Predlogi
Ni najdenih zadetkov.
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Ni najdenih zadetkov.
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Slovenska dežela je prepredena s cestami, ki so in še vedno zaznamujejo kraje in ljudi
Slovenska dežela je prepredena s cestami, ki so in še vedno zaznamujejo kraje in ljudi. Že od najstarejših časov so tu vodile pomembne povezave med Srednjo, Severno Evropo in Sredozemljem, znana je tako imenovana jantarna pot. Tu je šla argonavtska pot, tej so sledile rimske glavne in stranske ceste in poti, v kasnejših obdobjih pa še patriarhova pot in nenazadnje znamenita trgovska ali tudi tržaška cesta. Ta je svoj pomen ohranila vse do dokončanja železnice Dunaj - Trst in še kasneje do izgradnje slovenskega avtocestnega križa. Ob teh velikih cestah pa so obstajale še številne druge, ki imajo zelo zanimivo zgodovino. Ena takih je jamborna cesta. Kako skrivnostno in nenavadno zveni to ime! In res, ko pobliže spoznaš to traso, ljudi in kraje ob njej, ti postane jasno, da si odkril pravi zaklad. Ta cesta se začne v Planini, starodavnem trgu, ob regionalni cesti Ljubljana – Logatec – Planina - Postojna. Razcep je v samem središču Planine in jamborna cesta gre svojo pot skozi naselje Grič, v Lohačo, Strmico-domačini kraj imenujejo Strmca, Studeno, Belsko in naprej mimo Landola do Razdrtega.
Jamborna ali stara, rimska cesta?
Po trditvah in raziskavah zgodovinarja Miroslava Pahorja, ki je ob pomoči Ilonke Hajnal leta 1981 izdal knjigo Po jamborni cesti v mestu na peklu so to cesto že od nekdaj, pod imenom jamborna poznali v notranjosti Slovenije.
Miroslav Pahor je takole opisal kako je prvič slišal za jamborno cesto: " Bilo je avgusta leta 1958. Sedel sem takole na "nevtralnih tleh" v Podnartu na Gorenjskem in čakal, da mi prijazna gostilničarka prinese naročene zabeljene žgance z zeljem. K meni je prisedel dobrodušen starček in prižgala sva si, jaz svojo v Trstu kupljeno pipo, on pa svoj v Gorjušah izdelani vivček, ter začela pogovor. Ker so mimo drveli tovornjaki z lesom, sva se pogovarjala o lesu, predvsem pa o lesenih izdelkih, ki so jih včasih iz Gorenjske izvažali v svet. Med drugimi izdelki je nekaj nazivov, ki jih sicer nisem zapisal a so mi po zvenu priklicali v ušesa morje in ladje. Med njimi je bila tudi beseda "jambor". Ni mi hotelo v glavo, da bi Gorenjci izvažali pomorski les. Pa mi je starček govoril o prevozih, kakor bi sam sedel na furmanskih vozovih, in mi opisoval vse težave na poti iz Jelovice do Ljubljane, dalje težave v vrhniškem klancu in tako prišel do Planine. V možganih se mi je posvetilo! Ne, po planinskih ridah 30 do 40 metrov dolgih jamborov niso mogli speljati. Nemogoče! Na moj ugovor se je starček samo nasmehnil. "Saj, saj", je rekel, "po ridah res ni bilo mogoče. Vozili smo jih po jamborni cesti. Zazdelo se mi je sicer, da sem padel z neba, ko sem to slišal, naziv in kraj ceste sem pa le zapisal." ( Pahor, Hajnal. Po jamborni cesti v mesto na peklu. 1981. str. 5-6.).
Med domačini pa je veljalo, da je to stara rimska cesta. Ponekod jo imenujejo tudi lesna cesta, saj so po njej vozili velike količine lesa. Omenjena raziskovalca sta dokazala, da ta cesta res zasluži svoje ime jamborna, saj je zaradi svojega naklona in blagih ovinkov omogočala, da so po njej vozili najdaljše tramove, imenovane tudi jambore, bordonale, in »šif holc ali ladijski les«, za potrebe ladjedelništva.
Koliko je bilo tega lesa najbrž ne bo mogoče nikoli ugotoviti, je pa zanimivo, kar sta zapisala Pahor in Hajnal-ova: " O številu jamborov, ki so jih speljali iz teh krajev v obmorska mesta, ne bomo mogli dobiti nikoli odgovora. Vsi pripovedovalci so si bili enotni v tem, da so jih speljali na desettisoče. Za osvetlitev naj navedemo podatke iz Belskega, kjer so štirje fantje ( v Belskem pravijo: To so bili voli, ne pa navadni fantje) dnevno skupaj podrli 80 dreves. Če računamo samo 100 delovnih dni na leto, znese to 8.000 dreves v enem samem letu za štiri ljudi. Drugi podatek iz tega kraja pove, da so štirje fantje pripravili do 3.000 prostorninskih metrov lesa letno, kar znese 850 prostorninskih metrov na osebo. Podatki so presenetljivi. Toda previdnost nam narekuje dvomiti o takšnih podatkih. Pripovedovalci najbrž govorijo tudi o lantinah, ki jih dokaj pogosto mešajo z jambori.. Na drugem mestu čeprav bi morale biti po svojem številu pred jambori, govori izročilo o lantinah. Pripovedovalci pravijo o njih: Bile so podobne jamborom, vendar krajše in tanjše. Njihova dolžina je znašala od 7 do 20 metrov. Redki so bili primeri, da so merile 22 metrov..."( Pahor, Hajnal. Po jamborni cesti v mesto na peklu. 1981. str. 46-47.).
Miroslav Pahor je takole opisal iskanje podatkov o ladjah: " na svojih potepih sem preiskal vso ljubljansko okolico in si na Igu zabeležil podatek o "treh ladjah z imenom Ljubljana (Laibach)", za katere naj bi tamkajšnja okolica dobavila les. V Rakitni sem zvedel za 64 metrov dolg jambor, ki so ga leta 1894 peljali v Trst. To mi je priklicalo v spomin dogodek iz leta 1946, ko mi je Reza Premrl iz Malega Ubeljskega na neki ohceti pripovedovala o "dolgi leseni pošasti, ki jo je po stari cesti vleklo 8 parov konj". Zdaj sem to zgodbo povezal z rakitniškim jamborom." (Pahor, Hajnal. Po jamborni cesti v mesto na peklu. 1981. str. 8-9.)
Preplet cest
Zgodovina cest na tem koščku naše domovine je izredno pestra in zanimiva, pove arheologinja Andreja Penko, domačinka iz Studenega, ki je na podlagi terenskih raziskav in svoje diplome izdala odlično knjigo z naslovom: Naše korenine.
V tej knjigi je Andreja Penko med drugim izpostavila pomen Postojnskih vrat skozi zgodovino. Jamborna cesta je tu, kot smo že omenili le ena od starih cest, ki so od prazgodovine dalje povezovale notranje dežele z morjem. Znane so: jantarna pot, patriarhova pot, trgovska pot in lesna ali jamborna cesta. V novejšem času, času furmanov, so te poti spet obnavljali. Danes pa je njihov pomen spet nekako zbledel.
Na potep
O trasi jamborne ceste sta kot rečeno prva pisala Miroslav Pahor in Ilonka Hajnal. Njun opis pravi: "Jamborna cesta je imela od Planine do Senožeč tri težke odseke. Prvi je bil na odseku Planina-Strmica. To je bila reber v Grabnu. Drugi nekoliko lažji je bil vzpon od belskega križišča na Vrhe in tretji med Razdrtim in Senožečami. Za speljavo teh odsekov so bile potrebne priprege, navadno volovske. V Planini, Strmici, Studenem, Belskem in Landolu pravijo priprežništvu "forajt". V Brezju, Malem in Velikem Ubeljskem ter Razdrtem ga imenujejo "firšpanje". Tako so težje in dolge tovore med Planino in Strmico čez Graben "forajtali" Planinci. Na odseku med belskim križiščem in Vrhovi so "forajtali" Belci in Studenčani, ki so se za takšno delo celo posebej usposobili. Od Razdrtega do Starega Smoljevega nad Senožečami pa so "firšpali" priprežniki iz Razdrtega, redko tudi Ubeljci. "( Pahor, Hajnal. Po jamborni cesti v mesto na peklu. 1981. str. 76.).
Potep po jamborni cesti se začne na koncu Planine, kjer je naselje Kačja vas. Ime naj bi dobila po velikem številu kač, ki so nekoč v davnini pikale ljudi, po drugem izročilu pa je ime nastalo zaradi serpentin, ovinkov na stari cesti Dunaj - Trst. Že takoj nas preseneti ostanek velikega betonskega zidu, ki je sodil v obrambno linijo alpski zid, ki so ga pred drugo svetovno vojno zgradili Italijani. Ti so namreč po prvi svetovni vojni dobili velik del zahodne Slovenije, Primorsko, in meja je šla prav skozi Kačjo vas, ki je danes del Planine. Ta zid se imenuje tudi tankovski zdi, in sodi v sistem italijanske obrambne linije- alpski zid. Ta pa je spet nasledil podobno obrambno zaporno linijo, ki so jo sestavljala gradišča, utrjene naselbine na vzpetinah.
Trasa jamborne ceste je označena tudi s posebnimi informativnimi tablami, ki jih je leta 2011 pripravila Občina Postojna. Teh točk je 17 od Planine do Razdrtega.
Informativne table ponazarjajo značilnosti krajev ob cesti, način življenja ljudi in druge znamenitosti.
Jamborna cesta poteka skozi področja, ki imajo zelo zanimiva ledinska imena. Prvi tak predel ceste se imenuje Lohača. Po izročilu naj bi tu v obdobju Ilirskih provinc, ko so te kraje zasedli Francozi, stale vislice, na katerih so obešali tatove. Ta kraj je bil vedno nekako "zlovešč". Spomnim se, da so starejši ljudje pripovedovali, da so obešenci več dni viseli na vislicah, v opozorilo drugim morebitni tatovom. Zato naj bi tudi ledinsko ime, Lohača, po eni teoriji pomenila lobanjo, lobačo, po drugi pa je to ime dobila po Vlahih.
Da zgodbe o razbojnikih niso iz trte zvite dokazuje Jenčkova kapelica. Ta stoji le streljaj od Lohače, ob sami cesti. Tu so pred drugo svetovno vojno roparji ubili mladega fanta in mu ukradli par volov. Ta "roparski umor" so povzeli tedanjih časopisi, v Jutru, sobota 10.junij 1922, str. 3. so zapisali: " Ljubljanska porota. Roparski umor v gozdu Bukovici. Včeraj se je vršila zanimiva razprava proti Andreju Pelanu, posestnikovem sinu iz Planine radi roparskega umora, izvršenega na Alojziju Jenčku, katerega je ta izvršil v družbi svojega tatinskega tovariša Antona Zrinška iz Dobca. Andrej Pelan je že zgodaj priče z raznimi tatvinami, ki jih je izvrševal v družbi enakih malopridnežov in ob tej priliki se je seznanil z Antonom Zrinškom, s katerim sta odslej uganjala svoje tatinske pustolovščine. Dne 10. januarja lanskega leta sta se sešla v gozdu Bukovici z namenom, da umorita prvega voznika, ki bi se pripeljal mimo in se polastita voza in živine. Prežala sta v zasedi in čakala, da se je zmračilo. Kmalu sta zaslišala rožljanje voza, na katerem se je vračal 16-letni Alojzij Jenček domov. Pelan je izprožil nanj pet strelov. Zrinšeke pa je hitel za zdivjanimi voli. Nato sta vrgla nesrečnega Jenčka v graben pod cesto in se odpeljala proti Planini. Tu je Pelan vole prodal, nakar jo je hotel potegniti čez mejo. Toda policija ga je kmalu prijela in izročila sodni oblasti. O aferi se je razpravljalo pred poroto že pred tremi meseci in sodišče je prisodilo Antonu Zrinšku 12 let ječe. Glede Pelana, ki se je takrat skliceval na to, da je italijanski državljan in da spada pod tržaško sodišče, se je razpravljalo šele včeraj, ko je tržaško sodišče izreklo, da prepusti obtoženca naši sodni oblasti... Po resumeju g.predsednika senata so porotniki soglasno potrdili stavljena jim vprašanja glede umora in tri vprašanja glede tatvine nakar je sledila obsodba: dosmrtna ječa. Obsojenec se je vso razpravo vedel zelo cinično in vzel obsodbo hladno na znanje."
Ta zgodba je postala del izročila in jo ljudje poznajo še danes. Zanimivo pa je kako je odmevala leta 1981, ko sta jo zapisal tudi Pahor in Hanjalova, pri tem seveda ne omenjata kdo je bil tisti, ki jima je zgodbo povedal: " Leta 1921 je bil "Na Lobači" ubiti 16-letni Lojz Jenček iz Strmice, ko je fural iz Planine. Italijanska in jugoslovanska policija sta kmalu ugotovili, da sta zločin zagrešila Andrej Pelan iz Kačje vasi in Franc Zrimšek iz Zdola nad Begunjami. Izpovedala sta, da sta ga ubila v prepričanju, da ima denar. Ker pa denarja nista našla, sta vzela volovsko vprego in jo gnala do Senožeč, kjer jo je kupil premožen kmet, ki so ga vsi poznali po njegovi sli po denarju. Ta je voz, verige in drugo volovsko opremo skril na raznih krajih, vole pa gnal proti Sežani, da jih na trgu proda ali zamenja. To nas prepričuje, da je vedel vsaj to, da sta bila vola ukradena. Na poti ga je prehitel pripovedovalec. Spoznal je vole in ga prisilil, da se je ustavil v Štorjah. Prišlo je do hudega prerekanja, vendar je moral Senožejec vole odgnati spet v Senožeče in vrniti voz in vso opremo. Napadalca pa sta bila baje obsojena na dosmrtno ječo.."(Pahor, Hajnal. Po jamborni cesti v mesto na peklu. 1981. str. 96.).
Tega kraja so se popotniki bali, saj so med ljudmi krožile govorice, da se tam prikazuje bela prikazen, da so tam vešče in coprnice, in da na popotnike prežijo roparji. V obširnih gozdovih so imeli namreč svoja zatočišča različni rokovnjači in zgodbe so bile strašljive. Ena takih je bila, da so rokovnjači oprezali za nosečimi ženskami, ki so jim izrezovali nerojene otroke. Nosečnico so ubili in nato so še nerojenemu otroku odsekali roke in jih nosili s seboj v prepričanju, da bodo s tem postali nevidni.
Nekoč so otroke v teh krajih strašili tudi s tako imenovanim krvavim stegnom. To naj bi služilo kot opomin otrokom, da naj se izogibajo vodam, jamam, nevarnim predelom in da naj ne ostajajo zunaj ponoči. Tudi Miroslav Pahor je posebno poglavje v knjigi namenili strahovom: " in vendar so ljudje strahove tudi videli. O tem pripovedujejo predvsem furmani. Ko so vozili ponoči, posebno ob luninem svitu, so ob cesti zagledali medle migetajoče lučke, ki so spremljale vozove vedno v enaki razdalji. Videli so dolge sence, ki so tekle poleg ali pred njihovimi vozovi. Videli so velike temne može, ki so mrko stali v gmajni in žugali mimoidočim. Videli so "množico tavajočih duš", ki so preletavale cesto! V takšnih primerih so furmani slekli jopiče in jih oblekli narobe, da jim "strahovi ne bi škodovali". Ko so konji ustavili ob običajni gostilni, je sledil vzdih olajšanja."(Pahor, Hajnal. Po jamborni cesti v mesto na peklu. 1981. str. 158.).
Na cesto so bile vezane tudi pripovedi o zakladih, tak primer je opis kopanja turškega zaklada na področju, ki se imenuje Brda. Stanka Horvat je v članku: Iz zgodovine srednjega veka, ki je izšel v monografiji z naslovom: Ljudje in kraji ob Pivki, prva knjiga. 1975. ur. Fatur Silvo, na strani 77 zapisala: " manjše turške posadke so bojeviti kmetje včasih tudi ugnali, tako,da so Turki morali plen skriti. Tako govori ustno izročilo v Studenem o zakopanem turškem zakladu: možaka iz Strmce sta prišla k učenemu možu v Studeno s starim papirjem, popisanim z lično pisavo in skico. Vsaka druga beseda je bila laška. Učitelj ju je napotil v Planino in tu sta od nekega Laha zvedela za vsebino skrivnostnega zapisa. Razveselila sta se novice, da je v podnožju Brd, nedaleč od ceste, jama ni v njej zaklad zlatnikov in srebrnikov. Lotila sta se kopanja. Po nekaj dneh sta spoznala, da potrebujeta pomoč. Prišli so tudi drugi. Kopali so v najhujši zimi in videti je bilo, kot bi vojska oblegala grad. Dolgo so delali... Ogromen nasip in rov pa je bil dolga leta priča ljudske lahkovernosti."
Pa brez takšnih dogodivščin kot jih opisuje Primorski list leta 1889 tudi ni šlo: "10.10.1899. Št. 29. Str. 3. V Strmici pri Postojni je požar vpepelil skoro celo vas. Ostalo je le 5 hiš.- Postojnske ognjegasce je na poti ustavil medved, ki se ni hotel ganiti s ceste."
Vsakdanje življenje
Ljudje ob jamborni cesti niso imeli lahkega življenja. Pomagali so si na različne načine, nabirali so zdravilna zelišča in gozdne sadeže in jih prodajali, ženske-imenovane mrkatarice so nosile v Postojno in druge oddaljen kraje predvsem v Trst jajca, maslo in druge izdelke. Ob vseh težavah in nesrečah so se znali poveseliti, znali so prisluhniti in pomagati drug drugemu, se spominja Anton Požar, po domače Petrinov Tone iz Belskega.
Življenje je bilo nekoč bolj vezano na naravo, vse so obdelovali ročno, strojev je bilo zelo malo. Preživljali so se z delom v gozdovih, s prevozi lesa in delno kmetijstvom. Zaslužek je nudila tudi cesta, tako s prevažanjem pripreganjem, kot z oskrbo prevoznikov. Nekoč so tudi v skoraj vsaki hiši imeli nekoga, ki je bil vešč kake domače obrti. Kako je bilo pred II. svetovno vojno opisuje tudi dopisnik iz Strmce: Mali list. Številka 19. Trst. 6. maj 1927, stran 3.: "STRMCA pri Postojni. V naši vasi čitamo po večini vsi »Mali list« in vendar se le redko kdo oglasi, da bi povedal javnosti, da še živimo. Malo je vasi, ki bi imele tako lepo polje kakor naša, ali žal da nam zadnja leta odreka svoje pridelke -tako da se vprašujemo kaj bo. Davki visoki, zaslužka malo. Dosedaj smo s prevažanjem lesa iz knezovih gozdov nekaj zaslužili, sedaj se pa tudi ta zaslužek krha. Po zaslugi vaškega načelnika gosp. Vidriha in postonjskega podeštata so nam zgradili napajališče, oziroma staro napajališče moderno popravili, kar je za vas res nekaj lepega in koristnega. Vsa čast gosp. inženirju Hoffmanu ki nam je blagohotno naklonil zato potrebni les in drugi materijah Strmčani bodo ohranili gospoda trajno v hvaležnemu spominu."
Težko življenje je sicer zaznamovalo ljudi, ki pa se kljub temu niso vdali pod bremeni vsakdanjih dogodkov, saj kot pravi Marija Jenček, po domače Severjeva teta s Strmce, so se naučili, da je prava sreča v drobnih stvareh. Vsakdanje življenje je bilo težko in skromno. V njeni družini jim je oče umrl, ko so bili otroci še majhni. Ob pogrebu pa so sorodniki iz Trsta otrokom prinesli nekaj pomaranč, ki so bile zanje pravo bogastvo. Kljub težkim spominom , pa je Severjeva teta ohranila optimizem, ki ga lahko samo občudujemo. Enako kot njeno voljo, iskrive misli in "talent", saj sogovornica piše tudi priložnostna posvetila godovnikom iz Strmca in okolice, in pesmi, spomine o svojem kraju in ljudeh.
Tudi v teh krajih so, zaradi bližine meje poznali kontrabant, in tihotapstvo. Marija Jenček je imela kontrabantarsko izkušnjo, ko so jih financarji na meji zaplenili fino moko, ki jo je kupila v Planini. Precej hujšo izkušnjo pa je doživel njen oče, ki je kupil par volov in jih skušal skrivaj prepeljati preko meje. Financarji so ga ujeli in mu vole zaplenili, zaradi izgube, bi kmalu njihovo hišo prodali na dražbi. Vendar pa so posest rešil tako, da so on in trije bratje odšli na delo v Ameriko.
Tudi Miroslav Pahor opisuje podobne kontrabantarske izkušnje: " Na vprašanje, kako so si kontrabantarji opomogli, smo spet dobili zelo različne odgovore. Na primer Franc Simčič iz Strmice si je z zaslužkom od konjskega kontrabanta zgradil novo hišo. Prav tako Strmčan Franc Podboj, ki je bil le umerjen kontrabantar. " Mojstri za kontrabant so bili Podkrajci. Oni so si vsi opomogli!" pravijo v Gorenjem. V Bukovju, Strmci in Studenem pravijo, da je marsikateri kontrabantar zaslužil toliko, da je dokupil zemljo in postal iz polzemljakarja zemljakar. Nekateri so poprvaili hiše ali plačali dolgove. Drugi spet so s pretihotapljenimi konji stopili med furmane. Seveda so si morali prej preskrbeti "pristne papirje". Če pa je bilo s tihotapstvom združeno čezmerno pitje in širokoustenje, potem je sledila kazen in zapor. Pa čeprav je bila kazen majhna in zapor kratek, je to prineslo nevšečnosti in nekateri so zabredli v dolgove, ki se jih niso mogli več znebiti. Nekaterih pa se je držala prav smola. Tako smo zvedeli za zgodbo o kontrabantarja, ki si je sposodil 1.000 Lir, da bi kupil konje v Jugoslaviji, pa še te so mu zaplenili financarji. To je bilo v tistem času enakovredno finančnemu polomu."(Pahor, Hajnal. Po jamborni cesti v mesto na peklu. 1981. str. 142.).
Trasa
Stara ali jamborna cesta, se kot pove Andreja Penko, spušča od Strmce proti Studenemu. Ta del je zelo zanimiv saj je ob cesti cela vrsta pomnikov, starih kamnov, in ledinskih imen, ki dajejo slutiti, da gre za ostanke različnih ceste, stavb in drugih objektov. Ljudje pa so v preteklosti cestni tlak porabili tudi za druge gradnje. V Studenem, ki je nastalo v 12. Stoletju, so imeli dvor menih iz Stične, kasneje so ga prezidali v proti-turški tabor. V letih 1979-1983 so na tej lokaciji potekale arheološke raziskave. Nada Osmuk je v članku-tabor na Studenem, ki je izšel: Ljudje in kraji ob Pivki, druga knjiga. 1985. ur. Gospodarič, Rado, str. 121-131, med drugim na strani 130 zapisala: "novčne najdbe iz 16. in 17. stoletja ter nekaj tipične lončenine za to obdobje kažejo na življenje v tej postojanki še v kasnejši čas, po prenehanju turške nevarnosti. Domnevamo celo, da se je samostanka podružnica obdržala do konca 18. stoletja. Vsekakor je ostala taborska oziroma dvorska postojanka v zavesti okoliških prebivalcev tudi še po svojem propadu, saj je v ljudskem izročilu zaslediti pripoved, daje na Taboru stala "kašča", kamor so shranjevali desetino."
Gonilo razvoja
TD Pudgura je bilo ustanovljeno leta 1999. Takrat so hoteli ohraniti orodje, vozove in drugo opremo, ki so jo nekoč uporabljali prebivalci vasi ob jamborni cesti. Te predmete so nato hranili na različnih krajih. Tako so dobili idejo, da bi vse predstavili na enem mestu. Leta 2002 so ob pomoči občine Postojna v Šentjoštu kupili kozolec toplar iz leta 1883. Postavili so ga ob cesti Postojna - Predjama. Najprej so večji poudarek namenili zbirki vozov, pred dvema letoma pa so ob pomoči evropskih sredstev postavili novo zbirko, pove predsednik TD Pudgura Evgen Požar. Ta pravi, da je ob in v kozolcu, razstavljenih 250 od preko 960 predmetov, ki so jih popisali strokovnjaki iz Slovenskega etnografskega muzeja. Turistično društvo Pudgura prireja celo vrsto prireditev, od gobarskih razstav, četrtkovih večerov z etnološko, zgodovinsko in drugo tematiko, srečanj, razstav in drugih aktivnosti povezanih z delom in življenjem ljudi ob jamborni cesti.
Tako organizirajo tudi številne prireditve, na primer četrtkove večere, z etnografsko, kulinarično in podobnimi vsebinami, tu so gobarske razstave. Ponosni pa so na prireditev, ki je značilna za njihove kraje, to je: gozdar, kmet nekoč in danes, poteka pa prvi konec tedna v avgustu. Te prireditve niso namenjene le obiskovalcem iz okolice in širše, sodelujejo tudi s podružničnimi osnovnimi šolami.
V turističnem društvu redno sodelujejo z osnovnimi šolami pri skupnih akcijah, razstavah in drugem s tem skušajo mladini približati izročilo prednikov.
Prihodnost je
Sodobni čas tudi tem krajem ni prizanesel s propadom industrije; večjih obratov, ki bi dajali ljudem kruh, tako rekoč ni, tudi turizem se le počasi pobira, čeprav je le nekaj kilometrov stran znameniti Predjamski grad. Toda v teh krajih so doma pridni ljudje, ki jih vse dosedanje krize niso zlomile.V nedeljski reportaži smo odkrivali del stare ali jamborne ceste od Belskega do Razdrtega. Raziskovanje preostanka prepuščamo vam, spoštovani poslušalci. Če vas kdaj pot zanese na ta konec dežele, boste lahko odkrivali zanimive in tako domače kraje, razpete med zgodbami o cesti – zgodbe o roparskem vitezu Erazmu Predjamskem , srednjeveških in sodobnih romarjih na Planinsko goro, skrivnostnih gradiščih in rimskih obrambnih zaporah na Hrušici.
894 epizod
Reportaža, pravijo, je kraljica novinarskega dela. Nedeljska reportaža na lahkoten način govori o zaokroženi temi, o zanimivih krajih in ljudeh, tudi o stvareh, ki delajo naše življenje zanimivejše; je razmišljanje o vsakdanjiku, je včasih tudi potopis ali celo malce ironičen novinarjev pogled na dogajanja okoli nas. Predvsem pa je Nedeljska reportaža oddaja z močnim osebnim avtorjevim pečatom.
Slovenska dežela je prepredena s cestami, ki so in še vedno zaznamujejo kraje in ljudi
Slovenska dežela je prepredena s cestami, ki so in še vedno zaznamujejo kraje in ljudi. Že od najstarejših časov so tu vodile pomembne povezave med Srednjo, Severno Evropo in Sredozemljem, znana je tako imenovana jantarna pot. Tu je šla argonavtska pot, tej so sledile rimske glavne in stranske ceste in poti, v kasnejših obdobjih pa še patriarhova pot in nenazadnje znamenita trgovska ali tudi tržaška cesta. Ta je svoj pomen ohranila vse do dokončanja železnice Dunaj - Trst in še kasneje do izgradnje slovenskega avtocestnega križa. Ob teh velikih cestah pa so obstajale še številne druge, ki imajo zelo zanimivo zgodovino. Ena takih je jamborna cesta. Kako skrivnostno in nenavadno zveni to ime! In res, ko pobliže spoznaš to traso, ljudi in kraje ob njej, ti postane jasno, da si odkril pravi zaklad. Ta cesta se začne v Planini, starodavnem trgu, ob regionalni cesti Ljubljana – Logatec – Planina - Postojna. Razcep je v samem središču Planine in jamborna cesta gre svojo pot skozi naselje Grič, v Lohačo, Strmico-domačini kraj imenujejo Strmca, Studeno, Belsko in naprej mimo Landola do Razdrtega.
Jamborna ali stara, rimska cesta?
Po trditvah in raziskavah zgodovinarja Miroslava Pahorja, ki je ob pomoči Ilonke Hajnal leta 1981 izdal knjigo Po jamborni cesti v mestu na peklu so to cesto že od nekdaj, pod imenom jamborna poznali v notranjosti Slovenije.
Miroslav Pahor je takole opisal kako je prvič slišal za jamborno cesto: " Bilo je avgusta leta 1958. Sedel sem takole na "nevtralnih tleh" v Podnartu na Gorenjskem in čakal, da mi prijazna gostilničarka prinese naročene zabeljene žgance z zeljem. K meni je prisedel dobrodušen starček in prižgala sva si, jaz svojo v Trstu kupljeno pipo, on pa svoj v Gorjušah izdelani vivček, ter začela pogovor. Ker so mimo drveli tovornjaki z lesom, sva se pogovarjala o lesu, predvsem pa o lesenih izdelkih, ki so jih včasih iz Gorenjske izvažali v svet. Med drugimi izdelki je nekaj nazivov, ki jih sicer nisem zapisal a so mi po zvenu priklicali v ušesa morje in ladje. Med njimi je bila tudi beseda "jambor". Ni mi hotelo v glavo, da bi Gorenjci izvažali pomorski les. Pa mi je starček govoril o prevozih, kakor bi sam sedel na furmanskih vozovih, in mi opisoval vse težave na poti iz Jelovice do Ljubljane, dalje težave v vrhniškem klancu in tako prišel do Planine. V možganih se mi je posvetilo! Ne, po planinskih ridah 30 do 40 metrov dolgih jamborov niso mogli speljati. Nemogoče! Na moj ugovor se je starček samo nasmehnil. "Saj, saj", je rekel, "po ridah res ni bilo mogoče. Vozili smo jih po jamborni cesti. Zazdelo se mi je sicer, da sem padel z neba, ko sem to slišal, naziv in kraj ceste sem pa le zapisal." ( Pahor, Hajnal. Po jamborni cesti v mesto na peklu. 1981. str. 5-6.).
Med domačini pa je veljalo, da je to stara rimska cesta. Ponekod jo imenujejo tudi lesna cesta, saj so po njej vozili velike količine lesa. Omenjena raziskovalca sta dokazala, da ta cesta res zasluži svoje ime jamborna, saj je zaradi svojega naklona in blagih ovinkov omogočala, da so po njej vozili najdaljše tramove, imenovane tudi jambore, bordonale, in »šif holc ali ladijski les«, za potrebe ladjedelništva.
Koliko je bilo tega lesa najbrž ne bo mogoče nikoli ugotoviti, je pa zanimivo, kar sta zapisala Pahor in Hajnal-ova: " O številu jamborov, ki so jih speljali iz teh krajev v obmorska mesta, ne bomo mogli dobiti nikoli odgovora. Vsi pripovedovalci so si bili enotni v tem, da so jih speljali na desettisoče. Za osvetlitev naj navedemo podatke iz Belskega, kjer so štirje fantje ( v Belskem pravijo: To so bili voli, ne pa navadni fantje) dnevno skupaj podrli 80 dreves. Če računamo samo 100 delovnih dni na leto, znese to 8.000 dreves v enem samem letu za štiri ljudi. Drugi podatek iz tega kraja pove, da so štirje fantje pripravili do 3.000 prostorninskih metrov lesa letno, kar znese 850 prostorninskih metrov na osebo. Podatki so presenetljivi. Toda previdnost nam narekuje dvomiti o takšnih podatkih. Pripovedovalci najbrž govorijo tudi o lantinah, ki jih dokaj pogosto mešajo z jambori.. Na drugem mestu čeprav bi morale biti po svojem številu pred jambori, govori izročilo o lantinah. Pripovedovalci pravijo o njih: Bile so podobne jamborom, vendar krajše in tanjše. Njihova dolžina je znašala od 7 do 20 metrov. Redki so bili primeri, da so merile 22 metrov..."( Pahor, Hajnal. Po jamborni cesti v mesto na peklu. 1981. str. 46-47.).
Miroslav Pahor je takole opisal iskanje podatkov o ladjah: " na svojih potepih sem preiskal vso ljubljansko okolico in si na Igu zabeležil podatek o "treh ladjah z imenom Ljubljana (Laibach)", za katere naj bi tamkajšnja okolica dobavila les. V Rakitni sem zvedel za 64 metrov dolg jambor, ki so ga leta 1894 peljali v Trst. To mi je priklicalo v spomin dogodek iz leta 1946, ko mi je Reza Premrl iz Malega Ubeljskega na neki ohceti pripovedovala o "dolgi leseni pošasti, ki jo je po stari cesti vleklo 8 parov konj". Zdaj sem to zgodbo povezal z rakitniškim jamborom." (Pahor, Hajnal. Po jamborni cesti v mesto na peklu. 1981. str. 8-9.)
Preplet cest
Zgodovina cest na tem koščku naše domovine je izredno pestra in zanimiva, pove arheologinja Andreja Penko, domačinka iz Studenega, ki je na podlagi terenskih raziskav in svoje diplome izdala odlično knjigo z naslovom: Naše korenine.
V tej knjigi je Andreja Penko med drugim izpostavila pomen Postojnskih vrat skozi zgodovino. Jamborna cesta je tu, kot smo že omenili le ena od starih cest, ki so od prazgodovine dalje povezovale notranje dežele z morjem. Znane so: jantarna pot, patriarhova pot, trgovska pot in lesna ali jamborna cesta. V novejšem času, času furmanov, so te poti spet obnavljali. Danes pa je njihov pomen spet nekako zbledel.
Na potep
O trasi jamborne ceste sta kot rečeno prva pisala Miroslav Pahor in Ilonka Hajnal. Njun opis pravi: "Jamborna cesta je imela od Planine do Senožeč tri težke odseke. Prvi je bil na odseku Planina-Strmica. To je bila reber v Grabnu. Drugi nekoliko lažji je bil vzpon od belskega križišča na Vrhe in tretji med Razdrtim in Senožečami. Za speljavo teh odsekov so bile potrebne priprege, navadno volovske. V Planini, Strmici, Studenem, Belskem in Landolu pravijo priprežništvu "forajt". V Brezju, Malem in Velikem Ubeljskem ter Razdrtem ga imenujejo "firšpanje". Tako so težje in dolge tovore med Planino in Strmico čez Graben "forajtali" Planinci. Na odseku med belskim križiščem in Vrhovi so "forajtali" Belci in Studenčani, ki so se za takšno delo celo posebej usposobili. Od Razdrtega do Starega Smoljevega nad Senožečami pa so "firšpali" priprežniki iz Razdrtega, redko tudi Ubeljci. "( Pahor, Hajnal. Po jamborni cesti v mesto na peklu. 1981. str. 76.).
Potep po jamborni cesti se začne na koncu Planine, kjer je naselje Kačja vas. Ime naj bi dobila po velikem številu kač, ki so nekoč v davnini pikale ljudi, po drugem izročilu pa je ime nastalo zaradi serpentin, ovinkov na stari cesti Dunaj - Trst. Že takoj nas preseneti ostanek velikega betonskega zidu, ki je sodil v obrambno linijo alpski zid, ki so ga pred drugo svetovno vojno zgradili Italijani. Ti so namreč po prvi svetovni vojni dobili velik del zahodne Slovenije, Primorsko, in meja je šla prav skozi Kačjo vas, ki je danes del Planine. Ta zid se imenuje tudi tankovski zdi, in sodi v sistem italijanske obrambne linije- alpski zid. Ta pa je spet nasledil podobno obrambno zaporno linijo, ki so jo sestavljala gradišča, utrjene naselbine na vzpetinah.
Trasa jamborne ceste je označena tudi s posebnimi informativnimi tablami, ki jih je leta 2011 pripravila Občina Postojna. Teh točk je 17 od Planine do Razdrtega.
Informativne table ponazarjajo značilnosti krajev ob cesti, način življenja ljudi in druge znamenitosti.
Jamborna cesta poteka skozi področja, ki imajo zelo zanimiva ledinska imena. Prvi tak predel ceste se imenuje Lohača. Po izročilu naj bi tu v obdobju Ilirskih provinc, ko so te kraje zasedli Francozi, stale vislice, na katerih so obešali tatove. Ta kraj je bil vedno nekako "zlovešč". Spomnim se, da so starejši ljudje pripovedovali, da so obešenci več dni viseli na vislicah, v opozorilo drugim morebitni tatovom. Zato naj bi tudi ledinsko ime, Lohača, po eni teoriji pomenila lobanjo, lobačo, po drugi pa je to ime dobila po Vlahih.
Da zgodbe o razbojnikih niso iz trte zvite dokazuje Jenčkova kapelica. Ta stoji le streljaj od Lohače, ob sami cesti. Tu so pred drugo svetovno vojno roparji ubili mladega fanta in mu ukradli par volov. Ta "roparski umor" so povzeli tedanjih časopisi, v Jutru, sobota 10.junij 1922, str. 3. so zapisali: " Ljubljanska porota. Roparski umor v gozdu Bukovici. Včeraj se je vršila zanimiva razprava proti Andreju Pelanu, posestnikovem sinu iz Planine radi roparskega umora, izvršenega na Alojziju Jenčku, katerega je ta izvršil v družbi svojega tatinskega tovariša Antona Zrinška iz Dobca. Andrej Pelan je že zgodaj priče z raznimi tatvinami, ki jih je izvrševal v družbi enakih malopridnežov in ob tej priliki se je seznanil z Antonom Zrinškom, s katerim sta odslej uganjala svoje tatinske pustolovščine. Dne 10. januarja lanskega leta sta se sešla v gozdu Bukovici z namenom, da umorita prvega voznika, ki bi se pripeljal mimo in se polastita voza in živine. Prežala sta v zasedi in čakala, da se je zmračilo. Kmalu sta zaslišala rožljanje voza, na katerem se je vračal 16-letni Alojzij Jenček domov. Pelan je izprožil nanj pet strelov. Zrinšeke pa je hitel za zdivjanimi voli. Nato sta vrgla nesrečnega Jenčka v graben pod cesto in se odpeljala proti Planini. Tu je Pelan vole prodal, nakar jo je hotel potegniti čez mejo. Toda policija ga je kmalu prijela in izročila sodni oblasti. O aferi se je razpravljalo pred poroto že pred tremi meseci in sodišče je prisodilo Antonu Zrinšku 12 let ječe. Glede Pelana, ki se je takrat skliceval na to, da je italijanski državljan in da spada pod tržaško sodišče, se je razpravljalo šele včeraj, ko je tržaško sodišče izreklo, da prepusti obtoženca naši sodni oblasti... Po resumeju g.predsednika senata so porotniki soglasno potrdili stavljena jim vprašanja glede umora in tri vprašanja glede tatvine nakar je sledila obsodba: dosmrtna ječa. Obsojenec se je vso razpravo vedel zelo cinično in vzel obsodbo hladno na znanje."
Ta zgodba je postala del izročila in jo ljudje poznajo še danes. Zanimivo pa je kako je odmevala leta 1981, ko sta jo zapisal tudi Pahor in Hanjalova, pri tem seveda ne omenjata kdo je bil tisti, ki jima je zgodbo povedal: " Leta 1921 je bil "Na Lobači" ubiti 16-letni Lojz Jenček iz Strmice, ko je fural iz Planine. Italijanska in jugoslovanska policija sta kmalu ugotovili, da sta zločin zagrešila Andrej Pelan iz Kačje vasi in Franc Zrimšek iz Zdola nad Begunjami. Izpovedala sta, da sta ga ubila v prepričanju, da ima denar. Ker pa denarja nista našla, sta vzela volovsko vprego in jo gnala do Senožeč, kjer jo je kupil premožen kmet, ki so ga vsi poznali po njegovi sli po denarju. Ta je voz, verige in drugo volovsko opremo skril na raznih krajih, vole pa gnal proti Sežani, da jih na trgu proda ali zamenja. To nas prepričuje, da je vedel vsaj to, da sta bila vola ukradena. Na poti ga je prehitel pripovedovalec. Spoznal je vole in ga prisilil, da se je ustavil v Štorjah. Prišlo je do hudega prerekanja, vendar je moral Senožejec vole odgnati spet v Senožeče in vrniti voz in vso opremo. Napadalca pa sta bila baje obsojena na dosmrtno ječo.."(Pahor, Hajnal. Po jamborni cesti v mesto na peklu. 1981. str. 96.).
Tega kraja so se popotniki bali, saj so med ljudmi krožile govorice, da se tam prikazuje bela prikazen, da so tam vešče in coprnice, in da na popotnike prežijo roparji. V obširnih gozdovih so imeli namreč svoja zatočišča različni rokovnjači in zgodbe so bile strašljive. Ena takih je bila, da so rokovnjači oprezali za nosečimi ženskami, ki so jim izrezovali nerojene otroke. Nosečnico so ubili in nato so še nerojenemu otroku odsekali roke in jih nosili s seboj v prepričanju, da bodo s tem postali nevidni.
Nekoč so otroke v teh krajih strašili tudi s tako imenovanim krvavim stegnom. To naj bi služilo kot opomin otrokom, da naj se izogibajo vodam, jamam, nevarnim predelom in da naj ne ostajajo zunaj ponoči. Tudi Miroslav Pahor je posebno poglavje v knjigi namenili strahovom: " in vendar so ljudje strahove tudi videli. O tem pripovedujejo predvsem furmani. Ko so vozili ponoči, posebno ob luninem svitu, so ob cesti zagledali medle migetajoče lučke, ki so spremljale vozove vedno v enaki razdalji. Videli so dolge sence, ki so tekle poleg ali pred njihovimi vozovi. Videli so velike temne može, ki so mrko stali v gmajni in žugali mimoidočim. Videli so "množico tavajočih duš", ki so preletavale cesto! V takšnih primerih so furmani slekli jopiče in jih oblekli narobe, da jim "strahovi ne bi škodovali". Ko so konji ustavili ob običajni gostilni, je sledil vzdih olajšanja."(Pahor, Hajnal. Po jamborni cesti v mesto na peklu. 1981. str. 158.).
Na cesto so bile vezane tudi pripovedi o zakladih, tak primer je opis kopanja turškega zaklada na področju, ki se imenuje Brda. Stanka Horvat je v članku: Iz zgodovine srednjega veka, ki je izšel v monografiji z naslovom: Ljudje in kraji ob Pivki, prva knjiga. 1975. ur. Fatur Silvo, na strani 77 zapisala: " manjše turške posadke so bojeviti kmetje včasih tudi ugnali, tako,da so Turki morali plen skriti. Tako govori ustno izročilo v Studenem o zakopanem turškem zakladu: možaka iz Strmce sta prišla k učenemu možu v Studeno s starim papirjem, popisanim z lično pisavo in skico. Vsaka druga beseda je bila laška. Učitelj ju je napotil v Planino in tu sta od nekega Laha zvedela za vsebino skrivnostnega zapisa. Razveselila sta se novice, da je v podnožju Brd, nedaleč od ceste, jama ni v njej zaklad zlatnikov in srebrnikov. Lotila sta se kopanja. Po nekaj dneh sta spoznala, da potrebujeta pomoč. Prišli so tudi drugi. Kopali so v najhujši zimi in videti je bilo, kot bi vojska oblegala grad. Dolgo so delali... Ogromen nasip in rov pa je bil dolga leta priča ljudske lahkovernosti."
Pa brez takšnih dogodivščin kot jih opisuje Primorski list leta 1889 tudi ni šlo: "10.10.1899. Št. 29. Str. 3. V Strmici pri Postojni je požar vpepelil skoro celo vas. Ostalo je le 5 hiš.- Postojnske ognjegasce je na poti ustavil medved, ki se ni hotel ganiti s ceste."
Vsakdanje življenje
Ljudje ob jamborni cesti niso imeli lahkega življenja. Pomagali so si na različne načine, nabirali so zdravilna zelišča in gozdne sadeže in jih prodajali, ženske-imenovane mrkatarice so nosile v Postojno in druge oddaljen kraje predvsem v Trst jajca, maslo in druge izdelke. Ob vseh težavah in nesrečah so se znali poveseliti, znali so prisluhniti in pomagati drug drugemu, se spominja Anton Požar, po domače Petrinov Tone iz Belskega.
Življenje je bilo nekoč bolj vezano na naravo, vse so obdelovali ročno, strojev je bilo zelo malo. Preživljali so se z delom v gozdovih, s prevozi lesa in delno kmetijstvom. Zaslužek je nudila tudi cesta, tako s prevažanjem pripreganjem, kot z oskrbo prevoznikov. Nekoč so tudi v skoraj vsaki hiši imeli nekoga, ki je bil vešč kake domače obrti. Kako je bilo pred II. svetovno vojno opisuje tudi dopisnik iz Strmce: Mali list. Številka 19. Trst. 6. maj 1927, stran 3.: "STRMCA pri Postojni. V naši vasi čitamo po večini vsi »Mali list« in vendar se le redko kdo oglasi, da bi povedal javnosti, da še živimo. Malo je vasi, ki bi imele tako lepo polje kakor naša, ali žal da nam zadnja leta odreka svoje pridelke -tako da se vprašujemo kaj bo. Davki visoki, zaslužka malo. Dosedaj smo s prevažanjem lesa iz knezovih gozdov nekaj zaslužili, sedaj se pa tudi ta zaslužek krha. Po zaslugi vaškega načelnika gosp. Vidriha in postonjskega podeštata so nam zgradili napajališče, oziroma staro napajališče moderno popravili, kar je za vas res nekaj lepega in koristnega. Vsa čast gosp. inženirju Hoffmanu ki nam je blagohotno naklonil zato potrebni les in drugi materijah Strmčani bodo ohranili gospoda trajno v hvaležnemu spominu."
Težko življenje je sicer zaznamovalo ljudi, ki pa se kljub temu niso vdali pod bremeni vsakdanjih dogodkov, saj kot pravi Marija Jenček, po domače Severjeva teta s Strmce, so se naučili, da je prava sreča v drobnih stvareh. Vsakdanje življenje je bilo težko in skromno. V njeni družini jim je oče umrl, ko so bili otroci še majhni. Ob pogrebu pa so sorodniki iz Trsta otrokom prinesli nekaj pomaranč, ki so bile zanje pravo bogastvo. Kljub težkim spominom , pa je Severjeva teta ohranila optimizem, ki ga lahko samo občudujemo. Enako kot njeno voljo, iskrive misli in "talent", saj sogovornica piše tudi priložnostna posvetila godovnikom iz Strmca in okolice, in pesmi, spomine o svojem kraju in ljudeh.
Tudi v teh krajih so, zaradi bližine meje poznali kontrabant, in tihotapstvo. Marija Jenček je imela kontrabantarsko izkušnjo, ko so jih financarji na meji zaplenili fino moko, ki jo je kupila v Planini. Precej hujšo izkušnjo pa je doživel njen oče, ki je kupil par volov in jih skušal skrivaj prepeljati preko meje. Financarji so ga ujeli in mu vole zaplenili, zaradi izgube, bi kmalu njihovo hišo prodali na dražbi. Vendar pa so posest rešil tako, da so on in trije bratje odšli na delo v Ameriko.
Tudi Miroslav Pahor opisuje podobne kontrabantarske izkušnje: " Na vprašanje, kako so si kontrabantarji opomogli, smo spet dobili zelo različne odgovore. Na primer Franc Simčič iz Strmice si je z zaslužkom od konjskega kontrabanta zgradil novo hišo. Prav tako Strmčan Franc Podboj, ki je bil le umerjen kontrabantar. " Mojstri za kontrabant so bili Podkrajci. Oni so si vsi opomogli!" pravijo v Gorenjem. V Bukovju, Strmci in Studenem pravijo, da je marsikateri kontrabantar zaslužil toliko, da je dokupil zemljo in postal iz polzemljakarja zemljakar. Nekateri so poprvaili hiše ali plačali dolgove. Drugi spet so s pretihotapljenimi konji stopili med furmane. Seveda so si morali prej preskrbeti "pristne papirje". Če pa je bilo s tihotapstvom združeno čezmerno pitje in širokoustenje, potem je sledila kazen in zapor. Pa čeprav je bila kazen majhna in zapor kratek, je to prineslo nevšečnosti in nekateri so zabredli v dolgove, ki se jih niso mogli več znebiti. Nekaterih pa se je držala prav smola. Tako smo zvedeli za zgodbo o kontrabantarja, ki si je sposodil 1.000 Lir, da bi kupil konje v Jugoslaviji, pa še te so mu zaplenili financarji. To je bilo v tistem času enakovredno finančnemu polomu."(Pahor, Hajnal. Po jamborni cesti v mesto na peklu. 1981. str. 142.).
Trasa
Stara ali jamborna cesta, se kot pove Andreja Penko, spušča od Strmce proti Studenemu. Ta del je zelo zanimiv saj je ob cesti cela vrsta pomnikov, starih kamnov, in ledinskih imen, ki dajejo slutiti, da gre za ostanke različnih ceste, stavb in drugih objektov. Ljudje pa so v preteklosti cestni tlak porabili tudi za druge gradnje. V Studenem, ki je nastalo v 12. Stoletju, so imeli dvor menih iz Stične, kasneje so ga prezidali v proti-turški tabor. V letih 1979-1983 so na tej lokaciji potekale arheološke raziskave. Nada Osmuk je v članku-tabor na Studenem, ki je izšel: Ljudje in kraji ob Pivki, druga knjiga. 1985. ur. Gospodarič, Rado, str. 121-131, med drugim na strani 130 zapisala: "novčne najdbe iz 16. in 17. stoletja ter nekaj tipične lončenine za to obdobje kažejo na življenje v tej postojanki še v kasnejši čas, po prenehanju turške nevarnosti. Domnevamo celo, da se je samostanka podružnica obdržala do konca 18. stoletja. Vsekakor je ostala taborska oziroma dvorska postojanka v zavesti okoliških prebivalcev tudi še po svojem propadu, saj je v ljudskem izročilu zaslediti pripoved, daje na Taboru stala "kašča", kamor so shranjevali desetino."
Gonilo razvoja
TD Pudgura je bilo ustanovljeno leta 1999. Takrat so hoteli ohraniti orodje, vozove in drugo opremo, ki so jo nekoč uporabljali prebivalci vasi ob jamborni cesti. Te predmete so nato hranili na različnih krajih. Tako so dobili idejo, da bi vse predstavili na enem mestu. Leta 2002 so ob pomoči občine Postojna v Šentjoštu kupili kozolec toplar iz leta 1883. Postavili so ga ob cesti Postojna - Predjama. Najprej so večji poudarek namenili zbirki vozov, pred dvema letoma pa so ob pomoči evropskih sredstev postavili novo zbirko, pove predsednik TD Pudgura Evgen Požar. Ta pravi, da je ob in v kozolcu, razstavljenih 250 od preko 960 predmetov, ki so jih popisali strokovnjaki iz Slovenskega etnografskega muzeja. Turistično društvo Pudgura prireja celo vrsto prireditev, od gobarskih razstav, četrtkovih večerov z etnološko, zgodovinsko in drugo tematiko, srečanj, razstav in drugih aktivnosti povezanih z delom in življenjem ljudi ob jamborni cesti.
Tako organizirajo tudi številne prireditve, na primer četrtkove večere, z etnografsko, kulinarično in podobnimi vsebinami, tu so gobarske razstave. Ponosni pa so na prireditev, ki je značilna za njihove kraje, to je: gozdar, kmet nekoč in danes, poteka pa prvi konec tedna v avgustu. Te prireditve niso namenjene le obiskovalcem iz okolice in širše, sodelujejo tudi s podružničnimi osnovnimi šolami.
V turističnem društvu redno sodelujejo z osnovnimi šolami pri skupnih akcijah, razstavah in drugem s tem skušajo mladini približati izročilo prednikov.
Prihodnost je
Sodobni čas tudi tem krajem ni prizanesel s propadom industrije; večjih obratov, ki bi dajali ljudem kruh, tako rekoč ni, tudi turizem se le počasi pobira, čeprav je le nekaj kilometrov stran znameniti Predjamski grad. Toda v teh krajih so doma pridni ljudje, ki jih vse dosedanje krize niso zlomile.V nedeljski reportaži smo odkrivali del stare ali jamborne ceste od Belskega do Razdrtega. Raziskovanje preostanka prepuščamo vam, spoštovani poslušalci. Če vas kdaj pot zanese na ta konec dežele, boste lahko odkrivali zanimive in tako domače kraje, razpete med zgodbami o cesti – zgodbe o roparskem vitezu Erazmu Predjamskem , srednjeveških in sodobnih romarjih na Planinsko goro, skrivnostnih gradiščih in rimskih obrambnih zaporah na Hrušici.
Kljub temu da je zlatarstvo ena od najstarejših obrti, zlato pa ostaja priljubljeno – kot naložba ali nakit, svet zlatarstva še vedno ostaja nekoliko skrivnosten. Gre namreč za rokodelsko znanje, ki vključuje tudi znanje kemije, potrpežljivost, natančnost, veliko umetniškega talenta in domišljijo. V Sloveniji nimamo več srednješolskega programa zlatar, za ta poklic, ki ne vključuje le oblikovanja nakita iz zlata, temveč tudi iz drugih materialov, se lahko izučimo šele po opravljeni drugi srednji šoli. Imamo pa pri nas vseeno kar nekaj mojstric in mojstrov, ki oblikujejo unikaten nakit in svoje znanje prenašajo na nove generacije. V Nedeljski reportaži smo obiskali enega izmed njih. To je zlatar in srebrokovač Christoph Steidl, ki sicer prihaja iz Nemčije. Če želite izvedeti, kako iz zrna plemenite kovine nastane prstan, prisluhnite oddaji, v kateri izvemo tudi, da je ogenj zlatarjeva tretja roka.
Ste se morda že kdaj sprehodili po poligonu za slepe? Ste se preizkusili v bocci, paranamiznem tenisu, odbojki sede ali baskinu? Gre za parašporte, v katerih tekmujejo ljudje z invalidnostmi. V okviru projekta Korak k Sončku, izvaja se v okviru Zveze Sonček, nastajajo inkluzivni športni dnevi Vsi za enega, eden za vse z namenom, da otrokom v vrtcih in osnovnih šolah predstavijo parašporte, v katerih se lahko ob pomoči vrhunskih parašportnikov tudi preizkusijo. Še posebno pa spodbujajo otroke z invalidnostjo, da se odločijo za šport. Inkluzivni športni dan Korak k Sončku je bil v drugi polovici oktobra namenjen učencem osnovne šole 27. julij Kamnik. V parašportih so se učenci preizkušali v telovadnici Ciriusa Kamnik, Centra za izobraževanje, rehabilitacijo in usposabljanje, pridružila pa se jim je tudi Petra Medved in nastala je današnja Nedeljska reportaža.
Krajinski park Ljubljansko barje je del Ljubljanskega barja, ki leži v osrednji Sloveniji in je najjužnejši del Ljubljanske kotline. Ljubljansko barje je največje območje mokrotnih travišč s sistemom mejic in gozdnih, grmiščnih in vodnih površin v Sloveniji. Zgodba raziskovanja barja se začne na razstavi v Hiši Morostig in nadaljuje po tematski poti. Ta ponuja čudovite poglede razgrinja bogastvo rastlinskih in živalskih vrst in pripelje do kolišča v naravni velikosti. Tadeja Bizilj se je v tokratni nedeljski reportaži s sogovornicama Majo Zupančič, strokovno sodelavko za turizem na občini Ig, in Mašo Bratina, naravovarstveno svetovalko krajinskega parka Ljubljansko barje, odpravila po barju.
Katastrofalni potres v Furlaniji leta 1976 je močno prizadel kraje v Zgornjem Posočju. Med drugimi je uničil tudi vas Breginj. Od nekdanje slikovite vasi je ostal ohranjen le del stavb v starem jedru Breginja. In tu je bila že pred leti postavljena muzejska razstava kot spomin na stare čase. Razstavo je takrat v sodelovanju s Turističnim društvom Breginj pripravil Goriški muzej, leta 2000 pa je upravljanje te zbirke prevzel Tolminski muzej, ki se je takrat odcepil od Goriškega muzeja. Upravljanje zbirke pomeni, da je treba poskrbeti za predmete, postavitev in obnovo, zato so se v Tolminskem muzeju ob pomoči Občine Kobarid odločili, da razstavo nekoliko osvežijo. Postavili so nove panoje s prenovljenim besedilom, delno so preuredili tudi samo postavitev. Vse to bomo spoznali v oddaji Nedeljska reportaža, njen avtor je Milan Trobič.
Slovenski muzeji skrbijo za najrazličnejše oblike dediščine, med njimi je tudi tista nesnovna, ki jo imajo na skrbi v glavnem kustusi z etnološko ali s kulturnoantropološko izobrazbo. Manj pa je praks, ko se muzeji s svojo dejavnostjo odpravijo zunaj matične hiše. »Na teren,« kot se reče. Velenjskemu muzeju želje za delovanje zunaj matične hiše, ki je na čudovitem gradu nad samim mestom, ne manjka. Ena izmed muzejskih enot je tudi pred dobrima dvema desetletjema muzejski dejavnosti namenjena Grilova domačija. Nekdanja viničarija se je ohranila kot lep primer šaleškega samooskrbnega gospodarstva in po tem, ko jo je v upravljanje dobil Muzej Velenje, postala tudi oder za prikaz najrazličnejših starožitnosti, ki so nekoč živele v dolini. Marko Radmilovič je v Nedeljski reportaži obiskal svatbo na Grilovi domačiji.
Oglarska dediščina je še vedno vidna po vsej Sloveniji, od Škofjeloškega hribovja do Pohorja in Trnovskega gozda. V Nedeljski reportaži pa se bomo odpravili v Oglarsko deželo na Dole pri Litiji. Tam smo na Oglarski domačiji Brinovec od blizu spoznali tradicionalni postopek pridobivanja oglja s kuhanjem lesa v kopi. Domačija je od leta 2012 vpisana v register žive kulturne dediščine kot prenašalec znanj. Avtor oddaje je Aleš Ogrin.
Kras predstavlja 25 odstotkov površja Slovenije, v njem pa je raziskanih okoli 15 tisoč jam. Ena izmed njih je tudi 300 metrov dolga jama, brez navdihujočih kapnikov, brez človeške ribice, kanjona reke ali še česa drugega, po čem slovijo nekatere druge slovenske kraške jame. A Račiška pečina se je kljub temu znašla na seznamu Drugih 100 krajev geološke dediščine, ki ga pripravlja Mednarodna zveza geoloških znanosti. Zakaj je jama v občini Ilirska Bistrica, ki je služila za skladišče italijanski, nato pa jugoslovanski vojski, tako posebna? Kaj so v njej odkrili geologi, da je arheološki in naravni spomenik ter ni odprta za obiskovalce? Izdajmo le eno stvar: kosti že dolgo izumrlega jamskega medveda. Za več pa vas vabimo, da prisluhnete Nedeljski reportaži, ki jo je pripravila Špela Šebenik.
Kdaj ste zadnjič začinili svoj sprehod z ogledom razstave? Jesen v ljubljanskem Tivoliju je kot nalašč za to. Topli in sončni septembrski dnevi, ki se morda že iztekajo, ali deževni in turobni oktobrski, ki šele prihajajo, ne ponujajo samo počasnega umirjanja narave, temveč še zadnjo priložnost za ogled vrhunske razstave. V tokratni Nedeljski reportaži vas namreč popeljemo skozi retrospektivo najboljše slovenske grafičarke Adriane Maraž. Razstava je na ogled v Mednarodnem grafičnem likovnem centru v Ljubljani. Obiskal jo je Miha Žorž.
Nenavadna imena slovenskih krajev že od nekdaj privlačijo medije. A vse »Griže,« »Pekli« in kar je podobnih nenavadnih imen, se lahko skrijejo pred »Šestdobami!« Težko zamisljivo in težko izgovorljivo ime kraja domuje na prisojnih pobočjih framskega Pohorja. Tako kraj kot ime samo sta v svoji preteklosti videla premnoge spremembe. Nekatere na boljše, mnogo pa je bilo tudi manj prijetnih časov. In kljub temu, da sta tako zaselek kot narava tam okoli magično lepa, sta vsaj osamljena, če že ne pozabljena. Trenutek v življenju Šestdob je v reportažni zapis ujel Marko Radmilovič.
Pogosto slišimo, da je slovenska obala s svojimi 46 kilometri le delček obsežne Jadranske obale, vendar vseeno najdemo na njej izjemno pestro naravno in kulturno dediščino. Med zelo zanimive in najbrž malo manj znane posebnosti lahko zagotovo štejemo tudi žveplene termalne izvire na območju Izole. Gre tako za izvire pod morsko gladino, kot tudi za izvire na kopnem. Morfološke oblike z izviri pod morsko gladino imenujemo po njihovem odkritelju, geografu Jožetu Žumru ‒ Žumrove kotanje. Omenjeni je podmorske izvire odkril poleti 2002, nato je to območje raziskoval skupaj z društvom Potapljači Luke Koper in že takrat so na morskem dnu pri Izoli odkrili 9 kotanj z izviri termalne žveplene vode. Tem raziskavam so sledile še druge in število izvirov se je povečalo, raziskovanje pa še zdaleč ni končano. Več o tem v oddaji Nedeljska reportaža, njen avtor Milan Trobič.
Izzivi, ki jih prinaša s seboj kmetovanje, ali obdelovanje zemlje, ali pa samo razmislek o vlogi narave v sedanjem svetu, so posamezniku, ki v ta krog ni neposredno vpleten, neizmerno oddaljeni. Hrana nas čaka v trgovinah, narava kot rekreacijski ali pač terapevtski element nam je na voljo, kadar koli si je poželimo. In je tako rekoč zastonj. Ob tem pa se z naravo da lepo nabirati ali zbijati politične točke, lahko pa, ko se postavi po robu, postane tudi reden član črnih kronik javnih občil. Kaj globlje o naravi, o odnosu do nje, o kmetovanju, o pridelavi hrane v sožitju z naravnim okoljem pa večinoma ne razmišljamo. Najprej zato, ker se nam zdi narava samoumevna, ali pa zato, ker vsak razmislek zunaj te cone obdobja zahteva poglobljena znanja, energijo in čas, ki ga sodoben človek raje namenja drobnim zadovoljstvom potrošništva. Zato sprehod po Borisovem gruntu oziroma reportažni zapis, ki je med njim nastal, ne bo odveč.
Mesecu juliju bi lahko nadeli ime »praznik sivke«. Če sem prištejemo še nekaj dni konec junija in začetek avgusta sicer tudi ne bo nič narobe – od vrste sivke in vremenskih pogojev je namreč odvisen čas njene žetve. Konec julija se je tako Darja Pograjc odpravila v Divačo, v nasad sivke na robu Krasa, in nastala je Nedeljska reportaža, ki vabi na sprehod med vijoličaste grmičke, obogatene z čmrljim brenčanjem, pa tudi v prostor parne destilacije in polic, obloženih z dišečimi mili, hidrolati, olji ter drugimi izdelki iz sivke.
V pasjem poletju vsako živo bitje išče osvežitev. In ni hujšega, ko je gostinski lokal, to varno zavetje pred sončnimi žarki, ali zaprt, ali prepoln, ali pa kako drugače kontaminiran. Vsak izmed nas je kdaj že pomislil, kako lepo bi bilo imeti napravo, ki bi ves čas, ne glede na čas v dnevu ali dan v tednu, ponudila primerno postreženo pijačo. Brezoblični stroji to naredijo z konzervami sode, a da bi si kdo umislil avtomatizirano strežnico piva ali vina, do pred nedavnim še ni bilo mogoče. Nato se je začelo, najprej v Žalcu, danes pa se zdi, da pohoda najrazličnejših fontan ne more nihče več ustaviti. V drobovje pivske in vinskih fontan v Žalcu, Merezigah, Vodolah in Šmarjeti je pogledal Marko Radmilovič.
Kulturno društvo Josipa Jurčiča Muljava letos praznuje 180. obletnico Jurčičevega rojstva in 100-letnico uprizarjanja Jurčičevih literarnih del v izvedbi muljavskih amaterskih igralcev. Letos mineva tudi 160 let od izdaje zgodovinske povesti Jurij Kozjak, slovenski janičar. Zato so za letošnjo uprizoritev izbrali prav to Jurčičevo delo. Dramatizacijo je pripravil Danijel Zupančič, ki je delo tudi režiral. Aprila letos pa je bilo letno gledališče na Muljavi vpisano tudi v register nesnovne kulturne dediščine. Kako so se pripravljali igralci, kakšno scensko postavitev so izdelali domači mojstri, kako so izbrali blago in sešili kostume za igralce ter kako negujejo pristno muljavsko govorico – vse to so v zaodrju ustvarjalci povedali novinarki Petri Medved, ki si je predstavo Jurij Kozjak, slovenski janičar tudi ogledala.
Ormoške lagune: nenavadno ime, ki pa ima nadvse zanimivo ozadje. Gre namreč za opuščene industrijske bazene za odlaganje odpadnih voda iz nekdanje ormoške tovarne sladkorja. Že ko je ta tovarna delovala, so se na teh vodnih površinah zadrževale ptice. To so seveda opazili tudi v Društvu za opazovanje in preučevanje ptic Slovenije DOPPS in prepoznali pomen tega območja tako za stalno naseljene ptice kot za selivke. Tako so že v osemdesetih letih 20. stoletja s skupnimi močmi zaposlenih v tovarni, med katerimi so spoznali ljudi z veliko naravovarstveno zavestjo, in prostovoljcev DOPPS z različnimi ukrepi, kot so gnezditveni splavi, prilagojen vodni režim in pozna košnja nasipov, ustvarili pravo žarišče ornitološke pestrosti v Sloveniji in pomembno jedro območij Natura 2000. Ormoške lagune bomo spoznali v oddaji Nedeljska reportaža, njen avtor je Milan Trobič.
Slovenske gore letno obišče več kot milijon in pol ljudi in verjetno se veliki večini med njimi zdi samoumevno, da bodo na svoj cilj prišli po lepo urejeni in varni planinski poti. A vzdrževanje in urejanje planinskih poti, ki ju opravljajo markacisti Planinske zveze Slovenije, ni enostavno. Še posebej kadar gre za zahtevne in zelo zahtevne poti v visokogorju, ki pogosto prečijo tudi steno gore. Markacisti svojega dela ne opravljajo le v visokogorju, ampak tudi po vseh nižje ležečih planinskih poteh. V Nedeljski reportaži se odpravljamo v sotesko Predoselj pri Kamniški Bistrici, kjer bomo spoznali delo markacistov Planinske zveze Slovenije. Izvedeli bomo tudi, kako se pravilno nariše Kanfelčevo markacijo, ki je zagotovo eden izmed najbolj prepoznavnih simbolov slovenskega planinstva. In še zanimivost, oče rdeče-bele markacije Alojz Knafelc se je rodil na današnji dan leta 1859. Nedeljsko reportažo je pripravil Aleš Ogrin.
Že pred nekaj desetletij se je zbiranje starih predmetov na Slovenskem spremenilo v manijo. Če izpustimo filatelijo, se je pred desetletji zbiralo značke, prtičke ali kaj podobnega. Od takrat pa so zbiranje, zbirateljstvo in zbiratelji prerastli v nacionalni fenomen, ki mu ni videti konca. Zbirke so tako različne, kot je pač različna naša civilizacija. Zbiratelji pa imajo ogromen problem, saj te zasebne zbirke največkrat ostanejo v garažah, kleteh, na podstrešjih, da ne govorimo o tem, kako brezsramno romajo na deponije, ko se zbirateljeva življenjska usoda dopolni. Zato je toliko bolj zanimivo obiskati zasebne zbirke, ki jim je uspelo najti svoj prostor pod soncem. Že pred leti so z zasebnimi zbirkami začeli predvsem v Posočju zbiratelji predmetov iz velike vojne, danes pa se predstavljene zasebne zbirke najdejo tudi drugje po državi. Tri izmed njih je v Nedeljski reportaži obiskal Marko Radmilovič.
Kako prenesti sodobno umetnost v vaško okolje? Kako domačine navdušiti za sodobne umetniške prakse? Kaj lahko umetnost prinese v lokalno okolje in kako se okolje odziva? Je lahko umetnost identifikacijska točka neke skupnosti? Projekt Hiša na Hribu, ki ga je s sodelavkami in sodelavci zagnala Zvonka Simčič pred desetimi leti, odgovarja prav na ta vprašanja. Miha Žorž je obiskal eno od prireditev, ki nastajajo v okviru Hiše na hribu. V Dolu pri Ljubljani se je udeležil ustvarjalne delavnice skupnostnega prta. Več pa v tokratni Nedeljski reportaži.
Marsikdo bo prvič slišal, da je srednjeveška Evropa, ki je za čistost telesa, vsaj javno, skrbela precej slabše kot za čistost pobožne duše, poznala javna kopališča, kjer je bilo mogoče odvreči oblačila, se malo pomasirati in okopati. Ta družabnost umivanja in sproščanja se menda ponekod ni menila za spol, tako da si lahko le predstavljamo, kako se je takratna duhovno - moralna policija zgražala nad vodnimi sproščanji v skupnih ali ločenih prostorih za odrasle. Na drugi strani pa že od zgodnjih dni na pragu srednjega veka, poznamo prepričanja o trpljenju telesa zaradi čutnega nagona, hudo sovraštvo do človeškega telesa, sramotenje minljive mesene telesnosti, podvržene človeški šibkosti; velikokrat je v nasprotju z duhovnim telesom, ki ga šele čaka vstajenje ... Več v Nedeljski reportaži iz Narodnega muzeja Slovenije, kjer so v okviru različnih razstav prikazane upodobitve telesa od srednjega veka do danes …
Jadransko morje je sicer veliko bolj varno kot nekatera druga morja ali oceani, v katerih živijo tudi človeku smrtno nevarne živali. Po odkritju zelo strupene ribe v Jadranskem morju pa se je zastavilo vprašanje, katere strupene živali živijo pri nas? Naše morje je sicer zelo plitvo, a zanimivo in biotsko pestro. Katere živali ga naseljujejo, katere med njimi so strupene in zakaj je veliko vrst ogroženih? Odgovore nam daje tokratna Nedeljska reportaža.
Neveljaven email naslov