Številni mladi so nam v anketi odgovorili, da raje kot avto izberejo e-skiro ali kolo, a tudi malo drugače gledajo na prometno ureditev. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Številni mladi so nam v anketi odgovorili, da raje kot avto izberejo e-skiro ali kolo, a tudi malo drugače gledajo na prometno ureditev. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Moje mnenje je, da čeprav mladi predstavljajo vozniško tveganje, bi se morali mi starejši od mladih res veliko učiti. Zato zgodbo vzemimo kot veliko brco v zadnjico oziroma kot domačo nalogo, da moramo skupno mobilnost predebatirati skupaj z mladimi in kakšno vozniško pravilo v temeljih tudi predelati. Zgodba se nam je sestavljala več let. Na številnih preventivnih dogodkih Zavarovalnice Triglav.

Tokrat pa smo se udeležili dogodka Anatomija vožnje: Mobilnost generacij od X do Z, ki predstavlja povzetek vseh misli, ki so nastali v zadnjih letih. Vabljeni k ogledu videoreportaže iz oddaje Avtomobilnost.

Mladi spadajo v rizično skupino

Naj bo zgodba še tako pozitivna za mlade, ne gre zanemarjati tega, da mladi spadajo v tvegano skupino. "V Zavarovalnici Triglav pri izračunu avtomobilske premije opazujemo približno 50 različnih parametrov, od katerih se pet nanaša na osebo, preostalih 45 pa na lastnosti vozila. Vse to nam daje možnost, da lahko z gotovostjo napovemo smernice v prihodnosti. Podatki kažejo, da so mladi vozniki, ki imajo tudi manj izkušenj, v povprečju približno trikrat bolj tvegani od tistih bolj izkušenih, kar rešujemo tudi z zavarovanjem Mladi voznik. Pri tem pa je zanimivo, da lahko tveganje tako dobro opišemo tudi zato, ker določen tip voznikov vedno izbira tudi določen tip vozila," je povedal direktor avtomobilskih zavarovanj v Zavarovalnici Triglav Jaka Klement.

Kako vrednote generacij X, Y in Z vplivajo na izbiro prevoznih sredstev in kakšen odnos imajo do lastništva avtomobila? Skupaj z mladimi in strokovnjaki z različnih področij smo iskali odgovore na vprašanja, ali so mladi bolj tvegani vozniki in kako se spreminja odnos mlajših generacij do mobilnosti, varnosti in cestnoprometnih pravil. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Kako vrednote generacij X, Y in Z vplivajo na izbiro prevoznih sredstev in kakšen odnos imajo do lastništva avtomobila? Skupaj z mladimi in strokovnjaki z različnih področij smo iskali odgovore na vprašanja, ali so mladi bolj tvegani vozniki in kako se spreminja odnos mlajših generacij do mobilnosti, varnosti in cestnoprometnih pravil. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Na dogodku so poudarili, da je imel skoraj vsak tretji, ki je vozil e-skiro, že prometno nesrečo. Ob tem lahko dodamo, da se mladi precenjujejo. Na enem od preteklih dogodkov v obliki delavnic smo v Avtomobilnosti ugotovili, da mladi preprosto niso tako sposobni, kot mislijo, da so. Skoraj tri četrtine voznikov e-skiroja niso pravilno zavirale, niso hkrati uporabili obeh zavor. 62 odskokov mladih običajno ne nosi čelade. 40 odstotkov mladih pa nikoli ne uporablja čelade!

Mladi sprašujejo in ne verjamejo vsemu

Mladi tudi niso dobro telesno pripravljeni. Košarkarski trener Miro Alilović je na razpravi poudaril, da so se otroci včasih igrali na igrišču, so se skrivali, plezali. Danes se 14-letniki ne znajo ustaviti.

Mladi so najpogostejši uporabniki urbane mobilnosti v Sloveniji. Zanje so mikromobilnostna prevozna sredstva praktična in časovno predvidljiva izbira, ki jim omogoča boljši stik z okolico. E-skiro vidijo kot cenejšo in zato boljšo alternativo skuterju oziroma avtomobilu. Kljub temu se med vožnjo z e-skirojem le dobra polovica počuti varne, vsak tretji uporabnik e-skiroja pa je že doživel nezgodo, kot kaže raziskava, ki jo je med več kot 800 uporabniki e-skirojev in e-koles naredila Zavarovalnica Triglav. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Mladi so najpogostejši uporabniki urbane mobilnosti v Sloveniji. Zanje so mikromobilnostna prevozna sredstva praktična in časovno predvidljiva izbira, ki jim omogoča boljši stik z okolico. E-skiro vidijo kot cenejšo in zato boljšo alternativo skuterju oziroma avtomobilu. Kljub temu se med vožnjo z e-skirojem le dobra polovica počuti varne, vsak tretji uporabnik e-skiroja pa je že doživel nezgodo, kot kaže raziskava, ki jo je med več kot 800 uporabniki e-skirojev in e-koles naredila Zavarovalnica Triglav. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

To se na prevoznih sredstvih odraža v slabšem zaznavanju in reakciji. Zaradi tega bi mladi morali narediti kakšen trening več, da bodo telesno pripravljeni in tako tudi vozniško bolj vešči. Nič novega, da so z mladimi težave. Vendar smo naredili korak v pozitivno smer. Borisa Kokalja, pevca skupine Kokosy smo vprašali, ali so mladi res bolj egoisti kot ekipni igralci? "Mladi danes ne verjamemo vsemu, kar nekdo izjavi. Mi smo večji preizpraševalci avtoritet. Ko kakšna multikorporacija izjavi, da mislijo na nas, mi vemo, da ne mislijo na nas. Se strinjam, da je lahko naša generacija bolj individualistična, s tem imamo težavo, je pa tudi bolj ljubeča in občutljiva za čustva in blaginjo ljudi okoli nas. Nismo taki egoisti, da nam je vseeno za teto ali dedka v avtomobilu. Smo čuječi in poskušamo biti pozorni na soljudi."

Mladi nam morajo začeti zaupati

Prihajamo torej na področje, kjer si morajo odločevalci delati zapiske. Potrebno je, da nam mladi zaupajo. Ko dobimo vprašanja, zakaj moram nekaj narediti, je treba znati tudi odgovoriti na vprašanje. Mlade stvari zanimajo in jih je težko pretentati. Da lahko mlade kaj novega naučimo, moramo res veliko znati. Če je bila včasih na prvem mestu avtoriteta, je danes vloga učiteljev in trenerjev drugačna, in to lahko prenesemo tudi na področje mobilnosti.

Tako kot v športu je enako v prometu. Mladi nam jasno kažejo, da je kakšno pravilo že zastarelo, zato bi morali pri projektih vključevati mlade, saj popolnoma drugače razmišljajo in funkcionirajo. Ena od idej je tudi, da bi bile ceste bolj barvite.

Zakaj? Vabljeni k ogledu videoreportaže iz oddaje Avtomobilnost.