Tovornjaki, ki so tekmovali v Le Mansu, imajo seveda tehnologijo, prilagojeno dirkanju na dirkališču. Tudi dodaten rezervni zavorni sistem, ki, ko glavni zavorni sistem odpove, še vedno zmore tovornjak ustaviti. Foto: MMC RTV SLO/Miha Merljak
Tovornjaki, ki so tekmovali v Le Mansu, imajo seveda tehnologijo, prilagojeno dirkanju na dirkališču. Tudi dodaten rezervni zavorni sistem, ki, ko glavni zavorni sistem odpove, še vedno zmore tovornjak ustaviti. Foto: MMC RTV SLO/Miha Merljak

"Danes ne vozim. Danes je naš praznik." To mi je rekel angleški tovornjakar in dodal: "Seveda smo prišli navijat za Marka Taylorja, ampak Le Mans ni samo dirka. Saj pravim, to je naš dogodek leta, zabava vseh zabav." Zato si morate pogledati tudi našo videoreportažo, da boste začutili velikost tega slavja.

V Avtomobilnosti smo Le Mans obiskali tudi zaradi zgodbe o pnevmatikah. Zaradi fascinantnega podatka, da Goodyearjeve dirkaške pnevmatike pozneje nadaljujejo svojo pot na cesti, na serijskih tovornjakih.

Za dirke v avtomobilskem športu želijo uporabiti čim več tehnologije, ki se tudi sicer uporablja, med temi je tudi gorivo. Gre za do okolja prijazno gorivo, ki ga avtoprevozniška podjetja lahko kupujejo. Gorivo HVO iz do okolja prijaznega vira je vsem dostopno. Foto: MMC RTV SLO/Miha Merljak
Za dirke v avtomobilskem športu želijo uporabiti čim več tehnologije, ki se tudi sicer uporablja, med temi je tudi gorivo. Gre za do okolja prijazno gorivo, ki ga avtoprevozniška podjetja lahko kupujejo. Gorivo HVO iz do okolja prijaznega vira je vsem dostopno. Foto: MMC RTV SLO/Miha Merljak

Pnevmatike zdržijo tudi 250.000 kilometrov

Xavier Fraipont, podpredsednik za tovorni program v Evropi pri podjetju Goodyear, je za Avtomobilnost povedal: "Pnevmatike za dirkalna vozila so sestavljene tako kot običajne pnevmatike. Narejene so tako, da zdržijo 200.000 ali 250.000 kilometrov, potem pa jim obnovimo tekalno plast. Pnevmatike za dirkanje imajo še dodaten sloj. Profil je zelo plitev, ker so namenjene vožnji po dirkališču. Po dirki pa jih vrnemo, pošljemo na več preizkusov kakovosti in jih pripravimo za prikolico tovornjaka, ki se bo z njimi vozila nekje v Evropi."

Sogovornik je nadalje razložil, da so pri novih pnevmatikah običajno sestavino, črni karbon, zamenjali s kremenom. To uporabljajo že več let. Običajno so jo uporabljali za tekalno plast pnevmatik za tovornjake. Zdaj pa jo uporabljajo za vso pnevmatiko. Jekleni elementi v pnevmatikah so obdani z zmesjo, v kateri je tudi kremen. Tako dobijo pnevmatiko, s katero lahko prevozijo veliko kilometrov, saj breme s tekalne plasti porazdelijo na vso pnevmatiko.

Goodyear pnevmatike, ki morajo prenesti vse sile dirkalnih tovornjakov, pozneje uporabi na cestnih vozilih. Foto: MMC RTV SLO/Miha Merljak
Goodyear pnevmatike, ki morajo prenesti vse sile dirkalnih tovornjakov, pozneje uporabi na cestnih vozilih. Foto: MMC RTV SLO/Miha Merljak

Pnevmatike iz do okolja prijaznih materialov

"Uporabljamo posebno siliko. Silika običajno vsebuje tudi veliko peska. Zdaj uporabljamo siliko, ki je pridobljena iz riževih plev. Gre za jedilni riž, za ljudi in živali. Riževe pleve posušimo in sežgemo, da ustvarimo energijo, na primer električno. Pri gorenju nastanejo saje. Te nato kemično obdelamo. Iz saj dobimo siliko, ki je obnovljiva, iz nje pa izdelamo pnevmatike. Zato je do 55 odstotkov snovi v pnevmatikah do okolja prijaznih," pravi Fraipont.

Goodyear pnevmatike izdela iz do okolja prijaznih materialov. Foto: MMC RTV SLO/Miha Merljak
Goodyear pnevmatike izdela iz do okolja prijaznih materialov. Foto: MMC RTV SLO/Miha Merljak

Goodyear želi do leta 2030 razviti pnevmatiko, ki bo izdelana samo iz do okolja prijaznih materialov. To zahteva veliko dela. "Uspelo nam je doseči več kot 80 odstotkov. Na prodaj so v ZDA. Razvili smo pnevmatike, ki presegajo 90 odstotkov. Pnevmatike lahko izdelamo iz do okolja prijaznih materialov, vendar ni bistvena samo sestava. Težava je, kako zagotoviti dovolj obnovljivih materialov za serijsko proizvodnjo, in to po dostopni ceni," še dodaja sogovornik.

Sogovorniku v Le Mansu so nam povedali, da prihodnost dirkalnih tovornjakov vidijo v vodikovem gorivu. O tem razmišlja tudi FIA, s katero se že dogovarjajo. Foto: MMC RTV SLO/Miha Merljak
Sogovorniku v Le Mansu so nam povedali, da prihodnost dirkalnih tovornjakov vidijo v vodikovem gorivu. O tem razmišlja tudi FIA, s katero se že dogovarjajo. Foto: MMC RTV SLO/Miha Merljak

Tovornjak kot porsche 911 GT3

Toda pojdimo spet na legendarno stezo v Le Mansu. S 5300 kilogrami, kolikor tehta tovornjak, se spopada motor s 1200 konjskimi močmi. Motor ima prostornino 13.000 cm3, ponuja kar 5500 njutonmetrov navora, a zavrti se, v avtomobilskem smislu, do komaj, v tovornjaškem pa do vrtoglavih 3000 vrtljajev na minuto. Pospešek do sto je pet sekund, v sedmih sekundah pa pospeši od 30 do 160 kilometrov na uro. To je tako hitro kot porsche 911 GT3. Mimogrede 160 km/h je največja hitrost.

Še več o navdušujoči dirki tovornjakov v Le Mansu in tudi o do okolja prijaznem gorivu, ki ga uporabljajo, pa v daljši videoreportaži iz oddaje Avtomobilnost v članku zgoraj, pod člankom pa še nekaj drugih zgodb iz Le Mans. V Avtomobilnosti smo ga v preteklosti obiskali z avtodomom in celo cepelinom. Uživajte.