Kdo je kriv za težave z voznimi redi? Foto: BoBo
Kdo je kriv za težave z voznimi redi? Foto: BoBo

Prvi poskus oddaje koncesij za medkrajevne avtobusne prevoze v skladu z evropsko uredbo je bil izveden leta 2010, vendar se je zaradi kartelnega dogovarjanja med ponudniki prevozov končal neuspešno. Novo javno naročilo je ministrstvo za infrastrukturo objavilo avgusta 2021, ko ga je Državna revizijska komisija razveljavila, ga januarja lani ponovilo.

Sorodna novica Celjski dijaki: "Navedbe, da je rešenih 90 odstotkov težav s prevozi, so zavajanja."
Sorodna novica Težave z avtobusnimi prevozi povezane tudi s tem, da dva monopolista obvladujeta prevozniški trg

Na podlagi rezultatov zadnjega razpisa je ministrstvo za okolje, podnebje in energijo, ki je po reorganizaciji vlade prevzelo to področje, lani jeseni podpisalo koncesijske pogodbe z izbranimi ponudniki, to so podjetja Arriva v sodelovanju z Javnim podjetjem Ljubljanski potniški promet, Avtobusni promet Murska Sobota in Nomago. Julija letos so nato začeli veljati novi vozni redi.

Glede teh so v Družbi za upravljanje javnega potniškega prometa, kjer po novem sestavljajo vozne rede za vso državo, zatrjevali, da so bolje prilagojeni potnikom, toda z začetkom šolskega leta so se pojavile številne kritike. Nezadovoljni potniki, zlasti dijaki, so med drugim opozarjali, da so nekatere linije ukinjene in da je avtobusov premalo.

Okoljsko ministrstvo prst uperilo v AVK

Na okoljskem ministrstvu so odgovornost pripisali pomanjkanju konkurence in pri tem s prstom pokazali tudi na AVK. Kot so zapisali v začetku septembra, je bilo pri prvem poskusu podelitve novih koncesij na slovenskem trgu prisotnih nekaj večjih prevoznikov, vendar se je pozneje s soglasjem AVK avtobusno prevozništvo koncentriralo samo v dveh večjih prevoznih podjetjih. Ko so pri novem razpisu želeli omogočiti dostop do trga tudi manjšim prevoznikom, ga je Državna revizijska komisija razveljavila, zato je bil tretji razpis pripravljen brez posebnih varovalk za manjše prevoznike.

Sorodna novica DUJPP: "Težave z avtobusnimi prevozi so v 98 odstotkih odpravljene."

AVK zavrača krivdo

V odzivu so z AVK-ja danes sporočili, da jih neupravičeno povezujejo s situacijo, ki smo ji priča. Agencija je v zvezi s stanjem na trgu javnega linijskega prevoza potnikov vseskozi aktivno delovala in izvajala zakonske pristojnosti, so zapisali in dodali, da je obravnavani trg v izključni domeni oz. upravljanju naročnika.

Kot so zapisali, so ministrstvo že v zgodnji fazi priprave razpisnih pogojev opozarjali na nevarnosti na tem trgu in da se zaradi manjšega števila sklopov lahko pojavijo težave v smislu monopolizacije posamezne statistične regije, duopola trga in izstopa drugih sposobnih ponudnikov s trga.

Prav tako so opozorili, da bo prišlo do višanja cen pri danem javnem naročilu v razmeroma kratkem časovnem obdobju, čemur smo bili nedavno že priča.

Sorodna novica Srednje šole po težavah z avtobusnimi prevozi: "Nihče nas ni vprašal za kakršne koli podatke"

AVK: Ministrstvo ni bilo prisiljeno zmanjšati števila izvajalcev

Spomnili so, da je do začetka veljavnosti novih koncesijskih pogodb, torej julija letos, avtobusne prevoze izvajalo vsaj 15 do 20 različnih prevoznikov. Drži sicer, da je bilo ministrstvo dolžno izvesti nov razpis, a pri izvedbi novega javnega naročila nikakor ni bilo prisiljeno zmanjšati števila izvajalcev, so zapisali.

Poudarili so, da je ministrstvo javni razpis zasnovalo samo, pri čemer pa mu ni nič preprečevalo, da bi ga bolj odprlo konkurenci. Po mnenju AVK-ja bi si celo moralo prizadevati za ohranitev ustreznega delovanja trga in zagotovitev čim večje ravni konkurence na trgu. To namreč spodbuja podjetja k podjetnosti in učinkovitosti, potrošnikom pa prinaša večjo ponudbo, nižje cene in boljšo kakovost.

Trenutno stanje na trgu avtobusnih prevozov je tako odraz izključno razpisnih pogojev javnega naročila, in ne postopkov presoje skladnosti koncentracij s pravili konkurence pred AVK-jem, so zaključili.

Dijaki opozarjajo na ukinitev neposrednih avtobusnih povezav manjših krajev s šolskimi središči
Pristojnost z infrastrukturnega prešla na okoljsko ministrstvo

Z uveljavitvijo spremembe Zakona o Vladi Republike Slovenije decembra 2022 je področje javnega potniškega prometa prešlo v pristojnost okoljskega ministrstva, so v sporočilu za javnost opozorili z Ministrstva za infrastrukturo.

1. julija 2024 je nato pod okriljem ministrstva za okolje, podnebje in energijo začela delovati Družba za upravljanje javnega potniškega prometa (DUJPP), z njeno ustanovitvijo pa je upravljanje javnega potniškega prometa v Sloveniji zaživelo na treh ravneh:

- na prvi, strateški ravni Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo sprejema zakonodajo, določa dostopnost (krajevno in časovno), zmogljivost (število sedežev, prog in drugo) in kakovost (točnost, kakovost vozil in drugo) javnega potniškega prometa ter zagotavlja financiranje (kompenzacije, subvencije, bonusi in drugo);

- na drugi, taktični ravni DUJPP načrtuje (zlasti povezave, modalitete, prevozne produkte, vozne rede), organizira (podeljuje koncesije, sklepa prevozne pogodbe) in nadzira izvajanje prevoznih storitev;

- na tretji, operativni ravni ponudniki javnega prevoza zagotavljajo prevozne storitve (vozni park, vozniki in drugo).