Pogovarjali smo se tudi o zapleteni tematiki izplačevanja učiteljskih plač, ko je vrhovno sodišče ugodilo tožbi dveh učiteljev in naložilo delodajalcu, da jima povrne manko v plačah, ki so bile izplačane po 5a členu plačnega sistema. Tožbo je zdaj vložilo še okoli 2.000 učiteljev.
Na predlagan Zakon o financiranju vzgoje in izobraževanja je državni svet vložil veto. Kako daleč ste s pripravo spremenjenega zakona?Novi zakon je že v parlamentarni proceduri, mislim, da bo sprejet še ta mesec. Ni nobenih ovir, da zakona ne bi sprejeli v tej obliki, saj smo odstopili od točk, ki so bile v javnosti najbolj sporne. Razpravljali smo o številnih dopolnitvah na matičnem delovnem telesu in mislim, da je zdaj novela zakona pripravljena za sprejem. Moramo jo sprejeti čim prej, saj prinaša ogromno stvari, ki so za šolski sistem nujne. Izločili bomo pedofile iz šolskega sistema, dali možnost za ustanavljanje zasebnih šol tudi na področju poklicnega in strokovnega izobraževanja, pravno podlago za zastonj učbenike od 1. do 9. razreda in brezplačno varstvo učencev do vključno 5. razreda. Seveda pa zakonska rešitev prinaša nekaj dobrega tudi za učitelje, saj bo zanje veljala 2. bolonjska stopnja kot primerna izobrazba. Novela ZOFVI prinaša tudi zakonsko podlago za delovanje nacionalnega sveta staršev, ki bo s tem imel zagotovljeno tehnično in finančno podporo.
Kako urejate financiranje zasebnih šol?
Financiranje ostaja enako kot do zdaj.
Občine se že odzivajo na napovedane spremembe pri plačevanju vrtcev. Pravijo, da bodo imele velike težave zagotavljati brezplačni vrtec za drugega otroka. Kako nameravate sofinancirati to novost?
To bo financirala država. Samo nesposobni župani ali tisti, ki govorijo o tem, lahko vidijo težavo za krajevno skupnost. Krajevna skupnost je dolžna zagotoviti vrtce za vse svoje otroke. Ne razumem takšnih argumentov, država je že zagotovila dodaten denar iz proračuna. Krajevne skupnosti bodo financirale vrtce tako kot doslej. Upam, da bodo šle tudi v nove investicije, za katere bodo dobile tudi sredstva MŠŠ-ja, ki sofinancira investicije v vrtce. Naš cilj je, da se poveča stopnja vključenosti otrok v vrtce in da se poveča kakovost predšolskega varstva.
Ste kaj bližje dogovoru s Svizom o izplačevanju plač učiteljem s 6. stopnjo izobrazbe?
Če ne bo hitro sprejetega novega plačnega sistema, nas je vrhovno sodišče postavilo v zelo neprijetno situacijo, po katerem členu v danih razmerah plačati učitelje. Ustavno sodišče je konec lanskega leta ugotovilo, da šolski zakon, ki je bil sprejet leta 1996, ni posegel v plačna razmerja, zato mi je manj razumljiva odločitev vrhovnega sodišča, ki je zdaj naredilo pravo zmedo. Mislim, da bi se v pogajanjih s sindikati še lahko kaj dogovorili, čeprav Sviz ni zastopnik vseh tožb učiteljev. Če bomo šli v poravnavo, bodo vsi učitelji, tudi tisti, ki niso šli v tožbo, dobili enak status in nekaj denarja nazaj. Vprašanje pa je, kako bi se končale zadeve na sodiščih, če bi se bojevali za vsak primer posebej. Moram povedati, da me je vse skupaj zelo presenetilo, saj je odbitek 15 % vključen tudi v kolektivni pogodbi.
Se v šolstvu obetajo še kakšne večje spremembe? Boste izvedli ukinitev mature ali kaj podobnega?
Matura je pomembna inštitucija in pomeni edino pravo obliko zunanjega preverjanja znanja. V tem mandatu je ne bomo spreminjali, nikoli pa nismo govorili o ukinjanju mature. Mislim, da v Sloveniji ne bo nobenega ministra, ki bo to poskušal storiti. Matura kot zrelostni izpit mora ostati, a lahko jo preoblikujemo. Poklicna matura mladim ta hip preprečuje vpis na univerzitetni študij, zato bi bilo dobro, da bi jo nekoliko spremenili. S tem bi omogočili dijakom, da sami bolj svobodno izbirajo svoj nadaljnji študij, saj so sedaj kalupirani - s poklicno maturo lahko gredo le na visoke šole.
Ali bi točke na maturi še zmeraj pomenile predpogoj za vpis v študijske programe?
Ne, matura nima pravice, da vpliva na nadaljnjo usodo šolanja. Tisti, ki sprejema, mora odločiti, ali si dovolj dober, da te bo sprejel v svoj program. Zato moramo to filozofijo obrniti. Selekcijska funkcija mature in nacionalnega preverjanja znanja ob koncu osnovne šole je koristila le založnikom, ki so si na tej podlagi nadejali velikih zaslužkov.
Ana Svenšek
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje