


Pod pokroviteljstvom Mednarodnega odbora za umetnostno zgodovino (CIHA) sta mariborska filozofska fakulteta in Slovensko umetnostnozgodovinsko društvo pripravila mednarodni znanstveni simpozij o globalnih in regionalnih pogledih na umetnost okoli leta 1400.
Gre za gotiko, natančneje čas mednarodnega mehkega sloga, ki se je v tem času širil po Zahodni Evropi zlasti iz severne Francije, dvora burgundskega vojvode, ustvarjanja pod cesarskim mecenstvom v Pragi in tudi iz Italije. Estetika mednarodne gotike, mehkega sloga z milimi obrazi in cvetlično draperijo se je iz enega umetniškega središča v drugo širila z iluminiranimi rokopisi.
Umetnostnozgodovinska stroka je dobila nekaj temeljnih študij omenjenega obdobja časa konec 70. let z veliko razstavo v Kölnu Parler und der Schöne Stil 1350−1400: Europäische Kunst unter den Luxemburgern (Parlerji in mehki slog 1350−1400. Evropska umetnost pod Luksemburžani). Postavitev je umetnost celinske Evrope in Sredozemlja obravnavala iz regionalnih in drugih vidikov ter jo umestila v splošne preglede evropske umetnostne zgodovine. Leta 2002 se je nadaljevalo z razstavami v Trentu o gotski umetnosti v alpskem prostoru v obdobju med letoma 1350 in 1450, v letih 2005 in 2006 pa še v Luksemburgu in Budimpešti ter v Pragi.
Kakovost ptujskogorskih spomenikov
Kot rečeno, je pri nas eden ključnih oziroma kar osrednji spomenik tega časa prav bazilika na Ptujski Gori tako s svojimi arhitekturnimi dosežki, mrežasti prepletom reber in zvezdastim obokom v prezbiteriju kot kakovostnimi kiparskimi deli. Ohranili so se kip sv. Jakoba, sv. Barbare in Marije Zavetnice s plaščem, pod katerim se skriva osemdeset ljudi posvetnega in cerkvenega stanu. To je bil čas, ko je naš prostor doživel svoj umetniški višek, sem pa so se stekali različni vplivi in prihajali mojstri, ki so se šolali v najbolj zasedenih delavnicah glavnih umetniških središč. Umetnost na obrobju odpira posebna vprašanja, ki jih ni mogoče obravnavati samo s preučevanjem vodilnih umetnostnih središč z dvori posvetnih in cerkvenih vladarjev, je zapisala vodja priprav na dogodek Marjeta Ciglenečki.
Elegantne poteze parlerjanskih mask
Gotika je tudi čas, ko 'dobijo' slikarji, kiparji in arhitekti imena. Eno izmed najbolj cenjenih arhitekturnih in kiparskih družin so bili Parlerji, prisotnost kroga njihovih naslednikov pa prepoznamo tudi pri nas. Češko smer so parlerjansko šolani mojstri prinesli k nam na primer na Hajdino - prepoznamo jo v maskah prezbiterija tamkajšnje cerkve ter v ptujskogorskih že omenjeni oltarni in arhitekturni plastiki. Na Ptujski Gori velja omeniti še t. i. Celjski oltar z Marijo in angelom oznanjenja.
Kot ugotavljajo strokovnjaki, umetnostno dogajanje na perifernih območjih ni bilo dovolj vključeno v mednarodne raziskave. Od srečanja strokovnjakov si organizatorji obetajo tudi možnosti razrešitve vprašanj, povezanih s prenosom slogovnih značilnosti in ikonografskih motivov.
Na Filozofski fakulteti Univerze v Mariboru, kjer so jeseni 2009 uvedli študij umetnostne zgodovine in tako ponudili nove možnosti za širjenje umetnostno-zgodovinskih znanj, bodo strokovnjaki iz 16 držav osvetljevali eno najbolj kompleksnih in vznemirljivih poglavij v zgodovini umetnosti - umetnost celinske in sredozemske Evrope okoli leta 1400, in to iz raznovrstnih regionalnih in globalnih vidikov.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje