji formule ena prišli na svoj račun. Belgijska preizkušnja tistega leta je poskrbela za ogromno razburljivosti in presenetljiv razplet. Že v uvodnem zavoju kroga se je zgodil množični trk, zaradi katerega je bila dirka prekinjena. Razmere na stezi se tudi po ponovnem startu dirke niso popravile, še vedno je močno deževalo, najprej je odstopil Mika Häkkinen (McLaren), kmalu zatem še Eddie Irvine (Ferrari).

Po polovici dirke je Michael Schumacher (Ferrari) prehiteval za krog zaostalega Davida Coultharda (McLaren), trčil in dirko končal v garaži. Vodstvo je prevzel Damon Hill, za dvojno zmago moštva Eddieja Jordana je poskrbel Ralf Schumacher, tretji je bil Jean Alesi (Sauber). Dirko je končalo le osem dirkačev, v krogu zmagovalca pet.

"Po drugem postanku sem bil vse bližje Schumacherju, enkrat sem ga poskusil prehiteti v ravnini, a zaman. Kljub vsemu sem bil precej hitrejši, že v uvodnem zavoju naslednjega kroga sem se mu povsem približal in bi ga lahko prehitel že v Eau Rougeu, a sem raje počakal, saj sem vedel, da bova morala v ravnini prehiteti za krog zaostalega dirkača. Zaradi tega sem lahko dirkal še dlje v zavetrju, uspelo mi ga je prehiteti in se odlepiti," je po dirki leta 2000 dejal Häkkinen. Foto: AP

Nepozabno prehitevanje Mike leta 2000
Dve leti pozneje sta Michael Schumacher in Hakkinen poskrbela za enega najbolj ikoničnih trenutkov v zgodovini belgijskih dirk. 27. avgusta 2000 sta se velika tekmeca udarila za zmago, ki si jo je na koncu priboril Finec, a za to se je moral pošteno potruditi.

Kar nekaj krogov je vozil za petami nemškega izzivalca, ki je lovil svoj prvi naslov svetovnega prvaka s Ferrarijem. Na ravnini Kemmel ga je Schumacher enkrat celo skoraj izrinil na travo, a aktualni svetovni prvak ni odnehal. V 41. krogu mu je vendarle uspelo.

Na omenjeni ravnini sta oba dirkača švignila mimo za krog zaostalega Ricarda Zonte (BAR), Häkkinen je zavil iz dirkaške linije na mokri del steze, presenetil Schumacherja in zapeljal predenj v zavoj Les Combes.

Tri kroge pozneje je prečkal ciljno črto z dobro sekundo prednosti, kar mu je v skupnem seštevku za svetovno prvenstvo (zmaga se je točkovala z 10 točkami) prineslo prednost šestih točk.

Vseeno se je naslova na koncu za 19 točk veselil Schumacher. To je bila zadnja Häkkinenova zmaga tiste sezone, preostale štiri dirke je dobil Michael.

Sorodna novica Po skoraj štirih urah VN Belgije brez boja Verstappnu

Absurd med lansko dirko
Lanska dirka je bila ena najbolj absurdnih v zgodovini tega športa. Po skoraj štiriurnem čakanju zaradi preobilnih padavin so jo odpovedali po nekaj odpeljanih krogih za varnostnim avtomobilom. Obveljal je torej vrstni red iz kvalifikacij. Max Verstappen (Red Bull) je postal zmagovalec, George Russell (Williams) je bil drugi, Lewis Hamilton (Mercedes) pa tretji. Razdelili so polovične točke. V več ur trajajoči farsi so najhitrejši krog (3:18,016) dodelili Nikiti Mazepinu (Haas), ki pa ni prejel polovice točke, saj ni bil uvrščen v najboljšo deseterico.

S 300 km/h v Raidillon skozi Eau Rouge

Dirkališče Spa-Francorchamps je bilo v uvodnih letih izjemno nevarno, na njem je ugasnilo veliko življenj - do danes v vseh motošportnih razredih kar 48, nazadnje pred tremi leti na dirki formule dve (Anthoine Hubert) -, zaradi česar dirkači sčasoma na njem niso želeli več nastopati. Dirkališče, ki so ga večkrat spremenili, je danes zelo hitro in razgibano. Izvirno stezo sta leta 1920 zasnovala Jules de Their in Henri Langlois van Ophem, imela je obliko trikotnika. Danes je sestavljena iz 20 zavojev - 11 desnih in 9 levih. Vsebuje tudi razvpiti sklop zavojev Raidillon-Eau Rouge. Dirkači ga prevozijo z veliko hitrostjo (300 km/h), v preteklosti je v formuli ena poskrbel že za številne spektakularne nesreče. Najhitrejši krog je leta 2018 z mercedesom odpeljal Valtteri Bottas (1:46,286).

Max Verstappen in Charles Leclerc sta letos najboljša dirkača v sezoni. Foto: EPA
Max Verstappen in Charles Leclerc sta letos najboljša dirkača v sezoni. Foto: EPA
Sorodna novica Ferrari ne potrebuje tekmecev, saj premaguje kar samega sebe
Favorit? Verstappen,

Na stavnicah sicer najbolje kaže Verstappnu (količnik 1,83), sledijo Charles Leclerc (4,50), Hamilton (6,00), Carlos Sainz mlajši (9,00), Russell (11,00).

Kdo bo letos na vrhu?
V letošnji sezoni so se karte zaradi novih predpisov malce premešale, a ne dovolj, da bi z vrha izrinile ekipo Red Bulla in Verstappna. Ta pridno nabira točke in drvi ubranitvi naslova naproti. Veliko zaslug za njegov uspeh ima sicer tudi Ferrari, ki se je letos med dirkami zaradi (nerazumno) slabih strateških odločitev večkrat ustrelil v koleno. Resda je moštvo iz Maranella dobilo štiri dirke (VN Bahrajna, VN Avstralije, VN Velike Britanije in VN Avstrije), a teh bi bilo lahko še nekaj več, če vodja moštva Mattia Binotto in njegovi sodelavci ne bi delali neumnosti. Na 8 od 13 dirk je Ferrarijev dirkač nedeljsko preizkušnjo začel z najboljšega štartnega položaja, tega je unovčil le trikrat.

Začetek dirke v nedeljo ob 15.00
Dirkaški konec tedna v Spa-Francorchampsu se bo začel s prvim prostim treningom v petek ob 14. uri, tri ure pozneje bodo dirkači opravili še drugi trening. V soboto sledi tretji prosti trening ob 13.00, ob 16.00 se bodo začele kvalifikacije. Dirka za VN Belgije 2022 se bo začela v nedeljo ob 15. uri.


Zmagovalci vseh dirk za VN Belgije:

LetoDirkačMoštvoPrizorišče
2022Max VerstappenRed BullSpa-Francorchamps
2021Lewis HamiltonMercedes
2020Lewis HamiltonMercedes
2019Charles LeclercFerrari
2018Sebastian VettelFerrari
2017Lewis HamiltonMercedes
2016Nico RosbergMercedes
2015Lewis HamiltonMercedes
2014Daniel RicciardoRed Bull
2013Sebastian VettelRed Bull
2012Jenson ButtonMcLaren
2011Sebastian VettelRed Bull
2010Lewis HamiltonMcLaren
2009Kimi RäikkönenFerrari
2008Felipe MassaFerrari
2007Kimi RäikkönenFerrari
2005Kimi RäikkönenMcLaren
2004Kimi RäikkönenMcLaren
2002Michael SchumacherFerrari
2001Michael SchumacherFerrari
2000Mika HäkkinenMcLaren
1999David CoulthardMcLaren
1998Damon HillJordan
1997Michael SchumacherFerrari
1996Michael SchumacherFerrari
1995Michael SchumacherBenetton
1994Damon HillWilliams
1993Damon HillWilliams
1992Michael SchumacherBenetton
1991Ayrton SennaMcLaren
1990Ayrton SennaMcLaren
1989Ayrton SennaMcLaren
1988Ayrton SennaMcLaren
1987Alain ProstMcLaren
1986Nigel MansellWilliams
1985Ayrton SennaLotus
1984Michele AlboretoFerrariZolder
1983Alain ProstRenaultSpa-Francorchamps
1982John WatsonMcLarenZolder
1981Carlos ReutemannWilliams
1980Didier PironiLigier
1979Jody ScheckterFerrari
1978Mario AndrettiLotus
1977Gunnar NilssonLotus
1976Niki LaudaFerrari
1975Niki LaudaFerrari
1974Emerson FittipaldiMcLarenNivelles
1973Jackie StewartTyrrellZolder
1972Emerson FittipaldiLotusNivelles
1970Pedro RodriguezBRMSpa-Francorchamps
1968Bruce McLarenMcLaren
1967Dan GurneyEagle
1966John SurteesFerrari
1965Jim ClarkLotus
1964Jim ClarkLotus
1963Jim ClarkLotus
1962Jim ClarkLotus
1961Phil HillFerrari
1960Jack BrabhamCooper
1958Tony BrooksVanwall
1956Peter CollinsFerrari
1955Juan Manuel FangioMercedes
1954Juan Manuel FangioMaserati
1953Alberto AscariFerrari
1952Alberto AscariFerrari
1951Giuseppe FarinaAlfa Romeo
1950Juan Manuel FangioAlfa Romeo