Bencin na servisih zunaj avtocest je dražji za 19,5 centa oz. 12,5 odstotka, dizelsko gorivo pa za 18 centov oz. 10,8 odstotka. Drugod cene določajo trgovci sami, zaradi česar so te še višje. Za liter 95-oktanskega bencina je na Petrolovih servisih na avtocestah in hitrih cestah treba odšteti 1,851 evra, na servisih OMV-ja Slovenija pa 1,944 evra. Za liter dizelskega goriva je treba pri obeh ponudnikih odšteti nekaj čez dva evra (na Petrolu 2,002 evra, na OMV-ju 2,046 evra).
Dvig cen umiril povpraševanje
Povpraševanje po gorivu na bencinskih servisih se po pojasnilih največjih trgovcev z naftnimi derivati v državi, Petrola in OMV-ja Slovenija, v primerjavi s preteklimi dnevi umirja. Trgovca napovedujeta, da naj bi se stanje na bencinskih servisih, številni so namreč ostali brez določenih vrst goriv, normaliziralo v nekaj dnevih.
Kot so pojasnili na Petrolu, so nekatera prodajna mesta, čeprav vse logistične zmogljivosti še vedno usmerjajo v oskrbovanje prodajnih mest, še brez goriva. V celoti jih bodo predvidoma oskrbeli do petka.
V OMV-ju Slovenija so medtem pojasnili, da bo do vzpostavitve normalnega stanja trajalo še nekaj dni, do konca tedna se lahko še pojavijo odstopanja od običajne zaloge goriv. Zalog goriva je v skladiščih sicer dovolj, večja težava pa je dobava goriv na bencinske servise, saj za tako izrazito povečano povpraševanje, ki je bilo v zadnjih dneh, ni dovolj logističnih zmogljivosti. "Razpoložljivo število voznikov avtocistern, ki so ustrezno usposobljeni za prevoz nevarnih snovi, je omejeno in njihove efektivne ure vožnje so zakonsko predpisane," so dodali.
Zaradi nastalega položaja je bil v ponedeljek sestanek distributerjev s predstavniki gospodarskega in infrastrukturnega ministrstva. Kot so pojasnili v Petrolu, so govorili o biokomponentah, ki jih dodajajo fosilnim gorivom.
"Dogovorili smo se, da bo strošek biokomponent za gorivo, ki se po novi z najvišjo določeno maržo regulirano ceno prodaja zunaj avtocest, družbi Petrol povrnjen. To je pomembno zato, ker tega stroška s trenutno določeno višino marže ne moremo pokriti in bi v nasprotnem primeru to za nas pomenilo, da bi gorivo prodajali z izgubo," so pojasnili.
Masten o pomanjkanju goriva: Če potrošniku poveste, da bo kupoval dražje, si bo naredil zalogo
"Vse skupaj se dogaja zaradi svetovne cene nafte in derivatov, tako da je vsakršno razburjanje o domači odgovornosti odveč," je cene pogonskih goriv v Odmevih komentiral ekonomist Igor Masten in dodal, da so ta nihanja cene na svetovnih trgih lahko zelo velika.
"Ob zaprtju v prvem valu koronakrize, če ne bi dvignili trošarin in cene fiksirali na en evro (za liter, op. n.), bi ta padla tudi pod en evro, in to je bilo zgolj zaradi svetovnih cen nafte, ne zaradi drugih dejavnikov, zdaj pa imamo faktor dva in več spet zaradi svetovnih cen nafte," je navedel primer.
Namerne zlorabe črpalkarjev?
"Če vsakemu racionalnemu potrošniku poveste, da bo čez nekaj dni kupoval dražje, si bo naredil zalogo, to pa trči v določene logistične omejitve. Vemo, da se derivati točijo iz cistern, dokazovanje morebitnega usklajenega delovanja ali zlorab bo pa ekstremno težko," je Masten komentiral pomanjkanje goriva na črpalkah v dneh pred podražitvijo in špekulacijo, da so to črpalkarji naredili namerno čakajoč na dvig cen.
Pri tej zadnji podražitvi so trgovci, tako Masten, šli z "zelo velike izgube na praktično rekordno nizko maržo". Okoriščanje v ekonomskem smislu bo po njegovih besedah tako rekoč nemogoče dokazati.
Inflacija kot otrok napačne ekonomske politike
Se lahko izognemo prelivanju končne cene v denarnice potrošnikov? "Ne! Ne gre zgolj za gorivo, gorivo predstavlja razmeroma majhen del celotnih proizvodnih stroškov ekonomije, pa tudi v potrošni košarici relativno malo," je odgovoril in dodal, da je to pač "problematika previsoke inflacije". Poleg goriv se bo podražila hrana, vse, kar je povezano z elektroniko … itd., je naštel.
"Zaradi ultra ekspanzivne fiskalne in denarne politike so se podražile nepremičnine in storitve, imamo izjemno visok odstotek trošenja, ki je bilo zadušeno v času zaprtij, vse to spodbuja tako visoko inflacijo," je še navedel in dodal, da je glavni krivec za tako vztrajno inflacijo "napačna ekonomska politika", ne pa kratkoročni šoki. Težavo bo treba odpraviti pri viru – napačni denarni politiki, je sklenil.
Vabljeni k ogledu celotnega pogovora z voditeljem Odmevov Igor E. Bergantom v videu spodaj.
Nov način oblikovanja cen
Vlada je namreč pretekli teden sprejela uredbo o oblikovanju cen določenih naftnih derivatov, ki s torkom na bencinskih servisih zunaj avtocest za eno leto znova uvaja določanje cen 95-oktanskega bencina in dizelskega goriva na podlagi metodologije, ki temelji na gibanju cen naftnih derivatov na svetovnem trgu in gibanju tečaja dolar – evro. Modelske cene se bodo izračunavale na podlagi 14-dnevnih povprečij cen mineralnih naftnih derivatov.
Uredba poleg tega določa najvišjo dovoljeno višino marže. Do vključno 16. avgusta bo za dizelsko gorivo znašala 0,0591 evra in za 95-oktanski bencin 0,0607 evra za liter, nato pa bo za dizelsko gorivo 0,0983 evra in za 95-oktanski bencin 0,0994 evra za liter.
Petrol: Tedensko oblikovanje cen primernejše
Glede na še vedno volatilne razmere na nabavnih trgih v Petrolu ocenjujejo, da bi bilo primerneje cene oblikovati na tedenski ravni, saj bi to omogočilo hitrejše odzivanje maloprodajnih cen na spremembe nabavnih cen.
"V primeru 14-dnevnega oblikovanja cen bo namreč pritisk k spreminjanju cen večji kot v primeru tedenskega oblikovanja cen, saj na tedenski ravni zaznavamo manjše razlike v nabavnih cenah kot v dveh tednih," so navedli.
Zaradi velikega povpraševanja zmanjkalo goriva
Zaradi pričakovane podražitve so se številni potrošniki v preteklih dneh odpravili na bencinske servise, kjer pa je ponekod zmanjkalo posameznih vrst goriv. V zadnjih dneh se je povpraševanje namreč več kot podvojilo. Trgovci so zagotavljali, da so zaloge zadostne in da gre za kratkotrajne izpade, povezane z dobavo in težavami pri logistiki.
"Mislim, da je to škandal v vseh pogledih," je težave z zalogami goriv komentiral predsednik vlade Robert Golob, ki je prepričan, da bi morali trgovci razmere predvideti in se nanje bolje pripraviti.
"Razumem na eni strani, da je bil pritisk pri ljudeh zaradi napovedane podražitve nekoliko večji, vendar je po drugi strani obveznost trgovcev zelo jasna – oni bi morali poskrbeti, da goriva ne bi zmanjkalo, zmanjkalo pa ga je v vsej državi naenkrat. To pomeni, da se je stvar dalo predvideti in ustrezno ukrepati. Nisem si mislil, da se bo kaj takega zgodilo, pa ne zaradi ljudi, ampak da se nekdo zaradi čiste špekulacije za nekaj evrov ne pripravi bolje na takšne situacije," je dejal Golob.
Premier pričakuje tudi poročilo tržnih inšpektorjev, ki na terenu preverjajo spoštovanje ureditve glede cen, zaloge in morebitno zavajanje potrošnikov. Po navedbah gospodarskega ministra Matjaža Hana razmere na terenu preverja približno 30 tržnih inšpektorjev, ki so v ponedeljek opravili 120 inšpekcijskih pregledov na bencinskih servisih znotraj in zunaj omrežja avtocest in hitrih cest, nadaljujejo pa tudi danes. Ko bodo imeli ugotovitve "črno na belem", jih bodo delili z javnostjo, je še napovedal.
Kot so pojasnili v Petrolu, je bilo na njihovih prodajnih mestih do danes do 12. ure opravljenih 71 inšpekcijskih nadzorov. "Do tega trenutka ne razpolagamo s podatki, da bi bile ob nadzorih ugotovljene nepravilnosti," so dodali.
Inšpekcijski postopek zagnali tudi na AVK-ju
Zaradi stanja na bencinskih servisih v zadnjih dneh je Agencija za varstvo konkurence (AVK) po informacijah portala Necenzurirano danes začela uradni postopek, v katerem bo preverjala, ali sta največja trgovca z naftnimi derivati v državi, Petrol in OMV Slovenija, v zadnjih dneh zlorabila svoj prevladujoči položaj na trgu. Med drugim s tem, da sta prepočasi polnila rezervoarje pod svojimi bencinskimi črpalkami oz. jih namerno praznila.
Na AVK-ju so poudarili, da že dalj časa aktivno spremljajo razmere na trgu pogonskih goriv, morebitnih postopkov pred agencijo v zvezi s trenutnim dogajanjem na predmetnem trgu pa da zaradi interesa samega postopka ne morejo podrobneje komentirati.
V Petrolu nimajo uradne informacije o domnevnem postopku s strani AVK, s tem so se seznanili le v medijih. "V družbi Petrol odločno zanikamo govorice, da naj bi manipulirali s količino goriv in gorivo zadrževali namerno, da bi ga lahko prodajali po višji ceni. Glede na to nimamo težav, če bo tovrstni postopek sprožen, saj nismo zlorabili položaja in smo ves čas ravnali s ciljem čimprejšnje oskrbe kupcev z gorivi," so navedli.
"V zvezi s postopki AVK gre za uradne procese, ki jih spoštujemo in razumemo, saj je njihova naloga zagotavljanje ustreznega delovanja poslovnih subjektov," pa so dejali v OMV Slovenija in dodali, da so vseskozi zavezani k doslednemu spoštovanju veljavnih pravil in zakonov.
Izenačene cene za avtoprevoznike na avtocestah in zunaj njih
Vlada bo po napovedih premierja Goloba izenačila cene dizelskega goriva za avtoprevoznike na avtocestah s tistimi zunaj avtocest. "Našli bomo način, kako bodo lahko prevozniki polnili rezervoarje, ne da bi bili materialno oškodovani," je danes zagotovil Golob. Ta ukrep bo poleg preostalih že napovedanih omilitvenih ukrepov vlada potrjevala v četrtek.
Kot je Golob dejal v izjavi za medije po seji parlamentarnega odbora za zunanjo politiko, si vlada ne želi, da bi avtoprevozniki zaradi višjih cen dizelskega goriva na avtocestah začeli iskati bencinske servise zunaj avtocestnega omrežja ter povzročili dodatne zastoje in logistične težave. Zato bodo njihov status izenačili, je napovedal, a podrobneje ukrepa ni pojasnil.
Zaplete s pomanjkanjem goriva na črpalkah je treba urediti takoj, je poudaril premier Golob. "Nimam najmanjšega posluha za kakršen koli izgovor, da se danes težave z gorivom še nadaljujejo," je dodal.
Drobne Popovič: Ne izigravamo sistema
Predsednica uprave Petrola Nada Drobne Popovič je medtem zatrdila, da niso izigravali sistema in goriva niso blokirali zaradi torkovih podražitev. Je pa opozorila, da ne morejo zagotoviti, da bodo danes težave z gorivom že takoj odpravljene. Je pa napovedala, da bo do petka vsa prodajna mreža normalno vzpostavljena. Han je sicer zagotovil, da je v Sloveniji dovolj zalog pogonskih goriv.
Kljub višjim cenam pa so cene pri nas nižje kot v Avstriji, Italiji in za tujce tudi na Madžarskem, kjer je treba za liter goriva plačati več kot dva evra. Na Hrvaškem so cene podobne kot pri nas.
Zaradi regulacije cen bo Petrolov dobiček nižji, na vlado so že naslovili zahtevek za povračilo 51-milijonske škode
Uprava Petrola medtem ocenjuje, da bo zaradi vzpostavitve regulacije cen v Sloveniji in na Hrvaškem dobiček skupine nižji. Bruto dobiček skupine bo v primerjavi z načrti nižji za 53 milijonov evrov, EBITDA za 79 milijonov, čisti dobiček pa za 54 milijonov evrov, je prek spletnih strani Ljubljanske borze objavil Petrol. Za celotno 2022 so sicer v Petrolu pričakovali bruto poslovni izid 643,9 milijona evrov, EBITDA naj bi dosegel 297,8 milijona evrov, čisti dobiček pa 158,3 milijona evrov.
Vlada zavrača Petrolov zahtevek
Premier Golob je v izjavi za medije po današnji seji parlamentarnega odbora za zunanjo politiko dejal, da je vlada zahtevke trgovcev kot neutemeljene zavrnila. A v Petrolu pri zahtevku vztrajajo. "Zavrnitev zahtevka za Petrol ni sprejemljiva, o nadaljnjih korakih glede tega se bomo odločali, ko se bomo seznanili z argumentacijo zavrnitev, to bo predvidoma v prihodnjih dneh," so poudarili.
Primerljiva gospodarska škoda in izguba dobička nastaja tudi v obdobju od 11. maja naprej, ko so bile znova določene najvišje dovoljene cene. Za to obdobje bo Petrol zahtevek na vlado naslovil takoj, ko bo škoda izračunljiva.
Nadzorni svet Petrola
S poročilom uprave o vplivu dozdajšnje regulacije cen pogonskih goriv na poslovanje skupine se je v ponedeljek na izredni seji seznanil nadzorni svet Petrola. Nadzorniki so upravi naložili, naj v najkrajšem mogočem času izvede vse potrebne dejavnosti za povrnitev nastale škode, ki je posledica po njihovih navedbah nesorazmernega ukrepa regulacije drobnoprodajnih cen naftnih derivatov.
V Petrolu poudarjajo, da so bili v Sloveniji pri prodaji pogonskih goriv v prvi polovici leta v položaju, ko je količinska prodaja zaradi bistveno nižjih cen kot v sosednjih državah presegala načrtovano prodajo, gorivo pa je morala družba prodajati pod nabavnimi stroški in je z vsakim prodanim litrom ustvarjala izgubo. Več kot 90 odstotkov časa najvišjih dovoljenih cen je družba Petrol gorivo prodajala pod nabavno ceno.
Zaradi tega skupina poslovnih rezultatov, predvidenih v načrtu za leto 2022, ne bo mogla doseči, poudarjajo v Petrolu. Zaradi "bistveno spremenjenih zunanjih vplivov na poslovanje" bo uprava pripravila tudi rebalans načrta za 2022 in o tem, ko bodo pripravljeni izračuni, obvestila javnost, predvidoma ob objavi polletnih rezultatov.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje