V Adenskem zalivu in ob obali Somalije naj bi bilo dejavnih več tisoč piratov. Foto: EPA
V Adenskem zalivu in ob obali Somalije naj bi bilo dejavnih več tisoč piratov. Foto: EPA
Sirius Star
Tanker Sirius Star, na kateri je bilo za 150 milijonov dolarjev nafte, so somalijski pirati izpustili 9. januarja letos. Dobili naj kar tri milijone dolarjev odkupnine, sprva pa so zahtevali kar 25 milijonov. Foto: EPA
Francoska vojaka v Adenskem zalivu
Ob obali Somalije patruljirajo ladije Nata, pomagajo pa tudi mornarice drugih velesil. Foto: EPA
Zaseženo orožje
Orožje, ki so ga piratom v Adenskem zalivu zasegli indijski vojaki. Foto: EPA
Mornarica rešila kapitana, ubila pirate

Ponoči so v Adenskem zalivu ugrabili tovorno ladjo MV Irene EM, potem pa še MV Sea Horse, predtem pa so v ponedeljek zajeli dve egiptovski ladji. Skupno so samo aprila vključno z ladjo Sea Hrose zajeli deset ladij. Poleg že omenjenih naj bi zadrževali več kot deset ladij s skupno 230 člani posadk.

Za MMC je povečanje števila napadov komentiral direktor uprave Splošne plovbe Portorož Egon Bandelj, sicer tudi izkušen pomorščak. Sam meni, da je k povečanju števila napadov pripomoglo izboljšanje vremena na ogroženem območju - manj je neviht in visokih valov, kar so strokovnjaki po njegovih besedah napovedovali že pred meseci.

Grožnja so dobro oboroženi pirati
Postopki, kako ravnati ob piratskem napadu, so navedeni v ''kodeksu varnega upravljanja ladij''. A so ti, kot dodaja Bandelj, težko izvedljivi ob napadih dobro oboroženih somalijskih piratov. "Na ladjah nimamo orožja. Zato posadkam ladij svetujemo, da se ne izpostavljajo, o približevanju sumljivih plovil pa naj nemudoma obvestijo koordinacijske centre vojaškega ladjevja," pojasnjuje direktor splošne plovbe.

V petek so francoski komandosi osvobodili zajeto francosko ladjo, pri tem sta bila ubita dva pirata in en zajeti talec.

Pripadniki posebnih enot ameriške mornarice pa so v nedeljo ubili tri pirate in enega zajeli, s čimer so iz rok piratov osvobodili kapitana ladje Maersk Alabama. Pirati so napovedali, da v prihodnje za ameriške državljane ne bo milosti.

Odziv mednarodne skupnosti dober
Po njegovem mnenju je odziv Nata in EU-ja ustrezen, a težak, sa je je območje napadov izredno veliko (mogoče ga je primerjati s skupno površino Sredozemskega in Črnega morja). "Zato tudi prisotnost nekaj več vojaških ladij ne bi bistveno popravila razmer. Za trajno rešitev tega vprašanja piratstva je treba urediti razmere v Somaliji, ki piratom z ugrabljenimi ladjami daje zatočiščem," ugotavlja Bandelj.

Vodja Mednarodnega pomorskega urada Noel Choong pozdravlja vojaške akcije, usmerjene proti piratom, a opozarja, da bi moral obstajati enoten načrt za boj proti piratstvu v Afriškem rogu. Hkrati je prepričan, da bi morebitno oboroževanje posadk le povečalo nasilje, ne bi pa odvrnilo piratov od napadov.

Pri tem dodaja, da morski pirati ogrožajo tudi nekatere zahodne obale Afrike, ožino Malaka. "Običajno so pirati z ladje pobrali nekaj vrednih predmetov in zbežali. Zdaj pa ladjo ugrabijo in zanjo zahtevajo odkupnino - zato je somalijsko piratstvo posebnost," ocenjuje sogovornik, ki poleg neurejenih razmer v Somaliji meni, da je delovanje somalijskih piratov tudi posledica zavedanja, da vojaške ladje ne morejo - ne smejo posredovati, ko je ladja ugrabljena.

Ob somalijski obali deluje več tisoč piratov. Ti naj bi podkupovali tamkajšnje uradnike in si tako zagotovili prosto uporabo nekaterih pristanišč, kot je Eyl. Po nekaterih podatkih naj bi jim z informacijami o ladjah pomagali tudi somalijski imigranti v Keniji in Savdski Arabiji. Korist od denarja, ki ga s svojimi dejavnostmi dobijo pirati, naj bi imeli tudi islamski skrajneži.

Prevozi so dražji
Na vprašanje, ali so se zaradi vse večjih dejavnosti piratov podražili ladijski prevozi, odgovarja pritrdilno, ob tem pa dodaja, da se nekateri ladjarji (sicer redki in predvsem za tiste ladje, ki so namenjene v severno Evropo) odločajo za plovbo okoli Afrike. Sicer pa se po njegovih besedah pluje dlje od somalijske obale, dražja so zavarovanja, posadke pa so med plutjem skozi ogrožena območja plačane dvojno. Ladijski prevoz dražijo tudi odkupnine, ki jih plačajo lastniki ugrabljenih ladij.

Približevanje sumljivih plovil so po besedah Bandlja zaznale tudi slovenske ladije, vendar pa napadov za zdaj "na srečo še niso doživeli," je še dodal.

Miha Raičevič
miha.raicevic@rtvslo.si

Mornarica rešila kapitana, ubila pirate