Tako se AVK odziva na dogajanje v zadnjih dneh, ko je bila na bencinskih servisih gneča, ponekod je tudi zmanjkalo določenih vrst goriv. Največ težav je bilo pri Petrolu, ki je s 318 bencinskimi servisi največji v državi, poroča Necenzurirano. Portal navaja, da bodo zdaj na AVK-ju preverili, ali sta Petrol in OMV Slovenija, ki obvladujeta veliko večino trga, zlorabila svoj položaj. Med drugim so se pojavili očitki, da sta prepočasi polnila rezervoarje pod svojimi bencinskimi črpalkami oz. jih namerno praznila.
Zanimalo naj bi jih, kako so se gibale zaloge bencina in dizelskega goriva po posameznih bencinskih servisih po napovedani odpravi regulacije cen, kdaj sta Petrol in OMV začela polniti te zaloge in koliko cistern sta za to uporabila, kakšna je bila poraba po posameznih bencinskih servisih in za koliko je odstopala od dolgoletnega dnevnega povprečja.
Za ukrepanje naj bi se AVK odločil tudi zato, ker je do pomanjkanja goriva prišlo pri večini bencinskih servisov po državi, in ne samo na tistih, kjer je veliko tranzitnega prometa. Pod drobnogledom bo tudi morebitno usklajeno delovanje oz. kartelno dogovarjanje med trgovci.
AVK: Morebitnih postopkov ne komentiramo
Na AVK-ju so za STA poudarili, da že dlje časa aktivno spremljajo razmere na trgu pogonskih goriv in usmerjajo svoje dejavnosti v ugotavljanje dejstev in okoliščin, na podlagi katerih bodo lahko presodili, ali je treba ukrepati v skladu z zakonskimi pristojnostmi. "Morebitnih postopkov pred agencijo oziroma konkretnih dejavnosti agencije v zvezi s trenutnim dogajanjem na predmetnem trgu pa zaradi interesa samega postopka ne moremo podrobneje komentirati," so navedli.
Najvišja zagrožena kazen je do 10 odstotkov letnega prometa družbe. V primeru, da AVK od naftnih trgovcev ne bi prejela podatkov, ki jih potrebuje za analizo dogajanja, pa jim lahko odmeri globo v višini do enega odstotka prometa.
"Dovolj indicev, da trg ne deluje učinkovito"
Agencija za varstvo konkurence je ob vnovični vzpostavitvi regulacije cen pogonskih goriv sicer ravno danes objavila stališče glede delovanja omenjenega trga, ki temelji na dveh njenih raziskavah trga, izvedenih leta 2017 in leta 2021, v katerih so so temeljito proučili trg pogonskih goriv v Sloveniji. Čeprav omejevanja konkurence neposredno niso zaznali, pa so zaznali dovolj indicev, da lahko trdijo, da trg pogonskih goriv v takem formatu – visoko koncentrirani trg z malo ponudniki, homogen produkt, visoke vstopne ovire, pomanjkljiva zakonodaja, ipd. – ne deluje učinkovito z vidika konkurence.
Že v prvi raziskavi, leta 2017, niso zaznali elementov, katerih cilj ali učinek bi bil preprečevati, omejevati ali izkrivljati konkurenco na ozemlju Slovenije. Tako ni zaznala sumov določanja cen ali drugih poslovnih pogojev, povezanih z nabavo oz. prodajo pogonskih goriv, delitve trga med udeleženci ali zlorabe prevladujočega položaja enega ali več podjetij.
Je pa ugotovila visoke vstopne ovire na že visoko koncentriranem trgu pogonskih goriv, za katerega velja majhno število udeležencev z visokimi tržnimi deleži. Takšna tržna struktura je po pojasnilih AVK že sama po sebi problematična z vidika obstoja konkurence med podjetji, saj omogoča udeležencem tudi ob odsotnosti sklepanja raznih omejevalnih ravnanj usklajeno delovanje, in sicer "tiho dogovarjanje", kjer manjši ponudniki le sledijo večjim.
"Večina ponudnikov po deregulaciji zvišala marže"
Zaznala je tudi, da so po sprostitvi oz. deregulaciji cen 98- in 100-oktanskega bencina ter kurilnega olja predvsem največji distributerji (Petrol, OMV) prenehali javno objavljati cene na obcestnih zaslonih pri nekaterih bencinskih servisih, kar zmanjšuje zagotavljanje javnih informacij o cenah pogonskih goriv.
V raziskavi iz leta 2021 je potrdila ugotovitve iz predhodne raziskave, saj je trg še vedno visoko koncentriran. Vstopa novih ponudnikov ni bilo, drugi največji ponudnik pogonskih goriv, avstrijska družba OMV, celo izstopa iz trga, saj ga prevzema tretji največji ponudnik, madžarski Mol.
"Potrdilo se je tudi, da ima največji vpliv na oblikovanje maloprodajnih cen nabavna cena goriva, hkrati pa je agencija zaznala, da je večina ponudnikov po deregulaciji zvišala marže, zato na dvig cen goriv ni vplivala samo nabavna cena, ki seveda predstavlja največji del cene goriva, pač pa tudi možnost oblikovanja cen po višjih cenah, kar je bilo pred deregulacijo omejeno," so poudarili.
Manjši ponudniki takoj sledijo spremembam cen velikih ponudnikov
AVK je po podrobni analizi spreminjanja cen ugotovila, da cene pogonskih goriv v obdobju po deregulaciji cen od 1. oktobra 2020 do 31. avgusta 2021 med ponudniki niso bile vedno enake. So bili pa pogosto enaki datumi sprememb maloprodajnih cen med različnimi ponudniki, kar potrjuje ugotovitve iz prve raziskave, da visoko koncentrirani trg pogonskih goriv ne deluje konkurenčno oz. ugodno za potrošnika in da manjši ponudniki takoj sledijo spremembam cen velikih ponudnikov.
Spremljanje in prilagajanje cenam konkurentom samo po sebi sicer po pojasnilih AVK ni sporno z vidika konkurenčnega prava, če ni posledica prepovedanega omejevalnega ravnanja podjetij (omejevalnega sporazuma ali zlorabe prevladujočega položaja).
Agencija pa je ugotovila, da sistem napovedovanja in spreminjanja cen v Sloveniji, ki se odraža v napovedovanju in vnosu cen v aplikacijo Goriva.si, omogoča hitro prilagajanje cen drugih ponudnikov (lahko tudi zgolj v pol ure), tako da ponudniki posebnega sporazuma, ki bi jim zagotavljal usklajeno delovanje, niti ne potrebujejo.
Nekateri ponudniki še vedno ne objavljajo cen na zaslonih
Ugotovila je tudi, da ni prišlo do spremembe niti na področju objavljanja cen na informativnih panojih, saj nekateri ponudniki, predvsem največji, še vedno ne objavljajo cen na teh zaslonih, kar bi potrošniku omogočalo transparentno primerjavo cen. "Agencija je v zaključku (ponovno) predlagala vladi zmanjšanje vstopnih ovir pri umeščanju bencinskih servisov v prostor, ureditev obveščanja potrošnikov na informacijskih panojih in ureditev obveznosti sporočanja oz. uveljavljanja novih cen pogonskih goriv," je še poudarila AVK.
Vlada je prejšnji teden teden sprejela uredbo o oblikovanju cen določenih naftnih derivatov, ki z današnjim dnem na bencinskih servisih zunaj avtocest in hitrih cest za eno leto znova uvaja določanje cen 95-oktanskega bencina in dizla po posebni formuli z omejenimi maržami.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje