Zaradi prenove bo od danes do predvidoma sredi avgusta za promet zaprta zahodna cev predora Golovec, zaradi česar gre na tem delu ljubljanske obvoznice pričakovati gnečo. Vozila bodo preusmerili v vzhodno cev, promet pa bo tekel po sistemu 1+2, ki bo prilagojen prometnim konicam. Tovornjaki in avtobusi bodo preusmerjeni na druge ceste. Foto: Dars
Zaradi prenove bo od danes do predvidoma sredi avgusta za promet zaprta zahodna cev predora Golovec, zaradi česar gre na tem delu ljubljanske obvoznice pričakovati gnečo. Vozila bodo preusmerili v vzhodno cev, promet pa bo tekel po sistemu 1+2, ki bo prilagojen prometnim konicam. Tovornjaki in avtobusi bodo preusmerjeni na druge ceste. Foto: Dars

Gradbena dela na avtocestah in tudi drugih cestah številne spravljajo v slabo voljo. To je dodaten razlog za zastoje na cestah. Po drugi strani pa bi se jih morali razveseliti, saj so najlepši dokaz, da je šel naš davkoplačevalski denar v dobre namene. Konkretno, za dvig ravni varnosti na cesti. Veseli nas lahko, da nekoga skrbi za nas. Na poti, na cesti, preživimo veliko časa, zato mora biti infrastruktura cestna varna. To velja tudi za predore.

Servis za daljše življenje

Vsak stvar, vsaka naprava, za katero smo predvideli, da jo bomo redno, vsakodnevno uporabljali, in to dalj časa, pa potrebuje servis. Vsak računalnik je treba posesati, vsakemu kolesu je treba namazati verigo, na vsaki hiši je treba slej ko prej prepleskati fasado, tudi vašemu vozilu so že v fazi razvoja določili kdaj in kaj bo z njim počel vaš serviser, da bo avto predel zadovoljno in vam dalj časa služil.

Avtomobilnost

In tako kot pri avtomobilu pride velik redni servis, je tak doletel predor Golovec. Pogledali smo, kaj spada pri dotičnem predoru v mali in kaj v veliki servis.

Bojan Banfi, direktor področja za upravljanje pri Darsu je za oddajo Avtomobilnost razložil: »Ta predor je star 21 let, in v bistvu so bila že prej potrebna manjša vzdrževalna dela, od popravil razpok na oboku, manjše korekcije cestišča, tudi kakšna popravila na elektro-strojni opremi. Vendar pa so to manjša, lahko bi jim rekli celo nenačrtovana vzdrževalna dela.«

Po več kot dveh desetletjih uporabe predora Golovec so v njem že vidne poškodbe, ki so posledica obrabe predora in specifičnih lastnosti terena, zlasti prodiranja hribinske vode skozi talni obok predora. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Po več kot dveh desetletjih uporabe predora Golovec so v njem že vidne poškodbe, ki so posledica obrabe predora in specifičnih lastnosti terena, zlasti prodiranja hribinske vode skozi talni obok predora. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Štiri asfaltne plasti

Popravilo manjših poškodb, tako na oboku kot na tleh, je torej redno popravilo. A zdaj so na vrsti tiste, ki se bodo kot resnejša težava pokazale, ko bodo odprli vrhnje plasti. Če se izrazimo po avtomobilsko, bo s »faceliftom« predor postal lažje in hitreje in ceneje popravljiv.

Uroš Selan, vodja nadzora DRI upravljanje investicij, pravi: »Trenutno je konstrukcija sestavljena iz betonskega vozišča v debelini 20 centimetrov, asfalt beton v debelini sedem centimetrov in cementno stabilizacijo v debelini 15 centimetrov. Po sanaciji pa bomo imeli štiri asfaltne plasti v debelini 34 centimetrov.«

Celovito sanacijo predora bo družba DARS izkoristila tudi za ureditev prezračevanja ter nadgradnjo razsvetljave in drugih varnostnih sistemov ter s tem izboljšala varnost v predoru. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Celovito sanacijo predora bo družba DARS izkoristila tudi za ureditev prezračevanja ter nadgradnjo razsvetljave in drugih varnostnih sistemov ter s tem izboljšala varnost v predoru. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Natančneje, imamo obrabno plast (4 centimetre), vezno plast (8 centimetrov) in še dve nosilni plasti. Tako lahko vzdrževalci kasneje zamenjajo samo obrabno plast v debelini štirih centimetrov, to pa storijo konec tedna brez večjih težav glede prometa.

Močno povečanje prometa

Servisni intervali pri modernih avtomobilih niso več določeni fiksno, ampak se prilagajajo vašemu načinu vožnje. Če boste od vašega avtomobila redno zahtevali delovanje na visokih vrtljajih, potem boste servis obiskovali bolj pogosto. Če pa boste z vašim avtomobilom upravljali bolj zmerno, pa bo vas serviser samo še vaš znanec.

Predoru Golovec so servisne intervale določili že davnega leta 1995, takrat je skozi vozilo vsega 600 težkih tovornjakov na dan, danes je ta številka že 4.900.

Popolna zapora zahodne cevi predora zaradi izvedbe gradbenih del, ki bodo v navedeni predorski cevi potekala 24 ur na dan, vse dni v tednu, bo predvidoma od sredine junija do sredine avgusta letos. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Popolna zapora zahodne cevi predora zaradi izvedbe gradbenih del, ki bodo v navedeni predorski cevi potekala 24 ur na dan, vse dni v tednu, bo predvidoma od sredine junija do sredine avgusta letos. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Banfi pravi: »Leta 1995 je bila Slovenija stara pet let. Leta 2004 smo vstopili v Evropsko unijo. Leta 2007 pa v Schengen. Vstop v EU in skupno Schengen je spremenil tudi gospodarsko logiko. Kar naenkrat so bili vzhodni trgi zanimivi za zahodne. Z neko drugo perspektivo. Bila je dosegljiva po cesti.«

Do sredine avgusta zaprta zahodna cev predora Golovec

Težava je voda

Vendar pa so eno poškodbe, ki so nastale zaradi močnega povečanja težkega prometa skozi predor Golovec, vendar pa težava številka 1 v tem predoru je v resnici voda.

»Površinska voda se bo odvodnjavala preko sistema votlih robnikov izvedli pa bomo tudi drenažo po celi dolžini vozišča. Do zdaj pod voziščem ni bilo drenaže,« razlaga Selan.

In, če še enkrat potegnemo vzporednice z vzdrževanjem vozila. Tudi na vašem vozilu serviser na vsakem servisu nameni neke določene posodobitve. Predoru Golovec tokrat ne bodo namenili samo posodobitve, ampak tudi nadgradnjo.

Predor bo postal pameten

Banfi nam je povedal, kako ga bodo nadgradili: »Tako, da bo javil požar v samem predoru, pogonski centrali, spremljanje zračnih tokov in razmer v predoru. Zamenjali bomo celotno razsvetljavo. Namesto starih svetil bomo imeli led svetila. Imeli bomo večjo svetilnost ob manjši porabi energije. To pomeni postavitev dodatnih transformatorjev in napajanja. Pomembna novost bo nadgradnja prezračevanja, oziroma ventilatorjev. Tega prej ni bilo, saj tega slovenska zakonodaja ne predvideva. Za to potezo smo se odločili zaradi prometne gostote in prometne varnosti. V vsako predorsko cev bomo vgradili sedem ventilatorjev. S tem bomo povečali varnost za uporabnike.«

Sanacija in nadgradnja druge, vzhodne cevi se bosta izvedli naslednje leto. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Sanacija in nadgradnja druge, vzhodne cevi se bosta izvedli naslednje leto. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Leta 2020 je že večina stvari digitaliziranih in avtomatiziranih, torej pametnih. Pameten postaja tudi predor Golovec. »V naš center za vodenje prometa v Dragomlju bomo pripeljali tudi nove algoritme za vodenje prometa v tem predoru. Večjemu prometnemu toku je treba prilagoditi sisteme za vodenje prometa, da so čim bolj avtomatski. V nasprotnem se lahko zgodijo človeške napake. Števci poleg tega, da štejejo promet, tudi prepoznajo vožnjo v nasprotni smeri. Vsi ti signali se preko elektronike vežejo v naše nadzorne centre. To sproži avtomatsko obveščanje, ali preko predorskega radia in avtomatsko tudi obveščanje uporabnikov preko portalov,« še pravi Banfi.

Na povprečen delovni dan se je v letu 2019 med 6.30 in 8.30 uro skozi predor Golovec v smeri Bizovika peljalo 7230 vozil, medtem ko se je v juliju in avgustu to število zmanjšalo na 6350. V popoldanski konici pa se je v letu 2019 med 14.45 in 16.45 uro skozi predor Golovec v obratni smeri, proti Malencam peljalo 7762 vozil, medtem ko se je v juliju in avgustu to število zmanjšalo na 7123. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Na povprečen delovni dan se je v letu 2019 med 6.30 in 8.30 uro skozi predor Golovec v smeri Bizovika peljalo 7230 vozil, medtem ko se je v juliju in avgustu to število zmanjšalo na 6350. V popoldanski konici pa se je v letu 2019 med 14.45 in 16.45 uro skozi predor Golovec v obratni smeri, proti Malencam peljalo 7762 vozil, medtem ko se je v juliju in avgustu to število zmanjšalo na 7123. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Pričakovati je zastoje po Ljubljani

Tako obsežnih gradbenih del ni mogoče izvajati pri odprtem prometu. Ampak, kako bo zaprtje predora Golovec vplivalo na prometne tokove okoli Ljubljane?

Glavni cilji sanacije in nadgradnje predora Golovec:

Glavni cilji sanacije in nadgradnje predora Golovec:
rešitev problema prodiranja hribinske vode v voziščno konstrukcijo,
izvedba nove voziščne konstrukcije,
sanacija opleska notranje betonske obloge predora,
sanacija nastalih razpok v predoru in na portalu,
izdelava kabelske kanalizacije za potrebe napajanja in krmiljenja ventilatorjev,
nadgradnja pogonske centrale ter
nadgradnja varnostnih sistemov in razsvetljave.

Vse tehnične študije so po besedah Banfija pokazale, da je treba obnovo izvajati na način, da se eno leto obnovi ena, drugo leto pa druga cev. Promet se bo v cevi odvijal v razmerju 2:1 ali 1:2, odvisno od prometne konice. Druga pomembna stvar, ki jo je treba vedeti in bo vplivala na prometni tok in zastoje, pa je, da bo dovoljen promet v predoru Golovec samo za osebna vozila. Vsa vozila z maso večjo od treh ton in pol, vključno z avtobusi, bo imelo prepoved vožnje na ta del, kjer bo obnova. Analize so pokazale, da bo bolj obremenjena severna obvoznica, zahodna obvoznica in delno tudi južna obvoznica. Obremenjena bo dolenjska cesta, ki jo bodo vozniki uporabljali kot alternativno pot, Roška cesta in Dunajska cesta. »Določenim motenj se ne bomo mogli izogniti, sploh ko bomo začeli s popolno zaporo predora."

Verjamemo, da boste sredi poletja, ko se boste kuhali na obvoznici, če bi Dars izvedel dela bolj kampanjsko z več stroji in delavci. »Povprečna širina predora je 12 metrov, dolžina pa 600 metrov. Delo je treba optimizirati. Če imamo preveč bagrov so eden drugemu v napoto. Če jih je premalo se z izvedbo del zamuja. Terminski plan, 60 dni, pomeni, da bo tempo dela visok. Izvajalec bo moral k delu pristopiti resno. Določena dela bo moral opravljati 24 ur na dan. Vsaka faza del, tudi glede uporabe mehanizacije, bo morala biti zelo premišljena,« pojasnjuje vodja nadzora Selan.

In ko boste pomislili, da se vam godi krivica, ker vam zastoji kvarijo dopust, prometne študije pravijo drugače. »Tehnična narava dela in prometne obremenitve zahtevajo, da letos lahko delamo v eni cevi in prihodnje leto v drugi. Privoščimo pa si jo lahko v času, k oje prometno za Ljubljano najmanj obremenjujoč. To je čas turistične sezone, ko se najmanj dnevnih migrantov vozi na delo v prestolnico,« odgovarja Banfi.