Ko politika aktivno spodbuja avto industrijo proizvajalcem praviloma ponudi različne finančne spodbude, infrastrukturno podporo, hitrejše postopke za pridobivanje različnih dovoljenj, kar je v Sloveniji velik problem, podjetjem pa pogosto ponudijo tudi dostop do različnih raziskovalnih in razvojnih sredstev. Foto: Ostojić, hrani Dolenjski muzej Novo mesto
Ko politika aktivno spodbuja avto industrijo proizvajalcem praviloma ponudi različne finančne spodbude, infrastrukturno podporo, hitrejše postopke za pridobivanje različnih dovoljenj, kar je v Sloveniji velik problem, podjetjem pa pogosto ponudijo tudi dostop do različnih raziskovalnih in razvojnih sredstev. Foto: Ostojić, hrani Dolenjski muzej Novo mesto

Poglejmo, kdaj, kako in zakaj je prva katrca prišla v naše kraje in ali med tistimi in današnjimi časi najdemo kakšno podobnost.

Danes se je skoraj že pozabilo, a prve katrce so bile v Sloveniji in takratni Jugoslaviji izdelane v ljubljanskem Litostroju, in sicer leta 1969. V Litostroju so delali tudi R 6,8,10,12 in 16, prodajne salone so imeli v Ljubljani in Mariboru – leta 1972 pa je bila pogodba prekinjena in sklenjena nova z IMV-jem v Novo mesto. Ostalo je zgodovina.

Nismo novinci na trgu

Dogovor med Jugoslavijo, natančneje Slovenijo in francoskim Renaultom, je bil rezultat strateškega iskanja partnerstev s strani slovenske avtomobilske industrije ter interesa Renaulta za širitev na vzhodnoevropske trge. Prva ugotovitev torej je, da naši dobavitelji v avtomobilski industriji nikakor niso novi igralci na trgu in da so se znali od takrat do danes prilagoditi že na zelo veliko sprememb v avtomobilskih evropskih in svetovnih trendih.

Renault tovarno v Novem mestu že leta redno uvršča med uspešnejše v svojem proizvodnem portfelju, a je moral gospodarski minister Matjaž Han s svojo ekipo uporabiti skoraj vsa orodja in verjetno še kakšno več, da je Renault na koncu le potrdil zagon električnega twinga v Sloveniji, njegova proizvodnja pa bo stekla leta 2026. Foto: BoBo
Renault tovarno v Novem mestu že leta redno uvršča med uspešnejše v svojem proizvodnem portfelju, a je moral gospodarski minister Matjaž Han s svojo ekipo uporabiti skoraj vsa orodja in verjetno še kakšno več, da je Renault na koncu le potrdil zagon električnega twinga v Sloveniji, njegova proizvodnja pa bo stekla leta 2026. Foto: BoBo

Pogajanja niso bila preprosta

Pogajanja so bila tudi takrat kompleksna in so vključevala tako stabilno politično klimo, jasno začrtano gospodarsko strategijo ne le Slovenije, ampak Jugoslavije, saj je imel Renault interes po širitvi na celotno regijo Balkana in vzhodne Evrope. Druga ugotovitev torej je, da imamo tudi zgodovino in znanje dobrega političnega in gospodarskega pogajanja, ki na koncu pripelje do tujih naložb pri nas. Poglejmo na to še v luči najbolj aktualnih kitajskih globalnih trendov.

Z električnim twingom smo postali v avtomobilsko proizvodnem pogledu spet zelo aktualni, saj je twingo tipični predstavnik malih mestnih avtomobilov, za katere že dolgo govorimo, da so najbolj primerni za evropsko mestno elektrifikacijo. Foto: BoBo/Žiga Živulović jr.
Z električnim twingom smo postali v avtomobilsko proizvodnem pogledu spet zelo aktualni, saj je twingo tipični predstavnik malih mestnih avtomobilov, za katere že dolgo govorimo, da so najbolj primerni za evropsko mestno elektrifikacijo. Foto: BoBo/Žiga Živulović jr.

Ne pozabimo, da se je Renault takrat pogajal s partnerji, ki so imeli unikatni socialistični in samoupravni gospodarski in politični model. Je pa res, da je takratni Renault v resnici še kar razumel samoupravljanje, saj je bila tovarna po 2. svetovni vojni nacionalizirana in v državni lasti in je imela zelo močan delavski sindikat. Zgodba, zakaj je bilo tako, je sila zanimiva, a za kdaj drugič, ta trenutek je bolj pomembno, da vemo, da smo v EU-ju znali sodelovati tudi takrat, ko so bile razlike med nami večje, kot so danes, le interes mora biti dovolj velik.

Vprašanje za konec torej je: ali znamo stopiti skupaj in se dogovoriti, kaj je naš interes?

V Avtomobilnosti smo v živo spoznali novo električno katrco. Vabljeni k ogledu video reportaže iz oddaje Avtomobilnost.