Namesto starih 1000 rupij je v obtoku bankovec za 2000 rupij. Foto: EPA
Namesto starih 1000 rupij je v obtoku bankovec za 2000 rupij. Foto: EPA
false
Podjetje Tata Motors, ki prodaja avtomobile, je v Indiji po vladnem ukrepu, zaznalo padec prodaje. Foto: Reuters
Po podatkih indijske centralne banke je v obtoku za 16,5 milijarde bankovcev za 500 rupij in 6,7 milijard bankovcev za 1000 rupij, poroča Bloomberg. Foto: EPA
Konec novembra je bil v Kalkuti protest proti Modijevi odločitvi o ukinitvi bankovca za 200 in 1000 rupij. Foto: EPA
Foto: EPA

tudi podjetjem.

Na isti dan, kot je Donald Trump naznanil zmago na ameriških predsedniških volitvah, 8. novembra, je indijski premier Narendra Modi objavil osupljivo novico – umik bankovcev za 500 (7 evrov) in 1000 rupij iz obtoka (14 evrov). Zakaj? Zato, ker poskuša v državno blagajno vrniti 'izgubljenih' 224 milijard dolarjev (214 milijard evrov) in predvsem izboljšati delovanje bančnega sistema.

Vlada si je demonetizacijo zamislila tako, da bo z vračilom izgubljenega denarja državna blagajna v še boljši kondiciji, banke pa bodo dobile več denarja in komitentov. Ukrep naj bi bil sicer usmerjen proti "zlobnim bogatašem", ki imajo v domačih sefih skrito gotovino, a kot se je izkazalo, je po že tako strganem žepu udaril najrevnejše.

Gospodarstvo poganja gotovinsko plačilo
Po poročanju The Economista je v Indiji kar 98 odstotkov poslovanja izvedenega z gostovinskim plačilom, bankovca za 500 in 1.000 rupij pa predstavljata kar 86 odstotkov vsega gotovinskega poslovanja (težava naj bi bila tudi ta, da je nov denar nekoliko manjši od prejšnjega, zaradi česar morajo zamenjati vse bančne avtomate po državi, kar naj bi trajalo več kot mesec dni, poroča Economist).

Modijev ukrep demonetizacije (razvrednotenje denarja) je med prebivalci sprožil splošno paniko, saj si s polnim šopom denarja tako rekoč čez noč niso mogli več kupiti hrane, prispeval k izpraznitvi bankomatov ter povzročil padec delnic na borzi. T. i. črni denar, ki se izmuzne davčni blagajni in poganja korupcijo v državi, po podatkih Svetovne banke (2010) krepi sivo ekonomijo, ki predstavlja eno petino bruto domačega proizvoda, piše Economist.

V obtok bankovca za 500 in 2.000 rupij
Indijska vlada je ljudem obljubila, da bodo sicer stare bankovce na bankah lahko zamenjali do 30. decembra, in sicer za manjše bankovce ali nove za 500 in 2.000 rupij (28 evrov), ki pa jih centralna banka (pre)počasi pošilja v obtok. Dober mesec po napovedi in uvedbi spremembe v obtoku še vedno ni zadostne količine ustreznih bankovcev, zaradi česar se med ljudmi veča dvom o smiselnosti ukrepa.

Tisti, ki ne bodo znali pojasniti izvora svojega denarja, bodo kaznovani z davčnim odtegljajem. Pri menjavi denarja pa morajo posamezniki predložiti svojo osebno izkaznico (ponekod so zaradi zlorab uvedli tudi prsti odtis z obstojnim črnilom), višje vsote pa morajo položiti na svoj bančni račun. Kar predstavlja svojevrsten izziv; v Indiji nima bančnega računa skoraj polovica vseh prebivalcev, okoli 300 milijonov pa jih nima osebne izkaznice, poroča BBC. Predvsem v mestih so se bančni zadregi poskušali izogniti s plačilnimi karticami, ki pa jih na podeželju ne sprejemajo, saj nimajo postavljenega tovrstnega sistema, zato se za svoj obstoj že bojijo nekateri mali trgovci.

"Gospodinje z manjšimi prihranki v gotovini, kmetje ter tisti, ki gotovino dvigujejo z bančnih računov, se nimajo česa bati. V primeru, da imate nezakonit denar, morate razkriti njegov izvor, če pa imate denar iz kriminalnih poslov, ste v velikih težavah," je dejal indijski finančni minister Arun Džajtli. Čeprav so mnogi menili, da bo ukrep po žepu udaril 'pohlevne bogataše', se je izkazalo ravno obratno. Kot poroča Economist, štiri petine indijskih delavcev dela v t. i. neformalnem sektorju, kjer potekajo plačila na roko, zaradi česar so bili nekateri delodajalci prisiljeni v odpuščanja.

Izgube v avtomobilski industriji
O prodajnih izgubah poročajo prodajalci avtomobilov. Po poročanju CNN Money ima indijski Tata Motors (TTM) za 28 odstotkov nižjo prodajo v Indiji, njegov tekmec, Mahindra & Mahindra pa je novembra prodal za 38 odstotkov manj vozil v primerjavi z oktobrom. Še hujše so številke pri prodaji traktorjev Mahindre & Mahindre, saj je novembra padla za kar 63 odstotkov. Na petem največjem trgu za prodajo novih vozil ni bilo prizaneseno niti prodajalcem avtomobilov; korejski Hyundai in francoski Renault sta zaznala 20-odstotni in 22-odstotni padec prodaje. Po podatkih Indijske avtomobilske zveze je bila med aprilom in oktobrom letos v Indiji 10-odstotna rast proizvodnje avtomobilov in 11-odstotna rast prodaje.

Ukrep bi lahko prizadel gospodarsko rast
Indija sicer ostaja najhitreje rastoča država med vsemi večjimi svetovnimi gospodarstvi, tudi Kitajsko. Gospodarstvo države se je v drugem četrtletju fiskalnega leta glede na enako obdobje lani okrepilo za 7,3 odstotka, kljub temu pa analitiki opozarjajo, da bi odločitev vlade, da iz obtoka potegne 86 odstotkov domače denarne enote v boju proti izogibanju plačevanja davkov, v prihodnje lahko prizadela gospodarsko rast.