Split že dolgo slovi kot destinacija za zabave. Toda domačini imajo dovolj opitih turistov, ki prihajajo v biser hrvaške obale zaradi številnih zabav, izmed katerih je gotovo največja na glasbenem festivalu Ultra Europe. "Veliko mlajših ljudi prihaja zaradi tega, niso kupci, tukaj so samo zaradi zabave in alkohola, ne pa otokov ali ogledov," je za Euronews povedala Vana, zaposlena v družbi za organizacijo križarjenj. To pa ni edini način, kako zabavljači prizadenejo lokalno gospodarstvo. Turisti, ki zanimanje za Split kažejo le nekaj mesecev v sezoni festivalov, so močno dvignili najemnine v obalnem mestu, ki v povprečju znašajo od 700 do 800 evrov na mesec. Glede na to, da je povprečna mesečna plača tam okoli 1000 evrov, to močno bremeni tiste, ki tam živijo.
"Mlajši vedno težje najdejo stanovanje, začnejo svoje življenje ali ustvarijo družino," je dejala Vana. Mesto je moralo tudi povečati varnost in navzočnost policije, da bi nadzorovali vse pogostejše pojave opitosti v javnosti, uriniranja na javne površine ali javne golote. "Nočemo, da bi nas poznali kot destinacijo za zabave," je kritično nadaljevala.
Pogrešajo celoletne obiske mirnih družin
Hedonistična podoba Splita ni samo gospodarska obremenitev, spodkopava tudi identiteto mesta. "Včasih je bilo več restavracij, barov in kavarn, ki so stregli lokalno hrano, zdaj pa imajo večinoma turistično hrano," pravi Veronika, pred kratkim diplomirana študentka, ki zdaj dela v podjetju za dnevne izlete. "Split se je v zadnjih 10 letih zelo spremenil," se je z njo strinjal Luce, še en organizator potovanj. "Promenada (Riva) je imela veliko več lokalnih kavarn in restavracij. Zdaj je vse polno italijanske hrane in burgerjev, čeprav so Hrvati najboljši v hrvaški hrani. Območje (Dioklecijanove) palače je imelo majhne samostojne trgovine, zdaj so to večinoma stanovanja, ki se oddajajo turistom v najem ali za krajše bivanje," je dodal za Euronews.
Toda kar je nekaterim trn v peti, je za druge vir zaslužka: "Turizem v Splitu je z nekega vidika zelo dober, še posebej v starem mestnem jedru in Dioklecijanovi palači, ki je bila v 95 odstotkih prenovljena, tako da je zdaj povsem nova," pravi Ivana, receptorka v enem izmed penzionov, "Slabo pa je, da ljudje, ki so živeli v starem mestnem jedru, v starih stanovanjih, zdaj tam ne živijo." Domačini opažajo tudi trend bega iz središča mesta, ki je polno mladih obiskovalcev glasbenih festivalov, ti pa posledično dvigujejo cene storitev v mestnem jedru. Domačini se zato neradi zadržujejo v najbolj obleganih predelih in se umikajo na obrobja mesta. "Prej je bilo veliko vljudnejših turistov z družinami – radi jih imamo, s takimi turisti nimamo težav," je za Euronews še povedala Ivana, ki dodaja, da takšnih turistov v tej sezoni skorajda ni bilo. Ponudniki turističnih storitev pogrešajo tudi celoletno zanimanje za Split, zdaj je namreč mesto poleti nabito polno, zunaj glavne sezone pa sameva. Številni domačini večino svojega letnega dohodka ustvarijo v živahni poletni sezoni, kar jim pomaga preživeti mirnejše zimske mesece, ko je veliko manj služb in skoraj nič turistov.
Podobno kot v drugih turističnih žariščih spremembe tudi v Splitu
Zavedajoč se naraščajočih težav v splitskem turizmu, je Turistična skupnost Splita leta 2022 naročila obsežno študijo o turistični zmogljivosti mesta. Preučila je, ali sta lokalna infrastruktura in namestitev primerni za 900.000 turistov, ki jih mesto vsako leto sprejme.
Ker so ugotovili, da je čezmerni turizem najizrazitejši v natrpanem mestnem jedru, so pristojni na podlagi izračunov nosilnosti začeli urejati število in vrsto namestitvenih možnosti.
Zaposlili so tudi več varnostnih služb in občinskih redarjev, da bi zajezili nezaželeno vedenje turistov, kot so čezmerni hrup, javno popivanje in uriniranje na javnih mestih, zlasti v starem mestnem jedru. Prenočitvene ponudnike so spodbudili, da se pridružijo tem prizadevanjem z jasnejšo določitvijo hišnega reda in pričakovanj glede vedenja gostov, zlasti ko gre za mlajše turistične skupine. Druge pobude vključujejo kampanjo Respect & Enjoy, ki pomaga hotelom, agencijam in organizatorjem potovanj pri spodbujanju odgovornega turizma. Vključuje tudi ukrepe za privabljanje turistov zunaj najbolj obiskanih poletnih mesecev.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje