Revolucionarni plašč, v katerem stisnjen zrak nadomešča lamelni sistem, smo preizkusili na Goodyearovem poligonu v Luksemburgu. Testno vozilo je bila električna tesla 3. Foto: MMC RTV SLO/David Šavli
Revolucionarni plašč, v katerem stisnjen zrak nadomešča lamelni sistem, smo preizkusili na Goodyearovem poligonu v Luksemburgu. Testno vozilo je bila električna tesla 3. Foto: MMC RTV SLO/David Šavli

V Avtomobilnosti smo pred časom natančno pojasnili, kako je nastala zračnica, celo odpravili smo se do kraja, kjer se je zračnica rodila.

Danes se sprašujemo, zakaj v pnevmatike še vedno stiskamo zrak, ko pa je že več kot desetletje na vidiku tehnološka rešitev, ki na popolnoma novo raven postavlja pnevmatike – tako v ekološkem kot v uporabniškem smislu. Na svetu imamo okoli milijardo osebnih vozil, kar pomeni okoli štiri milijarde pnevmatik. Vsaka še tako majhna sprememba oziroma tehnološka rešitev (gledano kot skupek) pomeni veliko.

Napredek je bil narejen

V Avtomobilnosti smo se podali v skrbno varovani testni center proizvajalca pnevmatik Goodyear, kjer smo preizkusili revolucionarno pnevmatiko, ki vas bo osvobodila nevarnosti predrtja. Preizkusi so v polnem teku in Goodyear je z dosedanjimi rezultati zadovoljen.

Preizkusi potekajo na različnih podlagah, tako mokrih kot suhih, a za zdaj le pri hitrosti 160 km/h. Foto: MMC RTV SLO/David Šavli
Preizkusi potekajo na različnih podlagah, tako mokrih kot suhih, a za zdaj le pri hitrosti 160 km/h. Foto: MMC RTV SLO/David Šavli

To je t. i. brezzračno pnevmatiko, ki že dolgo pomeni sanje tako proizvajalcev pnevmatik kot lastnikov vozil. Že 130 let od izuma pnevmatike ni bila odpravljena njena največja pomanjkljivost. Nenadna izguba zraka v pnevmatiki ni le neprijetna, ampak tudi nevarna. Danes več proizvajalcev pnevmatik razvija novo generacijo pnevmatik brez zraka. Med njimi tudi Goodyear.

Pogoj za avtonomna vozila

Michael Rachita, višji menedžer za razvoj nepnevmatske pnevmatike pri podjetju Goodyear, je za Avtomobilnost pojasnil, zakaj je razvoj pnevmatik zraka tako pomemben za prihodnost mobilnosti: "S pojavom in razvojem avtonomnih vozil se izkazuje potreba po presežnem sistemu, da lahko vozilo kljub nezgodi vozi naprej. Če guma pušča, se vozilo ustavi. Na primer avtonomni avtobus ali taksi. To težavo odpravimo z novo strukturo, z vgrajenim presežkom za nadaljevanje vožnje. Prav to zmorejo nepnevmatske gume."

Kot pravijo pri Goodyearju, imajo nove brezzračne pnevmatike odlične lastnosti pospeševanja in zaviranja. Foto: MMC RTV SLO/David Šavli
Kot pravijo pri Goodyearju, imajo nove brezzračne pnevmatike odlične lastnosti pospeševanja in zaviranja. Foto: MMC RTV SLO/David Šavli

Kaj pa materiali? Sogovornik nam je na praktičnem primeru pokazal, da je videti kot navadna plastika, a ni navadna. To je termoplastični elastomer. Beseda elastomer je ključna. "Pomislite na kavčuk v gumi. Okrepljena je s kavčukom. Ta je elastičen. Tudi plastika se lahko vede kot kavčuk. Prenese nenehne deformacije pri vrtenju kolesa. Posebna vrsta plastike je. Po testiranjih smo izbrali tako, ki se obnese v sistemu, v katerem se nenehno krči in razteza. Pomembno je, da jo lahko recikliramo. V celoti. Lahko bi jo stalili, vlili v kalup in ponovno uporabili. To je odgovor ne vprašanje, zakaj brez zraka. Menimo, da je to vzdržneje."

V koncernu pravijo, da bomo na novo revolucionarno obutev počakali še nekaj let. A zdi se, da je zdaj že res bližje. Foto: MMC RTV SLO/David Šavli
V koncernu pravijo, da bomo na novo revolucionarno obutev počakali še nekaj let. A zdi se, da je zdaj že res bližje. Foto: MMC RTV SLO/David Šavli

Cilj je zmanjšati glasnost

Za voznika je bistvenega pomena tudi to, kako se pnevmatika obnaša med vožnjo. Kaj bomo občutili med vožnjo? Rachita pravi: "Samozavestneje boste lahko zavijali. Prednost sistema je tudi, da ima veliko koristne bočne sile. Med zavijanjem ves čas ostaja čvrst. Pri močnem zavoju na zračni pnevmatiki se zrak umika in guma se mehča. To včasih občutite. Izpeljava zavoja je težja. Tu bolje ohranjate smer. Tehnologija še ni izpopolnjena, zato je guma glasnejša."

Revolucionarni plašč smo preizkusili na testni stezi. Kaj smo spoznali, izveste ob ogledu videoreportaže iz oddaje Avtomobilnost.