Vlada se je za popolno sprostitev cen naftnih derivatov odločila sočasno z iztekom uredbe o oblikovanju cen določenih naftnih derivatov, ki je veljala do konca septembra. "Osnovni cilj in namen popolne deregulacije cen goriv je, da se v Sloveniji vzpostavi normalno delujoč trg naftnih derivatov," je pojasnil Franc Stanonik z ministrstva za gospodarski razvoj in tehnologijo, kjer so pripravili analizo vpliva morebitnega povišanja marž ponudnikov goriv v prihodnjih letih. "Pri 95-oktanskem bencinu se za naslednje leto predvideva 30-odstotni dvig marž, kar naj bi pomenilo okoli šest milijonov trošarinskega vpliva na proračun. Čez pet let pričakujemo 70-odstotni dvig marž, kar pomeni trošarinski vpliv okrog 13 milijonov na letni ravni. Pri dizlu gre za zvišanje marž do 50 odstotkov prihodnje leto, kar pomeni 22 milijonov trošarinskega vpliva, čez pet let pa predvidevamo, da bo dvig marž pri dizlu 100-odstoten, kar bi pomenilo 43-milijonski trošarinski vpliv na proračun," je pojasnil Stanonik in dodal, da marže pri sestavi cene bencina pomenijo slabih 6 do 8 odstotkov, zato veliki odstotki povečanja marž ne pomenijo tako velikega dviga maloprodajne cene goriva. Ekonomist dr. Aljoša Feldin pričakuje, da se bodo cene v turistični sezoni dvignile predvsem na avtocestah, kar pomeni, da se bo povpraševanje odlivalo stran od avtocest: "To pa prinaša več povpraševanja za vse ostale bencinske servise, za kar se bo verjetno vnel malo hujši boj."
Z deregulacijo cen več ponudnikov?
Vlada pričakuje, da bo sprostitev cen na trg privabila več ponudnikov in okrepila konkurenco. Dr. Feldin ob tem opozarja, da bi morala država ustvariti ustrezne razmere za to, saj so postopki za gradnjo novih bencinskih servisov prezamudni in predragi: »Le tako lahko pride do korekcije tovrstnih igralcev na trgu.« Na Agenciji za varstvo konkurence ocenjujejo, da se sprostitev cen pogonskih goriv ne bo končala v dobro potrošnikov. V raziskavi trga pogonskih goriv leta 2017 so namreč ugotovili, da je vstop novih ponudnikov na trg pogonskih goriv, kjer prevladujeta dva velika, zaradi velikih ovir malo verjeten. To potrjuje tudi prodaja nizkocenovnih bencinskih servisov podjetja Hofer podjetju OMV, so nam v pisnem odgovoru sporočili z AVK-ja, kjer opozarjajo tudi na morebitno t. i. tiho dogovarjanje med ponudniki. Zanimivo je, da so nekateri ponudniki goriv nehali navajati cene na panojih ob bencinskih servisih, kar lahko pri prostem oblikovanju cen pripelje do nepreglednosti pri ponudbi, še opozarjajo na AVK-ju.
Vsak dan drugačna cena
Prosto oblikovanje cen pogonskih goriv pomeni, da se bodo cene lahko spreminjale, in to celo večkrat na dan. Ponudniki goriv bodo morali novo ceno objaviti vsaj eno uro pred spremembo, da bodo potrošniki pred obiskom bencinskega servisa lahko preverili, kje je ta najugodnejša. Podatki so že zdaj dostopni na spletni strani goriva.si in na brezplačni mobilni aplikaciji Avto-moto zveze Slovenije. Danes sta ceno dizelskega goriva za 0,2 centa povišala Petrol in OMV, Petrol pa je znižal ceno 95-oktanskega bencina za 0,2 centa. MOL in Maxen cen še nista spreminjala, liter obeh goriv na njunih bencinskih servisih še vedno stane 1 evro. Pri neustreznem in nepredvidenem zvišanju cen pa bi država lahko uporabila tudi ukrep nadzora cen, kakor predvideva zakon. To je izredni ukrep, ki bi lahko trajal eno leto, v utemeljenih primerih pa se lahko tudi obnovi.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje